Mendelt Tillema, medeoprichter van Zwamcijsje. Foto: Koos Groenewold
Zwamcijsje BV bracht ruim een jaar geleden een plantaardig saucijzenbroodje gemaakt met een vulling op basis van oesterzwamvoetjes op de markt: het Zwamcijsje. Inmiddels is een tweede snack aan het assortiment toegevoegd: de plantaardige opvolger van het worstenbroodje, het Zwamcijsbroodje. Hoe breng je met succes een nieuw plantaardig product op de markt? Ondernemer Mendelt Tillema geeft vijf tips.
Zwamcijsje BV is volgens medeoprichter Mendelt Tillema âthe new kid on the blockâ. Tillema bedacht het Zwamcijsje samen met Rick Houtepen tijdens de cursus Vleestechnologie en Alternatieve Eiwitten aan HAS green academy. âWe kregen een vraag vanuit de markt of het mogelijk was om een saucijzenbroodje te maken dat minder vet isâ, blikt Tillema terug. âVanwege de goede voedingswaarde, dachten we aan oesterzwammen. Bovendien hebben paddenstoelen een mooie functie in ons voedingssysteem en is Nederland supergoed in het kweken hiervan.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst