Skip to content

AI als versneller van de eiwittransitie

Waar begin je als voedingsmiddelenproducent?

AI eiwittransitie partner

Foto: Foodvalley

De plantaardige innovatiekracht van de Nederlandse voedingsindustrie kan veel baat hebben bij moderne data- en AI-technologieën. Door inzichtelijker te maken wat waardevol is en die waarde sneller naar de schappen te brengen, kan de eiwittransitie een volgende versnelling ingaan. Maar waar begin je?

Bij het begin, luidt het nuchtere antwoord van experts. Door eerst goed te kijken naar wát je al hebt en technologieën vervolgens in te zetten om dat te verbeteren en processen te versnellen. En die versnelling is nodig. In 2050 moet ons voedselsysteem zekerheid bieden aan zo’n 10 miljard mensen wereldwijd. Een enorme uitdaging, waar de transitie naar minder dierlijke producten en meer plantaardige een belangrijke rol in speelt. Een uitdaging die zó groot(s) is, dat het soms ook kan ontmoedigen. Is het überhaupt haalbaar en hoe blijf je waardevol, ook op de lange termijn?

Jelle van Miltenburg, mee-oprichter van Wolk. Foto: Joost Duppen

De kwaliteiten van dierlijke eiwitten evenaren

“Veel bedrijven, zowel startups als multinationals, zien de AI-hype wel”, constateert Jelle van Miltenburg, medeoprichter van Wolk, “en gaan hier voor een deel ook al in mee, maar wat dit voor hen als bedrijf betekent is vaak nog niet helemaal duidelijk.” Begrijpelijk, vindt hij. “Zeker als dit niet je core business is. Echter, om consumenten over de streep te trekken, moeten alternatieve eiwitproducten qua smaak en voedingswaarde de kwaliteiten van dierlijke eiwitten (blijven) evenaren of overtreffen, en tegelijkertijd concurrerend zijn op het gebied van kosten. Nu zijn er data- en AI-technologieën om dit doel sneller te bereiken.”

Time to market!

Momenteel staan we op een kantelpunt, ziet Van Miltenburg, die Wolk oprichtte om organisaties te helpen om hun positieve impact te vergroten door middel van data en AI. Als ondernemer én als persoon heeft hij hierbij een sterke drive om de eiwittransitie te versnellen. “Plantaardige producten worden kwalitatief steeds beter en komen qua smaak en structuur goed in de buurt van waar de consument om vraagt. Nu is het tijd om door te pakken. Data- en AI-oplossingen kunnen helpen deze producten te verbeteren, betaalbaarder te maken, en de time-to-market te versnellen.”

Sneeuwbaleffect

“Je hoeft niet meteen te denken aan complexe AI-systemen”, benadrukt hij. “Er zijn veel laagdrempeligere manieren om AI waardevol in te zetten. Denk aan het analyseren van productiedata om recepturen te optimaliseren of het versnellen van kwaliteitscontroles.” De aanpak die hij adviseert is praktisch: begin met een korte sessie waarin je kijkt waar AI direct waarde kan toevoegen. “Valideer of de benodigde data beschikbaar is, bouw een prototype, en check of de oplossing echt waarde oplevert. Als deze eerste stap succesvol is, kun je de data centraal gaan verzamelen en de AI-oplossing implementeren in de bestaande processen.”

Foodvalley en The Protein Community (TPC)

Foodvalley voorspelt acht eiwittransitietrends voor 2025-2030, inclusief kansen voor bedrijven. Deze zijn toegelicht tijdens The Protein Community meeting in januari 2025. Een van de trends is “Generative ProtAIn”. Om concreet te laten zien wat AI is en hoe bedrijven AI gebruiken in de eiwittransitie, organiseert The Protein Community – de eerste en grootste community van Foodvalley – op 13 mei een event bij Huijbregts Groep in Helmond.

Sterk netwerk

“TPC zet zich onafhankelijk in voor de ontwikkeling en promotie van innovatieve voedseloplossingen”, vertelt Community Manager Leo Koning. “We verbinden actief bedrijven en organisaties binnen de eiwittransitie, met focus op plantaardige ingrediënten.” Sinds de oprichting in 2017 heeft TPC een netwerk opgebouwd van meer dan 150 partners en een internationaal netwerk van meer dan 400 ondernemers. “Samen hebben we bijgedragen aan de lancering en opschaling van meer dan 200 nieuwe producten, ingrediënten en technologieën.”

Ervaar de mogelijkheden met AI

Tijdens het event van The Protein Community op 13 mei staan AI en ‘tech’ in de eiwittransitie centraal. Het event biedt dan ook een unieke kans om kennis te maken met de nieuwste ontwikkelingen, innovaties en netwerkmogelijkheden binnen de voedingssector. Partner Huijbregts Groep, menger van poedergrondstoffen en tevens logistiek partner voor de voedselindustrie, laat met een tour door de fabriek zien welke mogelijkheden automatisering biedt. Daarnaast delen zij en andere keynote sprekers inzichten over ervaringen met alternatieve eiwitten en AI om deelnemers te inspireren en informeren. De provincie Noord-Brabant is actief betrokken bij dit event en deelt ook haar visie.

Hein Hamelijnck, CFO Huijbregts Groep Helmond. Foto: Joost Duppen

Procestechniek en automatisering in de praktijk

Huijbregts maakt al bijna twee decennia gebruik van procestechniek en automatisering, waaraan sinds een aantal jaar ook AI is toegevoegd. “We hebben zo’n 2.500 grondstoffen”, licht Commercieel Directeur Hein Hamelijnck toe, “en maken jaarlijks 15.000 tot 20.000 recepturen van een verscheidenheid aan klanten. We hebben toegang tot de meest generieke grondstoffen die we betrekken bij grote leveranciers, waardoor wij tegen scherpe prijzen verschillende voorraden kunnen aanbieden. Dankzij ons flexibel voorraadbeheer kunnen wij zowel kleine als grote batcheenheden leveren, met samenstellingen die variëren van eenvoudig tot complex.”

Erik van den Nieuwelaar, innovatie manager, Huijbregts groep Helmond. Foto: Joost Duppen.

AI als onderdeel van operational excellence

Vierenvijftig mengers houden onder meer rekening met vegan en allergenen, vult Innovatie Manager Erik van den Nieuwelaar aan. “Operational excellence is hierbij onmisbaar.” Die procesoptimalisatie levert Huijbregts Groep door een krachtige combinatie van mens en machine. “De menselijke factor zorgt voor flexibiliteit”, vertelt hij. “Procestechniek en automatisering brengt meer efficiency en snelheid in het proces, zodat de betrouwbaarheid gewaarborgd blijft en we ook prijstechnisch interessant blijven. Om producten, en met name plantaardige producten, op grote schaal gangbaar te maken, moeten ze tenslotte ook betaalbaar zijn.”

Een versnelling in de transitie van minder dierlijke en meer plantaardige producten en ingrediënten vraagt om een visie die mensenwerk combineert met procestechnologie en AI, zien Wolk en Huijbregts groep heel helder. Niet voor niets zijn beide bedrijven partner van The Protein Community. Door samen te werken en slim gebruik te maken van data en AI kunnen bedrijven sneller inspelen op de vraag naar duurzame, hoogwaardige eiwitalternatieven. Het event van The Protein Community op 13 mei biedt een uniek inzicht in de nieuwste AI ontwikkelingen, innovaties en netwerkmogelijkheden binnen de voedingssector.


Snel delen