Skip to content

De Rijk: ‘Je uitleven én bezig zijn met eten op Foodcamp’

FoodCamps op boerderijen in Dutch Food Week

Updated on:
Interview
Sustainable food
Judith de Rijk: “Van het mooie verhaal achter een pak melk weten de meeste kinderen niks.” - Foto: Ronald Hissink

Judith de Rijk: “Van het mooie verhaal achter een pak melk weten de meeste kinderen niks.” - Foto: Ronald Hissink

Slootje springen, een koe melken en een maaltijd bereiden. Het komt allemaal samen in de zogeheten Foodcamps die het bedrijf LekkerBoer van Judith de Rijk organiseert. In de Dutch Food Week zijn er twee. “Ik hoor soms kinderen achteraf zeggen: ‘ik wil later kok worden’. Missie geslaagd, denk ik dan.”

In het persbericht van LekkerBoer klinkt het allemaal enorm aantrekkelijk. Trek je laarzen aan en ga op avontuur op de plek waar jouw eten wordt gemaakt. Slootje springen, oogsten en dan iets lekkers maken van de producten die je bij elkaar hebt gescharreld. De boer vertelt, een kok helpt bij het koken.

“Klopt allemaal”, zegt Judith de Rijk. “In zo’n Foodcamp komt het allemaal bij elkaar. Je uitleven en tegelijkertijd bezig zijn met voedsel dat in je eigen omgeving wordt gemaakt. Wat is nou leuker dan dat?”

Leuke en leerzame middag op boerderij

De Rijk organiseert dit najaar tien zogeheten Foodcamps voor gezinnen met kinderen op boerderijen. Twee ervan vallen in de Dutch Food Week, het landelijk spektakel met tal van activiteiten waarin genieten van voeding en voedselproductie centraal staan.

“De FoodCamps passen precies bij die week”, zegt ze. “Zo’n middag op een boerderij is leuk én leerzaam. Zowel voor de kinderen als de ouders. Die paar uurtjes op de boerderij vergeten ze nooit meer. En de deelnemers kijken daarna toch met een andere blik naar hun eten op tafel. Met meer respect voor boeren. Ze hebben er namelijk zelf eentje ontmoet. Voor de meesten van hen is dat een unieke ervaring.”

Lees verder onder het Facebook-bericht

Gezinnen uit steden zonder band met land- en tuinbouw

De Rijk is boerendochter (43), studeerde in Wageningen en werkte vijftien jaar bij de rundveeorganisatie CRV. Ze wilde wat anders, en als zelfstandig ondernemer aan de slag. “Boeren vinden het moeilijk om uit te dragen wat ze doen. En veel kinderen komen zelden buiten, laat staan op een boerderij. Eten is iets wat nu eenmaal moet, van het mooie verhaal achter een pak melk of zak aardappelen weten ze bijna niks. Met mijn bedrijf LekkerBoer organiseer ik activiteiten waarin dat allemaal samenkomt, bijvoorbeeld zo’n Foodcamp.”

Ik vind het woord boer een geuzennaam. Niks om je voor te schamen, integendeel

Ze heeft bewust voor de naam LekkerBoer gekozen. “Ik vind het woord boer een geuzennaam. Niks om je voor te schamen, integendeel, de boer zorgt voor het belangrijkste in het leven, namelijk voedsel. Dat voedsel is ook lekker en gezond. Waar kun je dat nou beter ervaren dan op en rond een boerderij?”

Vorig jaar heeft De Rijk al een aantal Foodcamps georganiseerd in samenwerking met boeren in de buurt van wat grotere steden, zoals Deventer, Apeldoorn en Arnhem. Want ze richt zich vooral op gezinnen die geen enkele band meer hebben met de land- en tuinbouw en die vind je vooral in de steden.

“Veel kinderen komen nauwelijks meer buiten, hun leven speelt zich af rond hun smartphone en iPad. Hun eten en drinken zijn vaak tamelijk eenzijdig, ze consumeren te weinig groenten, fruit en zuivel. Ouders spelen daar een rol in. Vandaar dat ik me met de Foodcamps ook richt op de ouders. Zij doen van begin tot eind actief mee aan het programma. Dat leidt bij hun tot meer bewustwording.”

Hele keten draagt bij aan Foodcamps

Voor de boeren die hun bedrijf ter beschikking stellen, hebben de Foodcamps meerwaarde, zegt De Rijk. “Ze krijgen een vergoeding, maar dat is zeker niet hun hoofdreden om mee te doen. De boeren waar ik mee werk, vinden het leuk om met zo’n groep aan de slag te gaan, ze krijgen waardering voor hun werk. En degenen die eigen producten aan huis verkopen, houden er soms nieuwe klanten aan over.”

Bij de Foodcamps van LekkerBoer zijn meer partijen betrokken. Een supermarkt levert bijvoorbeeld extra producten voor de zelfgemaakte maaltijd, een veevoerbedrijf sponsort en een kinderopvangorganisatie begeleidt het sportieve programmaonderdeel. Zo ontstaan nieuwe verbindingen rond het boerenbedrijf.

Koks doen graag mee. De Rijk: “Over hun deelname ben ik positief verrast. Belangstelling voor eten kun je stimuleren door kinderen te betrekken bij het bereiden van een maaltijd. Ik hoor soms kinderen achteraf zeggen: ‘ik wil later kok worden’. Missie geslaagd, denk ik dan.”

Snel delen

Afbeelding
Aart van Cooten

Freelance redacteur