Ronald Lotgerink, CEO Vion: "We zijn een Europees bedrijf, dus we kijken verder dan Nederland, België en Duitsland, ook naar groeimarkten zoals Polen." Foto: Van Assendelft Fotografie
Afgelopen jaar voegde Vion België toe aan zijn ‘thuismarkt’ met de overname van een Vlaamse runderslachterij. Ook begon de vleesvervangersfabriek in Leeuwarden te draaien. Als het aan CEO Ronald Lotgerink ligt, worden ook nieuwe markten bekeken en breidt de vegaproductie verder uit.
Ondanks een jaar dat werd getekend door het coronavirus en Afrikaanse varkenspest in Duitsland, is CEO Ronald Lotgerink tevreden. Zijn strategie, gebouwd op het opzetten van ketens en de productie van vleesvervangers, kon verder worden uitgebouwd.
Vion exporteerde vorig jaar minder varkensvlees naar China. Is dit een voorbode van wat we de komende jaren kunnen verwachten nu China zijn varkensstapel weer opbouwt?
“Het herstel van de varkensstapel in China gaat nog niet zo hard. Maar ik ben ervan overtuigd dat China de komende jaren richting zelfvoorzienendheid gaat en minder varkensvlees gaat importeren. Als ze importeren kiezen ze toch voor de goedkoopste bron. Dat is niet Europa, dat is Noord-Amerika, Brazilië. Wij, Nederland en Duitsland, gaan gewoon minder varkensvlees leveren aan China. De route is voor ons heel simpel: zorg dat je meer geld krijgt voor wat je doet en dat bereik je door in ketens te werken. Bouw ketens voor Europa. Daar zal de vleesconsumptie dalen, maar vang dat op met plantaardige producten. Tegelijkertijd kunnen we wel een rol spelen in hooggespecialiseerde markten in Azië. Ook voor Azië geldt: daar zijn koopkrachtige groepen waaraan je duurdere producten met betere kwaliteit kwijt kunt.”
Vorig jaar is Vion gestart met de productie van vleesvervangers in de omgebouwde runderslachterij in Leeuwarden. Vorig jaar zei u dat als de lijnen daar volledig draaien jaarlijks maximaal € 40 à € 50 miljoen omzet genereert kan worden. Hoe staat het nu met de productie?
“We doen geen uitspraken over productiecijfers. Wat ik wel kan zeggen is dat we toewerken naar het dubbele van de cijfers die ik eerder noemde. We willen de lijnen op termijn verder uitbreiden. We hebben nu vijfitig producten in de markt gezet en die worden goed ontvangen. We doen twee dingen anders dan andere producenten van vleesvervangers: we produceren alleen onder private label en productontwikkeling is het belangrijkste speerpunt. Daarvoor werken we onder andere samen met retailers. Een derde punt komt daar nog bij: we willen de grondstoffen in een gesloten keten uit Europa betrekken. Dit jaar worden de eerste hectares bonen in Nederland ingezaaid om te kijken of we die specifieke boon geschikt kunnen maken voor onze producten.”
Vorig jaar bereikten de EU en het VK een brexit-deal. Ondervindt Vion impact van de brexit?
“Eigenlijk niet. We zijn een jaar bezig geweest met de voorbereidingen en na de brexit verliep alles vlekkeloos. Misschien dat er één dag is geweest dat vrachtwagens minder goed naar het VK konden, maar er zijn weinig problemen. Ook de vraag is niet afgenomen. De Engelsen zijn gek op onze bacon en blijven die graag kopen.”
Met de overname van Adriaens in België wordt Vion actief in drie landen. Blijft het daarbij?
“Door de overname hebben we qua aanvoer nu drie thuismarkten. In Nederland voorzien we vooral in rundvee een daling, in Duitsland vooral in varkens. In België zien we een stabielere varkens- en rundveestapel. We hebben een modern runderslachthuis overgenomen en we kijken ook naar uitbreiding van de varkensactiviteiten in België. Dat kan via een overname of via samenwerkingsverbanden. We zijn een Europees bedrijf, dus we kijken verder dan deze drie landen, ook naar groeimarkten zoals Polen. Maar ook binnen bijvoorbeeld Duitsland zijn groeiregio’s waar mogelijkheden liggen.”