Skip to content

‘Voedingsketens smachten naar jong talent’

Updated on:
Business
Interview
Maurits Steverink: “Met vage kreten als ‘natuurlijk’ en ‘eerlijk’ kom je niet ver.” - Foto: Hans Prinsen

Maurits Steverink: “Met vage kreten als ‘natuurlijk’ en ‘eerlijk’ kom je niet ver.” - Foto: Hans Prinsen

De Smaakacademie Achterhoek gaat hbo-studenten betrekken bij de ontwikkeling van duurzame voedselketens in de regio. Instroom van jong talent is cruciaal voor innovatie in de sector, zegt projectleider Maurits Steverink. “De Smaakacademie is het voertuig om met regionale voedselketens nieuwe producten te ontwikkelen én te verkopen.”

Puur Achterhoeks Brood, gebakken door ambachtelijke bakkers van lokaal verbouwde granen en inmiddels te koop op vijf locaties. Dat is volgens Maurits Steverink een van de successen van de Smaakacademie Achterhoek.

‘Achterhoekse foodsector impuls geven’

Hij vertelt enthousiast over de smaakwerkplaatsen, stages en trainingen die de academie aanbiedt. Over de twee smaakboeken die zijn uitgegeven. “Uiteindelijk gaat het erom de hele Achterhoekse foodsector een impuls te geven. Op weg naar nieuwe duurzame producten waar consumenten de meerwaarde van inzien. En dus voor willen betalen. Onze smaakacademie brengt partijen in de keten bij elkaar, inclusief het onderwijs. Puur Achterhoeks Brood is een de resultaten van deze samenwerking.”

Puur Achterhoeks Brood is een de resultaten van de samenwerking

Steverink (54) is projectleider bij de Smaakacademie Achterhoek. Hij omschrijft zichzelf als ketenmanager in de duurzame voedingssector. In het verleden was hij betrokken bij de vermarkting van onder meer biologische varkens, het opzetten van een keten voor Spaanse gedroogde hammen en, meer recent, bij de ontwikkeling van Beter Leven Zuivel.

Markt voor duurzame voedingsproducten

De boerenzoon uit Silvolde – hij woont op de voormalige boerderij waar hij is opgegroeid – is ervan overtuigd dat er markt is voor duurzaam geproduceerde voeding, met oog voor de regionale oorsprong en vakmanschap. “Die markt wordt steeds belangrijker voor de agrofoodsector. Zeker in de Achterhoek. In deze regio is maar liefst 20% van alle bedrijven actief in de foodsector. Maar de sector staat onder de druk. De Europese landbouwsubsidies gaan op termijn verdwijnen, de concurrentie op de wereldmarkt neemt toe. De hele voedselketen moet op zoek naar alternatieven en meer waarde creëren. Een ding lijkt mij duidelijk: met schaalvergroting winnen wij het in de Achterhoek niet.”

Een ding lijkt mij duidelijk: met schaalvergroting winnen wij het in de Achterhoek niet

Vakmanschap

Het vakmanschap is daarvoor aanwezig, zegt Steverink. “Er zijn genoeg boeren die een andere weg inslaan met ambachtelijke, duurzame producten. En die daar ook succes mee boeken. Bijvoorbeeld met speciale geitenkazen, zachte kazen van koemelk, KemperKip. Dat zijn smaakparels uit onze regio, we kunnen daar internationaal mee voor de dag komen. Met onze academie willen we de hele voedingssector op een hoger peil brengen. De instroom van enthousiaste jongeren in alle schakels van de keten is daarbij cruciaal. Dat is onze kernmissie.”

Samenwerkingsprojecten

Afgelopen jaren zijn samenwerkingsprojecten op gang gebracht tussen mkb-bedrijven en mbo-scholen in de regio. Studenten krijgen bijvoorbeeld de mogelijkheid om stage te lopen en onderzoek te doen. Steverink: “Uit onderzoek bleek dat duurzame voeding geen vast onderdeel is van het curriculum. Nog steeds niet. Docenten krijgen weinig ondersteuning. Ze zoeken zelf hun informatie op internet. Schokkend eigenlijk. Door de samenwerking tussen scholen en bedrijfsleven in de Smaakacademie is het gelukt om ook docenten enthousiast te maken voor de meerwaarde van regionale voedselketens.”

HBO-instellingen

De samenwerking wordt met subsidie van provincie Gelderland nu uitgebreid met hbo-instellingen. Dat is nodig, zegt Steverink, omdat er steeds meer behoefte is aan vakmensen op hbo-niveau. Afzet van producten uit duurzame, regionale ketens vraagt om kennis op het terrein van online marketing, aansturen van filialen en ketensamenwerking.

De Smaakacademie wil samenwerken met onder meer Van Hall Larenstein en Hogeschool Saxion, twee hbo-instellingen in de regio. “Als het gaat om onderzoek en stages komen studenten van deze scholen nu meestal terecht bij grote concerns als Unilever en FrieslandCampina. Voor regionale ketens hebben docenten en studenten een blinde vlek, terwijl juist daar behoefte is aan aanstormend talent.”

Voor regionale ketens hebben docenten en studenten een blinde vlek, terwijl juist daar behoefte is aan aanstormend talent

‘Verhaal achter product moet geloofwaardig zijn’

Steverink gelooft in de toekomst van regionale en duurzame voedingsconcepten. “Maar dan moet het verhaal achter het product wel geloofwaardig zijn. Met vage kreten als ‘natuurlijk’ en ‘eerlijk’ kom je niet ver. Het gaat om storytelling die overtuigt. En juist daarin zijn we hier in de Achterhoek veel te bescheiden. De Smaakacademie kun je zien als het voertuig om met regionale voedselketens nieuwe producten te ontwikkelen én te verkopen.”

Snel delen

Afbeelding
Aart van Cooten

Freelance redacteur