Skip to content

Kaashandel Geris richt zich op service en kwaliteit

Updated on:
Business
Interview
Foto: Bert Jansen

Foto: Bert Jansen

In zuivelhandelsland blijkt er nog steeds plek voor wéér nieuwe spelers. Kaashandelaar Geris, wel al ruim 10 jaar oud, maar vooral de laatste jaren hard gegroeid, is er één van. Geris verdient zijn plek vooral met extra service en kwaliteit, meent CEO Ziad Geris.

Zelfverzekerdheid is iets wat je zuivelhandelaar Geris niet kunt ontzeggen. “Waar wij goed in zijn, is waarde toevoegen aan kaas en servicegerichtheid,” aldus CEO Ziad Geris. Medeoprichter Peter Jan Schouten voegt toe: “Wij versterken daarbij de zuivelindustrie. Wij pakken heel veel business die de producent zelf niet heeft. Wij kannibaliseren niet, zoals de kritiek weleens is op de handel, maar voegen toe.”

Ambities

Hiermee is de toon gezet door de ambitieuze handelaren. Zoals zoveel handelsbedrijven in de zuivel, begonnen de oprichters hun loopbaan bij een van de oudere handelshuizen. In dit geval Interfood. In 2009 was het echter tijd om voor zichzelf te beginnen, vond Geris. Al snel sloot Peter Jan Schouten zich bij hem aan. Ze begonnen in een eenvoudige flat in Eindhoven. Drie verhuizingen en 10 jaar later zitten ze in een prachtig pand met kantoor en eigen opslag- en bewerkingsruimte langs de A2 in Nederweert. “We doen nu zo’n 70.000 ton product per jaar, voornamelijk kaas, maar het pand is uitgelegd op 100.000 ton,” aldus Geris. De verwachting is dat de onderneming dus nog even vooruit kan met de huidige locatie. De jaaromzet bedraagt zo’n € 230 miljoen.

In Italië, waar we een eigen vestiging hebben, produceren we gedroogde kaaspoeder

Een bijzonderheid van het pakhuis is de geautomatiseerde opslag met plek voor 15.000 pallets. Die is speciaal zo ontworpen met het oog op de veiligheid. Gangen ontbreken, wat het risico op omvallende stellingen wegneemt en minder heen en weer rijden nodig maakt. Vooraan het pakhuis kan een heftruck pallets aanbieden. Eenmaal in de stelling worden de pallets op een bewegende vloer vanzelf naar de gewenste plaats dieper in het pakhuis gebracht.

In het pand wordt niet alleen product opgeslagen en gerijpt. Er wordt ook kaas behandeld en herverpakt. “Wij doen veel in commodity-kazen – oneerbiedig gezegd: bulkkazen – en werken ook veel met tweede keus kazen. Die gaan naar de smelt-industrie. In Italië, waar we een eigen vestiging hebben, produceren we gedroogde kaaspoeder. Daarnaast hebben we er een opslaglocatie voor onder meer cagliata, een halfproduct voor onder meer de productie van mozzarella en harde kazen.”

Samenwerken met Arla

Geris heeft vanzelf veel spothandel, maar zorgt er als handelaar ook voor dat kaasproducenten een vaste afnemer hebben. “Wij zorgen voor een stabiele afname van producten, ook in tijden dat de vraag zwak is,” vertelt Schouten. “Ook werken we met bedrijven samen bij de ontwikkeling van markten en producten. Zo werken we met Arla bij de ontwikkeling van een stabielere markt voor hun Edammer-kazen en hebben we halffabricaten mee ontwikkeld, zodat ze beter geschikt zijn voor onder meer de Italiaanse markt.”

Wij zorgen voor een stabiele afname van producten, ook in tijden dat de vraag zwak is

Ook staan Geris en Schouten voor kwaliteit. “Afnemers hebben aan weinig zo’n hekel als aan kwaliteitsgebreken. Daarom testen wij heel secuur. We hebben daarvoor ook een eigen laboratorium. Gevolg is dat de claimratio bij ons erg laag is”, aldus Schouten. “Dat, gecombineerd met onze service, maakt dat een toenemend aantal van onze klanten zegt: bij jullie mag het ook een beetje duurder zijn. Toegegeven, niet altijd, want het blijft business, maar we merken het wel.”

Een volgende stap die Geris overweegt bij het nog verder verhogen van de service is de inzet van meer eigen transport, vertelt Geris. Het geeft nog meer controle over de keten.

Kaas blijft kernactiviteit

Naast kaas handelt Geris ook in boter. Overwogen wordt om het product in meer soorten verpakkingen aan te bieden. Melkpoeders worden alleen gebruikt als ‘tool’, om risico’s met futures af te dekken. In dat kader wordt soms ook een hoeveelheid fysiek product aangekocht. De kernactiviteit is en blijft echter kaas. Daarmee wil en kan het bedrijf zich als handelaar onderscheiden. Geris durft de stelling zelfs aan dat het bedrijf één van de sterkere kaas(handels)huizen in Europa is.

Snel delen

Afbeelding
Klaas van der Horst

Voormalig redacteur