Skip to content

Bio-boerin: ‘Onze keten is superkort’

Boerin met koe geportretteerd voor nieuwe zuivellijn van Jumbo.

Updated on:
Interview
Sustainable food
Jacoline de Lange: “Ik sta niet graag op de voorgrond, maar aan deze campagne doe ik graag mee." Foto: Ronald Hissink premium

Jacoline de Lange: “Ik sta niet graag op de voorgrond, maar aan deze campagne doe ik graag mee." Foto: Ronald Hissink

De supermarktketen Jumbo introduceerde onlangs een nieuwe huismerk-zuivellijn. De producten worden geleverd door drie kleinere verwerkers. Op de verpakkingen staan foto’s van de makers. Een van hen is Jacoline de Lange. Zij en haar man Teun produceren de melk die – verwerkt tot biologische kwark en yoghurt – in de schappen staat van Jumbo.

Nou nee, erg makkelijk ging het niet. Kom maar eens goed met een koe op de foto. De fotosessie nam bij elkaar een paar uur in beslag. Had de koe eindelijk zijn kop goed omhoog en de oren mooi zijwaarts, schoof er weer een wolk voor de zon. Er zijn die dag tientallen foto’s gemaakt. Het resultaat mag er trouwens zijn. Op de flessen volle yoghurt en bekers volle kwark die nu in het zuivelschap van Jumbo-filialen staan, is het portret van Jacoline de Lange afgedrukt. Op de flessen yoghurt staat zij breed lachend met haar arm om de roodbonte koe Redford, op de bekers kwark zij aan zij met de zwartbonte Afke. “Die twee hadden we bewust hiervoor uitgezocht. Redford en Afke zijn fotogeniek en vooral ook rustig. Het zijn de meest tamme koeien van onze kudde. Beide dames hebben goed meegewerkt.”

Nieuwe huismerk-zuivellijn van Jumbo

Supermarktketen Jumbo heeft sinds kort een nieuwe huismerk-zuivellijn: direct van de boerderij. Het gaat om een scala aan zuivelproducten, gangbaar en biologisch. Allemaal komen ze van kleinschalige verwerkers met een eigen melkveebedrijf. In dit geval gaat het om de melkfabriek in het dorp Nederland, een paar kilometer verderop. Jacoline en haar man Teun zijn samen bedrijfsleider op het biologische melkveebedrijf dat melk levert aan die fabriek.
Voedsel is een eerste levensbehoefte, boeren en tuinders doen hun best om de hoogste kwaliteit te produceren
Volgens Jumbo is de nieuwe lijn ontwikkeld omdat steeds meer klanten het belangrijk vinden om te weten waar hun producten vandaan komen. Vandaar de foto van de producent op de verpakking. Jacoline herkent die behoefte bij consumenten. “Jumbo speelt daar slim op in en ik werk daar graag aan mee. Niet omdat ik zo nodig in beeld wil komen, integendeel eigenlijk, maar in dit geval wil ik wel mijn nek uitsteken. Voedsel is een eerste levensbehoefte, boeren en tuinders doen hun best om de hoogste kwaliteit te produceren. Dat lukt hun trouwens uitstekend. Wij zijn trots op onze koeien, trots op de kwaliteit melk die we leveren. Dat straalt die foto van mij met Afke en Redford ook wel uit. Hopelijk breng ik dat over en pakt de consument juist onze yoghurt en kwark uit het schap.”

Dolgraag boer worden

Via een omweg zijn Jacoline (36) en Teun (43) en hun drie kinderen Levi, Naomi en Lukas op de boerderij in Steenwijkerwold terechtgekomen. Ze hebben elkaar in het Utrechtse Woudenberg leren kennen. Ze komen beiden niet van een agrarisch bedrijf, maar doorliepen wel de landbouwschool in Barneveld. Ze wilden dolgraag boer worden, maar dat is moeilijk als je ouders geen boerderij hebben. Ze werkten op agrarische bedrijven in Denemarken en Luxemburg en kwamen via via in contact met de eigenaar van de boerderij waar zij nu actief zijn. Hij zocht een bedrijfsleider. Sinds 2014 zijn Jacoline en Teun verantwoordelijk voor de koeien op het bedrijf.
Ik zie dat als de kroon op mijn werk
“Deze boerderij is niet van ons, maar zo voelt het eigenlijk wel. We proberen met hart en ziel de beste melk te leveren. Dat doen we met oog voor de natuur, bijvoorbeeld door bij het maaien rekening te houden met de nesten van weidevogels en de begroeiing van slootkanten lang te laten staan. Dat de eigenaar van onze boerderij mij heeft gevraagd om als gezicht van het bedrijf te fungeren in de schappen van Jumbo zegt natuurlijk ook wel iets. Ik zie dat als de kroon op mijn werk.”

Kleinere zuivelverwerkers

Jumbo kiest voor afzet van kleinere zuivelverwerkers in de nieuwe huismerk-zuivellijn. “Daar ben ik blij mee”, zegt Jacoline. “De sympathie voor korte ketens groeit. Wij zijn daar een mooi voorbeeld van. Elke dag wordt hier de melk opgehaald en vervolgens dezelfde dag verwerkt en vaak ook nog afgeleverd. Onze keten is superkort en dat komt de kwaliteit en smaak ten goede.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Aart van Cooten

Freelance redacteur