Bij een zeeschip vol containers hoort een palletvracht aan papieren documenten. Shypple wil de bureaucratie digitaliseren. - Foto: ANP
Expediteur Shypple wordt met de overname van branchegenoot Milestone actief in het vervoer van bederfelijke waren. CEO Jarell Habets wil met Shypple het intercontinentale transport digitaliseren. âDat heeft veel impact in de food- en agribusiness.â
Logistieke bureaucratie
Het vervoeren van lading betekent niet alleen goederen van de ene plek op de wereld naar een andere brengen. Er moet ook een vracht papier mee. Voor ieder containerschip moet een pallet vol documentatie per vliegtuig naar de haven van bestemming worden gevlogen om aan de inklaringsvoorwaarden en andere logistieke bureaucratie te voldoen. Dat kan handiger, dacht Habets, toen hij als student aan de Erasmus Universiteit een bijbaantje had bij een expediteur in Rotterdam. âIk ben daar gaan werken naast mijn studie Finance, omdat ik ervaring wilde opdoen bij een ondernemer. De studie is theoretisch en ik wilde de praktische kant van het ondernemen leren kennen. De expediteur regelde intercontinentale transporten voor bedrijven, verladers, importeurs en exporteurs. Ik was verbaasd over de enorme omslachtigheid die dat met zich meebrengt. Van alle transportkosten bestaat 30% uit bureaucratische kosten.âGrote kostenbesparing mogelijk
Door dat proces te digitaliseren is een grote kostenbesparing mogelijk. Daarom richtte Habets in 2016 zijn eigen expeditiebedrijf Shypple op. âWe regelen het transport bij wijze van spreken vanaf een boer in Costa Rica tot aan een loods in Utrecht. We hebben een internetplatform gebouwd waar alle communicatie en documentatie rondom het intercontinentale transport op staat. Dat is transparant en veel goedkoper dan het heen en weer gemail en papierwerk dat nu nog bij het intercontinentale transport hoort. Door de digitalisering zijn besparingen van maximaal 10% mogelijk op de transportkosten. Voor sommige zaken ontkom je niet aan originele documenten. Andere documenten kan de betreffende partij downloaden van ons platform en die uitprinten.âSchatting is dat jaarlijks ongeveer â¬Â 300 miljard wordt omgezet in het intercontinentale transport over zee of via de luchtVolgens Habets verloopt meer dan 90% van de intercontinentale transporten via zee. Bijna alle transporten worden geregeld door een systeem van Excel-sheets, e-mails, telefoongesprekken en papierwerk. âEn al dat papierwerk moet met koeriers naar de juiste bestemming worden gebracht. Het is nog erg âoldschoolâ allemaal.â Lees verder onder foto [caption id="attachment_42009" align="aligncenter" width="848"] Sommige vruchten in de supermarkt komen uit andere continenten. Transport van voedsel gaat gepaard met veel documenten. - Foto: ANP[/caption]
Kleine marges
Habets noemt een aantal oorzaken waarom de digitalisering in het intercontinentale vrachtvervoer zo lang op zich laat wachten. âDe marges in de sector zijn klein. Dan is ook weinig geld beschikbaar om te investeren in nieuwe ontwikkelingen. Bovendien is het intercontinentale transport complex. Je hebt met veel partijen te maken, zoals de exporteur, een lokale douane-agent, de importeur, de rederij en de expediteur zelf. Die moeten allemaal bereid zijn de administratie rondom het transport te digitaliseren. Het intercontinentale transport is één van de laatste industrieën waar nog flink kan worden gemoderniseerd.â Habets schat dat jaarlijks ongeveer â¬Â 300 miljard wordt omgezet in het intercontinentale transport over zee of via de lucht. âDe markt is heel erg groot en er is veel besparing mogelijk op de kosten door de digitalisering. Het maakt de intercontinentale handel ook veel toegankelijker. Dat zag je bijvoorbeeld bij de introductie van verschillende fintech-initiatieven in Afrika. Doordat mensen daar een mobiel hebben, kregen heel veel mensen via deze apps gemakkelijk toegang tot financiële diensten. Doordat Shypple het transport digitaal regelt, wordt de intercontinentale handel toegankelijker voor veel meer bedrijven in de wereld.âMilestone
Shypple maakte begin deze week bekend dat het Milestone overneemt, dat is gespecialiseerd in de logistiek van bederfelijke waren die onder een gereguleerde temperatuur moeten worden vervoerd. De overname van Milestone geeft Shypple meer mogelijkheden in de logistieke markt voor versproducten, zegt Habets. âWe zijn nu in staat om aan de behoeften te voldoen van grote verladers van versproducten in Europa, Latijns-Amerika en de Aziatische handelsroutes, die op zoek zijn naar een digitale transport-oplossing. Dit is onze manier om de traditionele wereld van het vrachtvervoer te blijven innoveren.âWe willen een impact hebben in de hele wereld en aanwezig zijn op alle continentenShypple realiseerde in 2020 een omzet van â¬Â 20 miljoen. Habets: âIn 2021 zou onze omzet uitkomen op â¬Â 60 miljoen. Door autonome groei en door de overname van Milestone verwachten we in 2022 uit te komen op een omzet van â¬Â 250 miljoen. We komen dan in de top 25 van expediteurs op luchthaven Schiphol. Ik schat dat ongeveer 60% van onze omzet wordt gerealiseerd in het vervoer over zee en 40% in het transport met vliegtuigen.â De digitalisering van de logistiek zoals Shypple dat aanbiedt, is niet nieuw, maar wel uniek voor het intercontinentale transport, zegt Habets. âEr zijn maar een paar bedrijven in de wereld zoals Shypple. Het is vrij uniek wat we doen. Shypple moet minstens tien keer zo groot worden. We willen een impact hebben in de hele wereld en aanwezig zijn op alle continenten. Vooral in de food- en agrimarkt is de digitalisering van de logistiek belangrijk. Het betreft vaak goederen die gevoelig zijn voor bederf en die onder temperatuur gereguleerde omstandigheden moeten worden vervoerd. Bij het transport van voedsel zijn daarom meer documenten nodig dan bij een container met computerkabeltjes bijvoorbeeld. Daarom kan de digitalisering die Shypple heeft gerealiseerd in de logistiek veel impact hebben in de food- en agribusiness.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst