Skip to content

René de Bruijn: ‘Zuivelketen is toe aan verandering’

Zelf samengestelde zuivelproducten, regionaal geproduceerd en verwerkt, digitaal besteld en bezorgd.

Updated on:
Interview
Sustainable food
René de Bruijn: 'Er bestaat geen concept waarbij de consument zijn eigen zuivelproduct kan samenstellen. Daar zijn wij uniek in.' - Foto: Hans Prinsen premium

René de Bruijn: 'Er bestaat geen concept waarbij de consument zijn eigen zuivelproduct kan samenstellen. Daar zijn wij uniek in.' - Foto: Hans Prinsen

Zelf samengestelde zuivelproducten, regionaal geproduceerd en verwerkt, digitaal besteld en thuisbezorgd. Dat is de essentie van ikwileerlijkezuivel.nl. René de Bruijn is een van de initiatiefnemers. “Ons concept is gebaseerd op eerlijkheid en duurzaamheid. Daar krijg ik energie van.”

De zuivelketen is scheefgegroeid, zegt René de Bruijn. Alles is gericht op winstmaximalisatie en daar zijn boeren én consumenten de dupe van. Hij praat in zijn omgeving regelmatig met boeren en hoort steeds hetzelfde verhaal. De melkprijs is te laag om te kunnen investeren in verduurzaming. En consumenten? Zij hebben steeds meer voorkeur voor duurzaam en gezond voedsel. Het aanbod is echter beperkt. “Het kan en moet eerlijker, gezonder en duurzamer. Daarom beginnen we met onze online zuivelsupermarkt ikwileerlijkezuivel.nl. Let maar op, dit gaat de zuivelmarkt veranderen.”

Het grote verschil met vroeger is de digitale aansturing van het hele proces

René de Bruijn uit het Twentse Haaksbergen is salesmanager bij een groot internationaal bedrijf. Hij heeft decennialang ervaring met productontwikkeling en digitalisering in onder meer de levensmiddelenindustrie. Zo was hij actief voor Coca-Cola, Grolsch en FrieslandCampina. Met zijn kompanen Rik Hoogenberg en Steven Koenders zet hij nu ikwileerlijkezuivel.nl op. “Dat doe ik naast mijn gewone werk. Dit nieuwe concept geeft mij enorm veel energie. Vrijwel iedereen reageert enthousiast, zowel boeren als consumenten.”

Op maat geproduceerd

Het idee is simpel. Als een driegangendiner via een app binnen een paar seconden kan worden besteld en thuis afgeleverd, dan kan dat in het huidige digitale tijdsgewricht natuurlijk ook met zuivelproducten. De consument stelt zijn eigen pakket samen, desgewenst met extra vitamines, mineralen of eiwitten, en bestelt. In regionale zuivelcentra worden de bestellingen op maat geproduceerd en vervolgens thuis afgeleverd.

In een community praten alle betrokken partijen mee over verduurzaming van onze keten

“We gaan in feite terug naar vroeger”, zegt De Bruijn. “Naar de tijd met lokale fabrieken en melkboeren. Het grote verschil is de digitale aansturing van het hele proces. Iedereen is gewend aan booking.com en thuisbezorgd.nl. Met ikwileerlijkezuivel.nl zetten we daar onze online zuivelsupermarkt naast.”

De Bruijn is open over de plannen van het drietal initiatiefnemers. Tussen nu en vijf jaar moeten er zo’n tien productielocaties zijn gebouwd, dicht bij de grote steden. “Bijvoorbeeld hier in Twente in de nabijheid van Enschede, Almelo en Hengelo. Dat betekent minder transport en dat is goed voor het milieu.”

Meer geld voor melkveehouder

Door de keten te verkorten, blijft er meer geld over voor de melkveehouder. “De melkprijs ligt nu op circa 35 cent. Dat is te laag om een bedrijf toekomstbestendig te maken. Ons doel is om 25% meer uit te betalen. Dat vinden wij een eerlijke prijs.”

Het moet als het aan De Bruijn ligt ook duurzamer. Plan is om een deel van de winst te reserveren voor projecten die leiden tot minder stikstof- en CO2-uitstoot op de deelnemende boerenbedrijven. En tot minder energiegebruik bij de verwerking. “We richten ons op de hele keten. Dat leggen we vast in een sociaal contract, samen met onze investeerders, producenten en consumenten. In deze community praten alle betrokken partijen mee over verduurzaming van onze keten. Dat geeft energie en stimuleert verandering.”

De grote zuivelbedrijven trekken wellicht hun wenkbrauwen op en dat mag

Op maat gemaakte zuivelproducten, daar moet het naartoe. “Het zuivelaanbod in de supermarkt is beperkt, zeker voor degenen die bewust met voeding bezig zijn. Sporters willen extra eiwit, ouderen meer kalk. In ons concept wordt dat allemaal mogelijk. Bij McDonalds kun je je eigen topping op een ijsje bestellen, dan ook in onze online supermarkt.”

Markt gaat veranderen

Op hun website stellen de initiatiefnemers dat hun concept een ‘disruptieve uitwerking’ op de zuivelmarkt zal hebben. “Dat is misschien wat zwaar aangezet, maar de markt gaat zeker veranderen. Boeren en consumenten zijn daaraan toe. De grote zuivelbedrijven trekken wellicht hun wenkbrauwen op en dat mag. We krijgen uit die hoek wel vragen, maar zijn niet in gesprek. Wij varen onze eigen koers.”

Crowdfunding moet vanaf 15 september 1 tot 2 miljoen euro opleveren om het concept uit te werken en de verwerking en distributie uit te testen. Vervolgens worden investeerders geworven om de verwerkingslocaties te kunnen bouwen. De Bruijn: “Ik ben er honderd procent van overtuigd dat we het kapitaal bij elkaar krijgen.”

Meer op ikwileerlijkezuivel.nl

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Aart van Cooten

Freelance redacteur