Tom van der Lee (1964) zit voor GroenLinks in de Tweede Kamer. - Foto's: Gabriela Hengeveld/GroenLinks
Tom van der Lee (1964) zit voor GroenLinks (GL) in de Tweede Kamer. Hij was eerder campagnedirecteur en bestuurslid van Oxfam Novib. Hij wil de macht van de grote spelers - 'onzichtbare' handelsbedrijven - op de wereldvoedselmarkt aanpakken.
Grote invloed vijf 'onzichtbare' handelsbedrijven
Van der Lee noemt ze zonder aarzelen op: ADM, Bunge, Cargill, Dreyfus en Wilmar Group in Singapore. Vijf bedrijven die volgens hem zoân grote invloed hebben dat misschien wel sprake is van een oligopolie. Van der Lee houdt een slag om de arm bij het woord oligopolie. âDat kan ik niet onderbouwen, ze zijn niet betrapt op onderlinge afspraken.â Maar, voegt hij eraan toe, er is ook nauwelijks onderzoek naar gedaan.Er is mogelijk sprake van misbruik van marktmachtDe omzet van de vijf bedrijven laat zich meten in honderden miljarden euroâs. De begrotingen zijn groter dan die van menig land, de bedrijven hebben een eigen cultuur, met een eigen jargon en eigen regels. âEr worden flinke marges gemaakt. Er is mogelijk sprake van misbruik van marktmachtâ, zegt Van der Lee. âHeeft de regering weleens nagedacht over hoe je deze reuzen aanpakt?â, vroeg Van der Lee in september in een debat met demissionair landbouwminister Carola Schouten.
Werking van voedselmarkt
Toen Van der Lee werkte voor Oxfam Novib liet hij onderzoek doen naar de werking van de voedselmarkt. âToen ontdekten we dat bedrijven als Nestlé en Unilever producten als palmolie, soja, granen en mais inkopen bij de belangrijker handelsbedrijven. Dat waren toen de grote vier, die we aanduiden met ABCD: ADM, Bunge, Cargill en Dreyfus. Daar is ondertussen Wilmar in Singapore bijgekomen. Zij bepalen voor welke prijzen de voedselproducten kunnen worden ingekocht.â Oxfam Novib merkte in gesprekken met de producenten van bij het publiek bekende merkproducten dat bedrijven als Nestlé en Unilever niet in staat zijn de handelshuizen onder druk te zetten. âZe kunnen het niet, ze durven het niet of ze willen het nietâ, zegt Van der Lee. âZij durven het niet aan in conflict te raken met die 'onzichtbare' handelsbedrijven.â Sommige van de bedrijven (Cargill en Dreyfus) onttrekken zich ook nog eens aan het oog van aandeelhouders, omdat ze niet beursgenoteerd zijn. [caption id="attachment_45887" align="alignright" width="414"] Toen Van der Lee werkte voor Oxfam Novib heeft hij onderzoek laten doen naar de werking van de voedselmarkt.[/caption]Margeverdeling
Als woordvoerder voor buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking voor GroenLinks in de Tweede Kamer ziet Van der Lee een tekortkoming in de discussie over de verdeling van de marges in de voedselketens. Het gaat over boeren, over levensmiddelenproducenten en over supermarkten, maar de supergrote handelsbedrijven blijven buiten schot. Terwijl daar volgens hem grote winsten worden gemaakt. Druk uitoefenen op die handelsbedrijven via de hefboom van de consument, werkt niet. De bedrijven zijn onzichtbaar en niet verbonden aan de producten in de supermarkt. Dat terwijl een groot deel van de producten in de supermarkt zijn gemaakt met grondstoffen die via de handelsbedrijven zijn aangekocht.De macht van de handelaren wordt niet onderkendâDe discussie over de margeverdeling gaat vaak over retailers, en dat boeren te weinig krijgen. Maar de macht van de handelaren wordt niet onderkend. Terwijl zij wel een cruciale positie hebben in de voedselproductie. Zij leveren de bulk van de grondstoffen. Zij kunnen de prijzen bepalen. Ik vind het zonde dat daar zo weinig aandacht voor is.â De handelsbedrijven hebben niet alleen een groot aandeel in de fysieke markt, ze hebben ook veel kennis over prijsontwikkelingen, arealen, oogstverwachtingen en het voedselbeleid.
Voedselhandel buiten schot gebleven
Toen Van der Lee in debat met Carola Schouten de vraag stelde of het kabinet wel nadenkt over de positie van die handelsbedrijven, verwees de minister naar de Europese Commissie. Ook die heeft zich tot nu toe echter niet gebogen over de marktmacht van voedselhandelsbedrijven. De âbig techâ-bedrijven zijn wel onder de loep genomen, maar de voedselhandelaren bleven tot nu toe buiten schot. Ten onrechte, vindt Van der Lee. âDaar ligt echt een issue. Er is gewoon een gebrek aan aandacht voor de voedselketen. Ik verbaas me daarover.âLees ook: Winstexplosies bij ADM en Bunge
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp