Piet den Hertog heeft een geiten- en zorgboerderij met een kaasmakerij. - Foto: Roel Dijkstra
Albert Heijn breidt zijn assortiment streekproducten uit. Sinds kort is Piet den Hertog een van de Streeckgenoten van AH. Zijn biologische geitenkaas met Italiaanse kruiden ligt in het schap. âMooi dat onze kaas is opgenomen in het assortiment. Streeckgenoten speelt in op de groeiende belangstelling voor voedsel uit de eigen regio.â
Voedsel uit eigen regio
In een straal van 60 kilometer rondom zijn boerderij op het eiland Goeree ligt de geitenkaas in het Streeckgenoten-schap. De AH-filialen in steden als Rotterdam, Delft, Middelburg en Vlissingen vallen in deze regio. Een enorm aantal consumenten komt nu in aanraking met zijn kazen. Den Hertog (55) is daar trots op. âEen groeiende groep consumenten kiest voor voedsel uit de eigen regio. Ook politiek Den Haag zit op die lijn. Albert Heijn speelt daar met zijn schap Streeckgenoten op in. Mooi dat ons bedrijf daaraan mee mag doen. Ik hoop natuurlijk op meer afzet. We zien wel of dat lukt.âAllerlei soorten geitenkaas
Op het biologische bedrijf, De Mekkerstee geheten, worden 650 geiten gemolken. De melk â 650.000 liter op jaarbasis â wordt verwerkt tot vele soorten geitenkaas, van jong tot oud en in allerlei variëteiten met kruiden. Daarnaast koopt Den Hertog een flinke plas melk aan van biologische geiten- en rundveehouders uit de regio. Totaal 4 miljoen liter melk gaat jaarlijks in de kaasbakken van De Mekkerstee.Persoonlijke ontwikkeling staat centraal
Bijzonder is dat zoân dertig medewerkers met een psychische of verstandelijke beperking actief zijn in het bedrijf. âIn feite is dat de essentie van ons bedrijf, vandaar ook onze slogan âmet zorg bereidâ. De medewerkers hebben allemaal hun eigen taak. Ze beginnen in de luwte en groeien dan door naar een plek waar ze hun eigen talenten kunnen ontplooien. De een plastificeert kazen, de ander is verantwoordelijk voor de facturering en nummer drie staat aan de kassa in onze boerderijwinkel. De persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers staat centraal. Dat gaat trouwens niet ten koste van de kwaliteit en smaak van onze kazen, en dat mag natuurlijk ook niet, want kwaliteit is bepalend voor onze afzet.âEigen winkel belangrijk afzetkanaal
Den Hertog verkoopt zijn kazen aan speciaalzaken, de lokale horeca en via zijn eigen boerderijwinkel. Met meer dan 100.000 bezoekers per jaar is de eigen winkel een belangrijk afzetkanaal. Al jaren levert hij ook biologische jonge kaas en geitenkaas met fenegriek via kaasgroothandel Treur Kaas aan Albert Heijn, maar dan onder het eigen AH-label. âDat loopt goed, de afzet is vrij constant. Albert Heijn is belangrijk voor ons, maar dat zijn de speciaalzaken ook. Voordeel van de kleine kaasboer is dat hij het verhaal achter ons bedrijf kent en dat aan zijn klanten kan vertellen. Die transparantie stellen steeds meer consumenten op prijs. Men wil het verhaal achter de kaas weten en de lokale kaasboer kent ons verhaal, want hij is hier meestal op bezoek geweest.âZorgmedewerkers fors uitgebreid
Den Hertog startte twintig jaar geleden met De Mekkerstee. Toen met 60 geiten en 4 cliënten. De geitenstapel is inmiddels meer dan tien keer zo groot en ook het aantal zorgmedewerkers is fors uitgebreid. Afzet van de sterk gegroeide hoeveelheid kazen vraagt dus doorlopend aandacht. âVia Treur Kaas leveren we nu onze geitenkazen aan speciaalzaken in heel Europa. Sinds kort gaat onze truffelkaas zelfs naar Australië. Verkoop aan afnemers in Nederland is en blijft het belangrijkste, zoân 90% van onze kaas wordt in eigen land geconsumeerd.â Een foto van hem staat op het Streeckgenoten-label. Vindt hij prima. âConsumenten willen weten wie de kaas heeft gemaakt. Dat doe ik, samen met mijn medewerkers. Wie meer wil weten over onze geiten en onze kaasmakerij is hier welkom. Wij hebben niets te verbergen. Sterker nog, we vertellen dolgraag ons verhaal.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst