Skip to content

Den Hertog: ‘Consument is altijd welkom in boerderijwinkel’

Sinds kort is Piet den Hertog een van de Streeckgenoten van Albert Heijn.

Updated on:
Interview
Sustainable food
Piet den Hertog heeft een geiten- en zorgboerderij met een kaasmakerij. - Foto: Roel Dijkstra premium

Piet den Hertog heeft een geiten- en zorgboerderij met een kaasmakerij. - Foto: Roel Dijkstra

Albert Heijn breidt zijn assortiment streekproducten uit. Sinds kort is Piet den Hertog een van de Streeckgenoten van AH. Zijn biologische geitenkaas met Italiaanse kruiden ligt in het schap. “Mooi dat onze kaas is opgenomen in het assortiment. Streeckgenoten speelt in op de groeiende belangstelling voor voedsel uit de eigen regio.”

Albert Heijn werkt steeds meer met lokale slagers, bakkers en kaasmakers. Inmiddels liggen er ruim 250 producten van deze zogeheten Streeckgenoten in een speciaal schap van de supermarktketen. Sinds kort is daar ook de biologische geitenkaas met Italiaanse kruiden bij van Piet den Hertog uit Ouddorp (Z.-H.).

Voedsel uit eigen regio

In een straal van 60 kilometer rondom zijn boerderij op het eiland Goeree ligt de geitenkaas in het Streeckgenoten-schap. De AH-filialen in steden als Rotterdam, Delft, Middelburg en Vlissingen vallen in deze regio. Een enorm aantal consumenten komt nu in aanraking met zijn kazen. Den Hertog (55) is daar trots op. “Een groeiende groep consumenten kiest voor voedsel uit de eigen regio. Ook politiek Den Haag zit op die lijn. Albert Heijn speelt daar met zijn schap Streeckgenoten op in. Mooi dat ons bedrijf daaraan mee mag doen. Ik hoop natuurlijk op meer afzet. We zien wel of dat lukt.”

Allerlei soorten geitenkaas

Op het biologische bedrijf, De Mekkerstee geheten, worden 650 geiten gemolken. De melk – 650.000 liter op jaarbasis – wordt verwerkt tot vele soorten geitenkaas, van jong tot oud en in allerlei variëteiten met kruiden. Daarnaast koopt Den Hertog een flinke plas melk aan van biologische geiten- en rundveehouders uit de regio. Totaal 4 miljoen liter melk gaat jaarlijks in de kaasbakken van De Mekkerstee.

Persoonlijke ontwikkeling staat centraal

Bijzonder is dat zo’n dertig medewerkers met een psychische of verstandelijke beperking actief zijn in het bedrijf. “In feite is dat de essentie van ons bedrijf, vandaar ook onze slogan ‘met zorg bereid’. De medewerkers hebben allemaal hun eigen taak. Ze beginnen in de luwte en groeien dan door naar een plek waar ze hun eigen talenten kunnen ontplooien. De een plastificeert kazen, de ander is verantwoordelijk voor de facturering en nummer drie staat aan de kassa in onze boerderijwinkel. De persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers staat centraal. Dat gaat trouwens niet ten koste van de kwaliteit en smaak van onze kazen, en dat mag natuurlijk ook niet, want kwaliteit is bepalend voor onze afzet.”

Eigen winkel belangrijk afzetkanaal

Den Hertog verkoopt zijn kazen aan speciaalzaken, de lokale horeca en via zijn eigen boerderijwinkel. Met meer dan 100.000 bezoekers per jaar is de eigen winkel een belangrijk afzetkanaal. Al jaren levert hij ook biologische jonge kaas en geitenkaas met fenegriek via kaasgroothandel Treur Kaas aan Albert Heijn, maar dan onder het eigen AH-label. “Dat loopt goed, de afzet is vrij constant. Albert Heijn is belangrijk voor ons, maar dat zijn de speciaalzaken ook. Voordeel van de kleine kaasboer is dat hij het verhaal achter ons bedrijf kent en dat aan zijn klanten kan vertellen. Die transparantie stellen steeds meer consumenten op prijs. Men wil het verhaal achter de kaas weten en de lokale kaasboer kent ons verhaal, want hij is hier meestal op bezoek geweest.”

Zorgmedewerkers fors uitgebreid

Den Hertog startte twintig jaar geleden met De Mekkerstee. Toen met 60 geiten en 4 cliënten. De geitenstapel is inmiddels meer dan tien keer zo groot en ook het aantal zorgmedewerkers is fors uitgebreid. Afzet van de sterk gegroeide hoeveelheid kazen vraagt dus doorlopend aandacht. “Via Treur Kaas leveren we nu onze geitenkazen aan speciaalzaken in heel Europa. Sinds kort gaat onze truffelkaas zelfs naar Australië. Verkoop aan afnemers in Nederland is en blijft het belangrijkste, zo’n 90% van onze kaas wordt in eigen land geconsumeerd.” Een foto van hem staat op het Streeckgenoten-label. Vindt hij prima. “Consumenten willen weten wie de kaas heeft gemaakt. Dat doe ik, samen met mijn medewerkers. Wie meer wil weten over onze geiten en onze kaasmakerij is hier welkom. Wij hebben niets te verbergen. Sterker nog, we vertellen dolgraag ons verhaal.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Aart van Cooten

Freelance redacteur