Wilbert Egelmeers: "We bieden gezonde en smakelijke vleesproducten met minder milieu-impact.” - Foto: Van Assendelft Fotografie
Varkenshouder Wilbert Egelmeers in Wanroij bracht met vier collegaâs van collectief Eigezwijns klimaatvriendelijke worst op de markt: Goeie Worst. Het collectief haalde hiermee de KvK Innovatie Top100. âOnze uitdaging is gezonde varkens met lage milieubelasting, die smakelijke vleesproducten opleveren.â
Reststromen goed voor gezondheid varkens
Varkens worden wel de koning van de kringloop genoemd, zegt Egelmeers, en daar willen hij en zijn collegaâs van collectief Eigezwijns optimaal gebruik van maken. âOnze uitdaging is om met het omzetten van die reststromen gezonde varkens te houden die minimale impact hebben op het milieu, door een lage CO2-footprint. Het mooie is dat die reststromen goed zijn voor de gezondheid van de varkens. Biergist bevat een zeer goede eiwitkwaliteit, voorgebakken frites zijn heel makkelijk verteerbaar, en ook brood en koekjes bevatten goede zetmelen voor varkens. Ze gedijen er goed op. En we kunnen met voeren van reststromen onze kostprijs voor het voer lager houden. Dat is ook niet onbelangrijk.âDoor plantaardige ingrediënten toe te voegen, geven we de worst een eigen smaak
Meer interactie met de consument
Egelmeers en drie collega´s kennen elkaar al jaren van een studiegroep. Daarin spraken ze wel eens over de vraag hoe je de milieubelasting van vlees omlaag kan brengen. âWe hebben daar in 2017 met subsidie onderzoek naar laten doen. Daaruit bleek de footprint van onze bedrijven door het gebruik van reststromen al heel laag. Daarnaast willen we meer interactie met de consumenten en zo kwamen we op het idee om zichtstallen te maken en een eigen merk worst in de markt te gaan zetten: Goeie Worst. Marcel Berkvens is aangehaakt en met zân vijven hebben we in 2019 Eigezwijns opgericht.âWorst met kidneybonen
Samen met een lokale slager ontwikkelden de varkenshouders een worst met kidneybonen en een met oesterzwam. âDe bonen telen we zelf. Door plantaardige ingrediënten toe te voegen, geven we de worst een eigen smaak en verlagen we bovendien de milieubelasting nog verder. Wij zien ook de trend dat consumenten minder vlees gaan eten. Daar willen we ons niet tegen verzetten, maar we spelen er met onze milieuvriendelijke worsten op in. We bieden gezonde en smakelijke vleesproducten met lagere milieu-impact.â Inmiddels levert Eigezwijns ook hamburgers met kidneybonen, worstenbroodjes en droge worst.Partners gezocht
Eind 2019 lag Goeie Worst in supermarkten in de Peelregio. En vorig jaar wilden de mannen van Eigezwijns deze worst flink gaan promoten binnen en buiten de supermarkten met proeverijen en dergelijke. âMaar ja, toen gooide corona roet in het eten. We hebben de productie moeten verlagen, omdat de omzet inzakte. Zorgen dat je in de schappen van een supermarkt ligt is één, maar daarna moet je erg je best doen om je product onder de aandacht te krijgen en te houden. Dat leren we al doende.â Het zoeken is dan ook naar partners voor andere afzetkanalen, zoals de horeca en delicatessenwinkels.We doen ons best en proberen ons te onderscheiden. Maar het is een hele zoektocht
Fietstocht langs varkensbedrijf
De varkensbedrijven zelf zijn ook een middel om de Goeie Worst te promoten. âMensen hebben vaak geen idee hoe varkens worden gehouden. Een van onze twee bedrijven is sinds 2011 al een zichtlocatie, zodat bezoekers zelf kunnen zien hoe we hier werken. Ik vertel ze graag hoe wij proberen zo gezond mogelijk onze biggen groot te brengen met een zo laag mogelijke impact op het milieu. Wij zijn ook een van de locaties van een fietstocht langs boerenbedrijven in de Peel, zodat mensen er een echt uitje van kunnen maken.âVerder verduurzamen
De partners van Eigezwijns willen steeds verder verduurzamen, onder meer door zelf meer stroom op te wekken met zonnepanelen en de emissie van broeikasgassen te verlagen. âNaar dat laatste doen we samen met Agrifirm onderzoek. De uitstoot van methaan kan bijvoorbeeld flink omlaag als we snel mest uit de stal halen. Dat gaan we verder uitwerken.â Jaarlijks mest Egelmeers zoân 30.000 biggen af, de helft onder het Beter Leven één ster-keurmerk. Een beperkt deel van deze varkens gaat naar Goeie Worst. âEen groot deel van onze varkens is reguliere afzet, die bij de Lidl en Jumbo komt. Maar ik probeer met mijn partners onze afzet beter te verwaarden. We doen ons best en proberen ons te onderscheiden. Maar het is een hele zoektocht.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij