Marcel Pols: "Onze diëtisten adviseren en begeleiden cliënten en hun naasten via beeldbellen in elke fase van hun ziekte bij het kiezen, kopen en koken van de juiste voeding." Foto's: The Right Meal
Mensen die ziek zijn of gezonder willen leven, kunnen bij start-up The Right Meal online gepersonaliseerde voedingsbegeleiding aangeboden krijgen. Mede-oprichter Marcel Pols vertelt daar donderdag 10 maart over op de bijeenkomst Voeding als Medicijn van de Vereniging van Ver(s)kenners.
Is voeding een medicijn?
âMensen die ziek zijn, genezen niet door voeding. Maar een gezonde leefstijl ondersteunt ze wel in het proces. Als iemand een behandeltraject in gaat, dan is belangrijk dat iemand zo fit mogelijk blijft. Een kankerpatiënt die chemotherapie krijgt, houdt de effectiefste dosering dan vaak langer vol en kan een ingrijpende operatie bijvoorbeeld beter aan en herstelt sneller. Daar willen wij richting in geven.âWat is jullie concept?
âThe Right Meal is een e-health start-up. Wij hebben een unieke zorginnovatie ontwikkeld. Onze diëtisten adviseren en begeleiden cliënten en hun naasten via beeldbellen in elke fase van hun ziekte bij het kiezen, kopen en koken van de juiste voeding. Cliënten ontvangen hun persoonlijk voedingsplan en recepten en tips in een app. Er wordt rekening gehouden met smaak, leefsituatie en zorgvraag. Het is een combinatie van laagdrempelige professionele begeleiding en een praktische app.âHoe komen jullie aan klanten?
âWe hebben contact gelegd met tien ziekenhuizen en nog een aantal poliâs. Door corona werd soms de ziekenhuiszorg afgeschaald, wat ons vertraging gaf. Maar nu we eenmaal binnen zijn en de zorg weer op gang komt, zitten we stevig in het zadel. Uitbreiden naar heel Nederland is het doel. Ook hebben we contracten met nagenoeg alle zorgverzekeraars; we vallen onder de basiszorgverzekering. We zijn gevestigd als zorgverlener, een eerstelijns diëtistenpraktijk. Met als verschil dat we gespecialiseerd zijn in zowel ziektebeelden als leefstijlverandering en dat we begeleiding bieden met moderne technologie als een app, beeldbellen en chatten. Dat is uniek.Er zijn zeker een miljoen mensen met een ziektelast waarvoor we wat kunnen betekenen[caption id="attachment_55119" align="alignleft" width="300"] De ingrediënten van een recept (noodles met zalm) van The Right Meal.[/caption] Veel mensen die een diagnose als kanker, COPD of (een risico) op ondervoeding vinden het lastig zelf hun eet- en drinkgewoonten aan te passen. The Right Meal biedt daarvoor een praktische en moderne oplossing. Nederland kent veel mensen die ziek worden. Vergrijzing speelt een rol, maar ook aanleg of leefstijl. Er zijn zeker een miljoen mensen met een ziektelast waarvoor we wat kunnen betekenen. In de toekomst zullen de aantallen alleen maar toenemen. Mensen die ziek zijn, hebben baat bij passende voeding. Het zo fit mogelijk blijven tijdens ziekte en behandeling heet tertiaire preventie. Dat moet meer prioriteit krijgen in de medische wereld. We werken daar hard aan.â
Zoeken jullie ook samenwerking met de voedingsmiddelenindustrie?
âAllerlei partijen hebben interesse in gepersonaliseerde voeding, waar The Right Meal ook een voorbeeld van is. Wij richten ons eerst op de zorgkant en willen eind dit jaar de vleugels uitslaan naar retail en horeca. Daar kunnen wij ook veel betekenen en vice versa. Want niet iedereen kan zelf elke dag koken. Kant-en-klaarmaaltijden of maaltijdpakketten kunnen dan een uitkomst zijn. We zullen deze producten van een voedingskundige recensie voorzien. Wij vragen onze klanten ook of ze via ons platform aanbiedingen willen ontvangen. Als het past in het voedingsadvies, kunnen we die koppeling dan maken.âDaarmee krijgt het initiatief wel een commerciëler tintje, hè?
âVooralsnog investeren wij alleen maar. Moderne technologie kost geld en we rekenen het gangbare tarief voor een diëtist. Maar als we gaan opschalen, dan kunnen we wel een boterham verdienen met dit bedrijf. Maar eerst maar eens quitte zien te spelen.âWij richten in eerst op de zorgkant en willen eind dit jaar de vleugels uitslaan naar retail en horeca
Waarom geloven jullie in dit concept?
âSteeds meer mensen worden (chronisch) ziek. Iedereen heeft er belang bij als we die mensen helpen om het ziekteproces beter te doorstaan of nog beter: ziekte te voorkomen. Vanwege deze ontwikkeling, verwacht ik dat we aan de vooravond staan van een nog grotere golf. We gaan ons nu ook rechtstreeks op consumenten richten, werven via sociale media en een vernieuwde website en app lanceren. Wij vinden onszelf een sympathiek, laagdrempelig en betaalbaar initiatief. Dankzij de coronapandemie zijn mensen veel meer gewend geraakt aan beeldbellen. En een app wordt steeds meer je afstandsbediening tot de wereld.âIs de ongezonde voedselomgeving niet een boosdoener die moet worden aangepakt?
âEten en drinken is overal verkrijgbaar in Nederland. In onze leefomgeving moet meer aandacht komen voor gezonde voeding. Zeker op plekken als sportlocaties, zorg en het onderwijs moet gezonde voeding veel meer aanwezig zijn. Dat kan nog beter. Portiegrootte is ook een belangrijk aspect, er wordt vaak te veel ineens gegeten. Hier besteden we ook aandacht aan. Ik ben blij met de herformuleringen van grote bedrijven, waarbij zij zout, vet en suiker in producten verminderen.âWat doen veel mensen verkeerd?
âNiet stilstaan bij wat ze nodig hebben en dat dit verandert met de jaren. Een dame van 80 met darmkanker heeft niet genoeg aan een beschuitje jam met thee bij het ontbijt. Vanaf 60 heb je sowieso extra eiwitten nodig en zeker bij darmkanker zijn vezels heel belangrijk. Dus kies volkorenbrood, yoghurt met noten en rozijnen en later op de ochtend een stuk fruit. Dat is een veel betere start van de dag.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst