Skip to content

‘Verbinding zoeken met consument’

Voorzitter Oregional pleit voor verbinding met stedelijke consument.

Updated on:
Interview
Sustainable food
Gerard Titulaer: “Een groeiende groep consumenten wil invloed hebben op de productiewijze en de samenstelling van hun voedsel.” - Foto: Van Assendelft Fotografie premium

Gerard Titulaer: “Een groeiende groep consumenten wil invloed hebben op de productiewijze en de samenstelling van hun voedsel.” - Foto: Van Assendelft Fotografie

De omzet van boerencoöperatie Oregional steeg tot de coronapandemie elk jaar. De leden van de korteketenorganisatie willen verdere groei realiseren. Naast afzet aan horeca, cateringbedrijven en zorginstellingen wil de coöperatie volume maken op de directe stedelijke consumentenmarkt in regio Nijmegen-Arnhem. In gesprek met voorzitter Gerard Titulaer.

Gerard Titulaer (74) uit Beek-Ubbergen (Gld.) is met pensioen. Hij zou de hele dag boeken kunnen lezen. “Niet de hele dag. Ik wil ook zinnige dingen doen. Daarom ben ik voorzitter van de coöperatie Oregional. Boeren hebben recht op een eerlijk deel van de prijs die de consument betaalt. De korte keten is een van de mogelijkheden om dat te bereiken. Met Oregional zijn we daarin trouwens behoorlijk succesvol, maar het kan beter. Daarom zijn we bezig na te denken over de beste strategie om meer omzet in de stad te genereren.” Lachend: “In mijn eentje run ik onze afdeling research & development. Het is mijn taak om strategieën te ontwikkelen.”

Regio Arnhem-Nijmegen

Hij noemt wat cijfers. Nederlanders geven met elkaar € 450 miljard uit aan voedsel voor consumptie thuis. Nijmegen telt 180.000 inwoners, zo’n 1% van alle Nederlanders woont in deze stad. Zij geven samen € 450 miljoen uit aan voedsel. “Als wij met de boeren van Oregional een paar procent van dat bedrag naar ons toe halen, dan gaan we echt meters maken.”

Zo’n dertig boeren en tuinders in de regio Arnhem-Nijmegen leveren hun producten via Oregional aan klanten in hetzelfde gebied. Die afnemers zitten vooral in de hoek van de horeca, zorg en catering. De organisatie is dus vooral actief in de business-to-businessmarkt. Tijdens de coronacrisis is de coöperatie gestart met een bestelwebsite voor consumenten. Recent zijn afspraken gemaakt met het landelijk opererende Local2Local, dat weer levert aan onder meer Gorilla’s.

Beter inkomen op gezinsbedrijven

Titulaer heeft een lange loopbaan in de agrarische wereld achter de rug. De Wageningse ingenieur werkte bij het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt, de Westelijke Land- en Tuinbouworganisatie en de stichting Vrienden van het Platteland. Een beter inkomen op gezinsbedrijven was steeds zijn drijfveer. “Voor lang niet alle boeren is schaalvergroting mogelijk. Zeker niet in deze hoek van het land. Afzet op de lokale markt is voor hen een prima optie. Als je op een slimme manier de verbinding weet te leggen tussen boeren en consumenten in je eigen regio, dan ben je minder afhankelijk van supermarkten. En kun je dus een groter deel van de opbrengstprijs naar je toe trekken.”

Als boeren een hogere prijs krijgen voor hun product, gaan ze vanzelf duurzamer produceren

De coöperatie Oregional wil de verbinding tussen stad en land, tussen boer en burger, herstellen. Naast de business-to-businessmarkt wil de coöperatie direct gaan afzetten aan de stedelijke consument. Maar wat zijn de wensen van consumenten in het werkgebied van de coöperatie? “Dat gaan we nu samen met de Radboud Universiteit in Nijmegen onderzoeken. Welke waarden vinden consumenten in ons werkgebied belangrijk als het om voedsel gaat? Gaat het vooral om de voedselafdruk, om klimaat, biodiversiteit, landschap? En wat verwachten ze dan precies van de producent? Als we de wensen en waarden van consumenten weten, kunnen onze leveranciers daarop inspelen. De uitdaging is dan vervolgens om onze prestaties op de thema’s die voor klanten belangrijk zijn, inzichtelijk te maken.”

Afzetconcepten en maaltijdboxen

Daarnaast gaat de coöperatie verschillende afzetconcepten onderzoeken. Ook dat gebeurt in samenwerking met de Nijmeegse universiteit. Titulaer: “De vijfduizend medewerkers vinden onze producten al in hun bedrijfsrestaurant. Hoe krijgen wij deze groep zover dat zij ook in hun thuissituatie voor onze producten kiezen? Boxen met losse producten, of maaltijdboxen? Levering aan huis of bij een afhaalpunt? Zo’n zelfde onderzoek gaan we doen onder de 25.000 studenten.”

Hij is optimistisch. De consument is aan het bewegen, zegt hij. Duurzaam, gezond en lokaal zijn hot. “Dat zie je ook met energie. Bewoners richten coöperaties op om samen duurzame energie op te wekken. Zo’n zelfde trend zie je met voedsel. Mensen willen af van de anonimiteit van de supermarkt. Ze realiseren zich dat de retail zich alleen richt op zijn aandeelhouders. Steeds meer consumenten willen invloed hebben op de productiewijze en samenstelling van hun voedsel. Met Oregional willen we die groep omarmen.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Aart van Cooten

Freelance redacteur