Robert Hoste, econoom varkensproductie van Wageningen Economic Research. Foto: Herbert Wiggerman
De laatste weken zijn prijsstijgingen in de supermarkten nieuws van de dag. RTL duidde vorige week de prijsstijging en legde de schuld bij de stijgende voerkosten.
Wat speelt er nu precies in de markt?
âDe prijs van varkensvlees in de retail stijgt momenteel fors. Die stijging is niet te verklaren als je puur naar de ontwikkelingen bij de varkenshouders en de verwerkers kijkt. De varkensprijzen hebben dit voorjaar wel een stijging laten zien, maar dat was maar beperkt én van korte duur.âHoe hard stijgt de consumentenprijs dan?
âDe consumentenprijsindex varkensvlees van het CBS steeg in april van 119,9 naar 127,7 punten, dat is werkelijk ongekend. Vaak schommelt die index hooguit met enkele punten. Het lastige is dat de cijfers van de vleesindustrie nog maar tot maart bekend zijn en die indexprijs loopt tot dan toe niet uit de pas met de af-boerderijprijs. Meer recente prijsmutaties van onderdelen van varkens lopen nog redelijk in de pas met de varkensprijs.âHoe kan dan de consumentenprijs wel zo hard stijgen?
âIk denk dat supermarkten boven op de marktontwikkelingen zitten en zich nu vroegtijdig opmaken voor een prijsstijging die ze verwachten. Helaas betekent dat nog niet dat dat direct doorwerkt in de rest van de kolom.âGebeurt het vaker dat de retail zo vooruit werkt met zijn prijsstelling?
âDit is niet voor het eerst, alleen een dergelijke scherpe prijsstijging heb ik nog niet eerder gezien. Dat de retail voorsorteert, hebben we bijvoorbeeld ook gezien in 2019 toen de vraag vanuit China opliep en er in Europa een krapte aan varkensvlees werd verwacht.âDe boerenprijs staat momenteel eerder onder druk dan dat er geld bij komt. Hoe kijk je voor de korte termijn naar de varkensmarkt?
âHet is te hopen dat het mooie weer de Europese markt een positieve impuls zal geven. Vooruit kijken is de laatste jaren lastiger geworden, de varkenscyclus is grilliger geworden. Wat ik wel durf te zeggen, is dat de opbrengstprijs op termijn altijd wel meestijgt met de kostprijs. In 2007 duurde het echter anderhalf jaar voordat de opbrengstprijs de kostprijsstijging volgde. In 2013 duurde het een jaar. Het kan dus even duren voordat de markt de noodzakelijke stijging laat zien. Op dit moment moet de prijs ruim boven de â¬Â 2 komen om kostendekkend te werken. Je ziet nu ook dat er bedrijven stoppen omwille van de moeizame markt. In Denemarken is een aantal bedrijven gestopt. Eigenlijk is zoân krimp voor de sector een goede ontwikkeling, omdat de EU een forse overproductie heeft.âWat kan de markt helpen om een grilligere varkenscyclus aan te kunnen?
âEr zouden meer initiatieven moeten komen waarbij een deel van de prijs vooraf vast ligt, zoals bij Good Farming Star, of waarbij prijsschommelingen in de keten samen gedragen worden. Dat wordt steeds belangrijker, omdat de markt steeds onvoorspelbaarder wordt en de pieken en dalen groter en scherper. Je moet van goeden huize komen om zoân markt goed uit te zitten en een behoorlijke buffer in een goede periode op te bouwen om bijvoorbeeld de huidige stijging van de voerprijs uit te zitten.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst