Marcel van Wing: "We zijn absoluut geen activistisch merk. We zoeken juist naar oplossingen met onze palmolievrije producten." - Foto: The Flower Farm
The Flower Farm ontwikkelt palmolievrije producten, zoals palmolievrije margarine en hazelnootpasta. De palmolievrije producten liggen in de Nederlandse schappen en inmiddels is het bedrijf een samenwerking aangegaan met de Belgische supermarktketen Delhaize. âThe Flower Farm is misschien vanuit actie geboren, maar we zijn absoluut geen activistisch merkâ, zegt initiatiefnemer Marcel van Wing.
Transformatie van regenwoud naar plantages
In Indonesië en in Maleisië vindt een transformatie plaats van regenwoud naar plantages, weet hij. âDe grond wordt uitgeput door de monocultuur. Door een verkeerd gebruik van natuurlijke bronnen gaat er veel natuur verloren. Een tropisch regenwoud is niet alleen lokaal, maar wereldwijd van belang. Zoals koraal de bron is van het leven in de zee, is het tropisch regenwoud de bron van het leven op aarde. Meer dan 80% van de biodiversiteit ontstaat in het tropisch regenwoud. Bovendien is het kappen van het regenwoud één van de belangrijkste oorzaken van global warming. Tijdens het inlezen kwam ik ook meer en meer te weten over de mensenrechtensituatie en het uitsterven van dieren. Hoe meer ik las, hoe gemotiveerder ik werd om mijn stem te laten horen.âDirect schaalgrootte met palmolievrije producten
Zijn uitgangspunt vanaf dag één was: pak het groot aan. âIk had klein kunnen starten en met een bakfiets langs markten kunnen fietsen. Maar wil je echt impact maken bij de massa, dan moet je het groots aanpakken. Daarom heb ik mensen en bedrijven om mij heen verzameld die The Flower Farm groot kunnen maken. Zoals Smilde in Heerenveen en Erik Bras van Signature Foods. Met deze partners kon ik vrij snel palmolievrije producten ontwikkelen en had ik ook direct schaalgrootte. Mijn producten kwamen terecht bij de grote landelijke distributiecentra, zoals van Jumbo en de Albert Heijn, en ik kon adverteren op televisie.âWeerstand vanuit palmolielobby
Dat is niet onopgemerkt gebleven. âEr kwam weerstand vanuit de palmolielobby. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik ter verantwoording werd geroepen door de Reclame Code Commissie. De commissie vond alle claims die suggereren dat voor palmolie (alle) tropisch regenwoud moet worden verwoest onjuist en misleidend. Dit onderwerp werd breed uitgemeten in de media. De lobby heeft er alles gedaan om mij de mond te snoeren, maar dat is niet gelukt. Het heeft alleen wel voor veel advocaten, tijd en gedoe gezorgd.âSumatra bestond vroeger voor 95% uit regenwoud. Daarvan is nu nog maar 20% over. De reden daarvan zijn de palmolieplantagesAls tegengeluid wordt er wel eens gezegd dat er ook duurzame palmolie op de markt is, weet Van Wing. Daar is hij het niet mee eens. â85% van alle palmolie is afkomstig uit Azië. Ik weet dat die palmolie geproduceerd wordt op grond waarvan voorheen regenwouden hebben gestaan. Dat blijkt ook uit satellietbeelden. Sumatra bestond vroeger voor 95% uit regenwoud. Daarvan is nu nog maar 20% over. De reden daarvan zijn de palmolieplantages. Als bedrijven zeggen dat er met hun product geen tropisch regenwoud wordt ontbost dan vraag ik mij af wat ze daarmee bedoelen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen: een paar procent van de palmolie wordt verbouwd op land van voormalige plantages van cacao of rubber, die nu een transformatie hebben doorgemaakt. Het overgrote deel van de palmolie draagt nog steeds bij aan de ontbossing van de regenwouden.â
Margarine volledig palmolievrij
[caption id="attachment_68763" align="alignright" width="300"] Palmolievrije margarine van The Flower Farm. - Foto: The Flower Farm[/caption] Van Wing heeft, volgens eigen zeggen, smeer- en bakmargarine ontwikkeld, die volledig palmolievrij is en tevens net zo goed is als de producten met palmolie. âPalmolie zorgt ervoor dat dat producten zacht en crèmig worden. In margarine zorgt palmolie voor een goede smeerbaarheid. Ons product is net zo smeerbaar en smaakt misschien nog wel beter dan margarine met palmolie. Bovendien bieden we onze palmolievrije producten tegen eenzelfde prijsstelling aan.â Het palmolievrije alternatief is ontwikkeld door Smilde. âHet bedrijf stelde voor om als alternatief sheaboter te gebruiken. Deze boter wordt gemaakt op basis van shea, dat wordt gewonnen uit noten van de zogeheten karitéboom. Hiervan groeien er ongeveer twee miljard in de natuur, op de Afrikaanse Savanne. Zonder afbreuk te doen aan smaak of smeerbaarheid kunnen consumenten nu kiezen voor een product waarvan ze zeker weten dat het niet bijdraagt aan de ontbossing. Sterker nog: De karitébomen groeien in de Sahara en hoe meer bonen er geoogst worden hoe groener de Sahara wordt. In marketingtermen wordt vaak gesproken over de 4 pâs: product, prijs, plaats en promotie. Bij ons zijn alle pâs gelijk aan die van de grote marktspelers. Alleen de p van palmolie ontbreekt.â Naast shea bevat de margarine plantaardige oliezonnebloem, water, een snufje zout, citroensap voor conservering en een plantaardige stabilisator op basis van citroen schilletjes. âAchterop de verpakking leggen we met plaatjes uit hoe we de margarine maken: op een manier die mensen thuis ook zouden kunnen doen.âHazelnootpasta
Inmiddels heeft The Flower Farm een tweede product op de markt gebracht: hazelnootpasta. âAls je door de supermarkt loopt, dan bevat ongeveer 60% van alle producten palmolie. Dus op dat gebied hebben we nog een wereld te winnen. In de gemiddelde hazelnootpasta zit zoân 20% palmolie verwerkt. Bovendien is dit een grote categorie. In totaal wordt er 330.000 kilogram palmolie per jaar voor deze pasta gebruikt. Naast margarine is dit dus een grote markt, die we graag willen aanboren.â Het maken van palmolievervangers is niet zo gemakkelijk als het lijkt, zegt Van Wing over de productontwikkeling. âJe kunt niet zomaar de producten één op één vervangen door sheaboter. In iedere categorie moet je kijken naar de juiste oplossing. Voor onze hazelnootpasta hebben we gekozen voor een mix van zonnebloemolie en cacaoboter, waarvoor we de cacao van Tony Chocolonely gebruiken. De herkomst hiervan is gegarandeerd duurzaam. Desondanks zijn we aan het experimenteren met sheaboter, omdat deze in mijn ogen nog net iets beter is.âBewustwording creëren
Van Wing wil met The Flower Farm vooral bewustwording creëren en laten zien dat er een alternatief is. âConsumenten hebben het recht om te weten in welke producten palmolie is. Ik zoek geen ruzie. Ik wil alleen dat mensen weten dat ze een keuze hebben.â Hij heeft de ambitie om zoveel mogelijk impact te maken. âWe willen ervoor zorgen dat er minder vraag naar palmolie ontstaat waardoor we een verdere ontbossing kunnen stoppen. We zien dat palmolievrij een categorie is, die groeit. Steeds meer mensen vinden dit belangrijk. Daarbij zijn schaalvergroting en het verbreden van onze organisatie heel belangrijk.â15 miljoen palmolievrije producten verkocht
Met de verkoop gaat het uitstekend. âWe zijn eind 2019 start en inmiddels hebben we 15 miljoen producten verkocht. Daarmee hebben we 1,6 miljoen vierkante meter palmolieplantage kunnen besparen. We hebben bij Albert Heijn een aandeel van meer iets meer dan 10%. Dat betekent dat minimaal een op de tien Albert Heijn-klanten voor ons product kiest.â De ondernemer wil zoveel mogelijk impact in Nederland en in het buitenland maken. Daarom is hij blij dat Delhaize heeft besloten de palmolievrije producten van The Flower Farm in de schappen te leggen. âIn België worden onze producten via Albert Heijn en Jumbo al verkocht. We zijn blij met onze samenwerking met Delhaize en hopen natuurlijk dat Colruyt ook volgt. Na België willen we ook andere Europese landen veroveren, om zo een maximale impact te realiseren.â âTijdens de oprichting van The Flower Farm was ik boos op wat er gebeurde in de wereld. Maar we zijn absoluut geen activistisch merk. We zoeken juist naar oplossingen. Daarom plaatsen we in onze reclame-uitingen een plaatje van een meisje dat een bord omhoog houdt. Op dat bord zou kunnen staan âWeg met palmolieâ, maar er kan ook opstaan: âLang leve het regenwoudâ. Dan vier je dus als het ware het tegenovergestelde. Wij doen dat laatste. In plaats van met onze vuist omhoog te roepen ânee, nee, nee!â, zoeken we naar oplossingen. Met honing vang je immers veel meer dan met azijn!âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst