Foto: ANP
In dit artikel
Na Ben & Jerryâs sluiten nu ook supermarktketen Plus en plantaardige margarinemaker The Flower Farm zich aan bij Tonyâs Open Chain en doen zo mee met Tonyâs missie om de chocoladeketen 100% slaafvrij te maken. Eerder dit jaar verlengde Albert Heijn de samenwerking.
Tonyâs Open Chain is een initiatief van Tonyâs Chocolonely, dat het makkelijker maakt voor andere chocolademakers om op een eerlijke manier cacao in te kopen. Aangesloten bedrijven maken gebruik van Tonyâs vijf samenwerkingsprincipes voor slaafvrije cacao, waaronder een hogere prijs betalen aan cacaoboeren om ze te helpen aan een leefbaar inkomen.
Vier nieuwe chocoladerepen
Als onderdeel van de samenwerking lanceert Plus vier nieuwe chocoladerepen in de smaken melk pinda kletskop, melk pecan toffee, wit cappuccino crunch en de puur rood fruit marshmellow. Deze chocolade is gemaakt van cacao die op een eerlijke en duurzame manier is ingekocht. Remi Breed, categorymanager van Plus, licht toe: âIn 2020 hebben we al onze huismerkproducten waarin cacao is verwerkt, omgezet naar 100% gecertificeerde Fairtrade-cacao. Door het toevoegen van deze vier nieuwe chocoladerepen gaan we nog een stap verder, waarbij we boeren direct een hogere prijs betalen.â
Duurzame cacaoindustrie
De nieuwe hazelnootpasta van The Flower Farm, die sinds januari in de schappen van de Albert Heijn ligt, is gemaakt met eerlijke Tonyâs Open Chain-cacaopoeder. âWij doen we er alles aan om ontbossing te voorkomenâ, benadrukt oprichter Marcel van Wing. âOmdat Tonyâs Open Chain dit ook doet, hebben wij ons aangesloten. Bovendien kunnen we nu bijdragen aan een duurzame cacaoindustrie.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst