Dries Habraken, chef marketing, strategie & innovatie bij BeefyGreen, vindt paddenstoelen de ultieme vleesvervanger. Foto's: Bert Jansen
BeefyGreen wil naast vlees, vis en vega een nieuw segment toevoegen in het retailschap: functionele groente. Dries Habraken, chef marketing, strategie & innovatie, spreekt over de vleesvervangers 2.0. âMet onze functionele oesterzwamproducten willen we een tegenhanger zijn voor het ultrabewerkte plantaardige aanbod. Wij verwachten dat een natuurlijke behoefte ontstaat aan ongecompliceerde producten die dicht bij de mens en de natuur staan.â
Constante aanvoerstroom bij BeefyGreen
De afgelopen jaren heeft een flinke opschaling plaatsgevonden. âInmiddels is het grootste deel van de Nederlandse telers aangehaakt met eenzelfde of soortgelijke oesterzwamvoetjesstroom.â Oesterzwamvoetjes zijn best een lastig product, weet hij. âZe groeien onder meer op substraat, stro, bermgras of circulaire reststromen. De voetjes zijn vastgegroeid. Waardoor de kans op insluiping van materialen ontstaat. Ook moet een extra handeling worden verricht om ze los te halen. Dat is handwerk. Hierdoor moet tijdens verschillende punten in het proces een extra kwaliteitscontrole plaatsvinden. De teeltmethodes hebben allemaal hun eigen procedures. Daarom hebben we een protocol opgesteld. Telers die aan ons leveren, moeten aan onze kwaliteitsvoorschriften voldoen. Als tegenprestatie ontvangen ze van ons een bonus. Bovendien bieden wij hen een eerlijke prijs, voor een product dat ze voorheen weggooiden.â {{foto,3}} Oesterzwammen zijn een seizoensproduct, terwijl BeefyGreen een constante aanvoer nodig heeft. âWe bufferenâ, legt Habraken uit. âDe oesterzwamvoetjes ondergaan bij ons een verse verwerking. We spoelen, wassen, trillen en versnijden ze. Daarna worden ze gegaard door middel van pasteurisatie of sous vide en vervolgens worden ze gekoeld opgeslagen of ingevroren.âOnze missie is om zoveel mogelijk reststromen te verwerkenIn de toekomst wil het bedrijf tevens samenwerken met buitenlandse telers. âWe willen onze vleugels uitspreiden in de Benelux, zodat wij ook van het buitenlandse potentieel gebruik kunnen maken. Onze missie is om zoveel mogelijk reststromen te verwerken.â Daarnaast onderzoekt BeefyGreen welke paddenstoelentypen uit vergelijkbare reststromen nog meer beschikbaar zijn. âZo verwerken we inmiddels ook specifieke delen van de voetjes van de koningszwam. Daarnaast hebben we nog een aantal varianten in onze pijplijn.â
Hybride producten
De transitie naar meer plantaardige voeding is in volle gang, weet Habraken. âDaarin heb je verschillende stromingen, zoals hybride producten. âHet eerste product dat we op de markt hebben gebracht is onze 50/50-zwamburger, die deels uit duurzaam rundvlees en deels oesterzwamvoetjes bestaat.â Hybride is volgens Habraken een lastige categorie. âHet zijn geen vlees-, maar ook geen vegetarische producten. Dat maakt de positionering lastig. Al verwacht ik dat een kentering ontstaat. Met de recessie voor de deur zal de prijs een rol gaan spelen en gaan consumenten op zoek naar goedkopere alternatieven. Hybride kan een manier zijn om de kosten van vleesproducten te drukken. Daarom blijven we hier ook in de toekomst op inzetten.â Voor de korte termijn zijn de plantaardige vlees- en visalternatieven, zoals de bekende burgers en worstjes interessant, vervolgt Habraken. âWij bieden hiervoor de oesterzwam als ingrediënt, maar we merken dat de markt inmiddels redelijk verzadigd is.â Daarom zet BeefyGreen voor de langere termijn in op de vervanger 2.0: een product dat veel minder of geen bewerkingen ondergaat en heel dicht bij de natuur staat. âHiermee willen we een tegenhanger zijn voor de vleesvervangers die ultrabewerkt zijn.âWij willen vergroening brengen in het vlees- en het veganschapHij verwacht dat er een natuurlijke behoefte ontstaat aan ongecompliceerde plantaardige producten die dicht bij de mens en de natuur staan. âWij willen vergroening brengen in het vlees- en het veganschap.â Dat wil BeefyGreen doen door oesterzwamvoetjes in een natuurlijke vorm nutritioneel en functioneel te verrijken. âDe oesterzwammen hebben een goede structuur, maar voor een vleesvervanger 2.0 moeten ze ook dezelfde functionele eigenschappen hebben, bijvoorbeeld op het gebied van bakeigenschappen. Hiervoor willen we vitamines, mineralen en eiwitten toevoegen op een manier die zich al jaren heeft bewezen in de vlees- en visverwerking. Denk bijvoorbeeld aan injecteren, tumblen en marineren. We proberen slagerstechnieken toe te passen op paddenstoelen.â
Paddenstoelen als ultieme vleesvervanger
Paddenstoelen zijn volgens hem de ultieme vleesvervanger. âZe hebben een hoog vezelgehalte, bevatten veel onverzadigd vet en hebben een goede binding en mondgevoel. Ze nemen veel vocht op. Daardoor kun je gemakkelijk smaak toevoegen en vasthouden. Bij de meeste vleesvervangers wordt de structuur nagemaakt. Bij ons product is dat niet nodig. De juiste structuur is al aanwezig.â Inmiddels zijn, in samenwerking met Van Gelder Groente & Fruit, de eerste concepten op de markt verschenen. âWij hebben paddenstoelengehakt en -filet geïntroduceerd, die voor alle chefs beschikbaar zijn.â Hierin is het bedrijf uniek. âOnze missie is om dé paddenstoelenslager te worden. Naast de segmenten vlees, vis en vega willen we een nieuw segment toevoegen aan het supermarktschap: functionele groente en fruit. Naast de paddenstoelenvoetjes zijn er nog allerlei mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan producten zoals paddenstoelshoarma, -kebab, -spiesjes, -haasjes, -spiervlees, pulled mushroom en gemakkelijke maaltijdcomponenten, zoals stoof, bolognese of curry.âPartnerschappen
Daarbij gaat het echt om pionieren, benadrukt Habraken. âEr is veel kennis nodig. Daarom zijn we allerlei partnerschappen aangegaan met onderzoeksbureaus, fabrikanten en machineleveranciers. Wij proberen de juiste partners te vinden, zodat we volop kunnen inzetten op de technische ontwikkeling. We leveren onze ingrediënten vooral business-to-business. Inmiddels werken we onder meer samen met toonaangevende marktleiders en food-producenten. Daar leveren we in bulk en proberen we samen de retail, foodservice en horecamarkt te veroveren.âAls industrie heb je de verantwoordelijkheid om gezonde producten op de markt te brengen. Daarvoor hebben we elkaar nodig.Daarnaast is BeefyGreen driekwart jaar geleden met een eigen merk gestart. âHiervoor maken we zelf eindproducten voor de foodservice, catering en horeca.â Voor de toekomst heeft het bedrijf nog allerlei plannen. âNaast uitbreiding van ons huidige assortiment willen we nog meer inspelen op gemak en kant-en-klare oplossingen bieden, die chefs gemakkelijk in producten kunnen verwerken, zoals soepen, sauzen en smeersels.â Veranderen doen we niet alleen, maar met elkaar, besluit Habraken. âAls industrie heb je de verantwoordelijkheid om gezonde producten op de markt te brengen. Daarvoor hebben we elkaar nodig. Wij zoeken partners die samen met ons nieuwe producten in de markt willen zetten. We zien nog veel mogelijkheden.â Food&Agribusiness ging in 2021 al in gesprek met Frank Nouwens, oprichter van BeefyGreen. Bekijk de video:
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij