Skip to content

Biologisch varkenshouder krijgt titel Foodheld van 2022

Biologisch varkenshouder Bas Antonissen werd onlangs verkozen tot Foodheld van 2022.

Updated on:
Interview
Sustainable food
Foodheld van 2022 premium

Varkenshouder Bas Antonissen heeft onlangs de titel Foodheld 2022 gekregen. Foto: Peter Roek

Biologisch varkenshouder Bas Antonissen werd onlangs verkozen tot Foodheld van 2022. Dat mede vanwege zijn inzet om het verhaal achter de biologische varkenshouderij te vertellen aan de consument. “Wij doen het anders dan in de gangbare varkenssector. Aan mij de taak om dat te laten zien. Op sociale media en hier in de stal.”

Varkenshouder Bas Antonissen uit Rucphen staat er nog steeds van te kijken. Dat hij op de lijst van Food100 stond, de club die jaarlijks honderd vernieuwers in de foodsector in het zonnetje zet, verbaasde hem al. Van die honderd zogenoemde gamechangers kregen zes onlangs de prestigieuze titel Foodheld 2022. Hij was er een van. “Dat had ik echt niet verwacht, zo’n held ben ik niet. Maar ik vind het wel superleuk. Niet alleen ik, maar – en dat is belangrijker – onze hele biologische varkensketen krijgt hiermee een podium.” Antonissen (34) heeft samen met zijn ouders een biologisch varkensbedrijf met 80 zeugen en 500 vleesvarkens. Hij fokt zijn eigen fokzeugen aan, het bedrijf is volledig gesloten, er wordt dus geen enkel dier van buiten aangevoerd.
De afzet aan consumenten die bewust voor hun vlees kiezen, dat trok mij
Zo’n tien jaar geleden, toen had hij nog een gangbaar bedrijf, wilde hij omschakelen naar een vermeerderingsbedrijf, met een capaciteit van 700 zeugen. Maar dat voelde toch niet goed. Het was een medewerker van vleesverwerker Vion die hem in contact bracht met De Groene Weg. “Ik ging bij een aantal biologisch varkenshouders langs en raakte enthousiast. De arbeidsvreugde bij de boer, het relaxte gedrag van de dieren, de afzet aan consumenten die bewust voor hun vlees kiezen, dat trok mij. Mijn ouders steunden mij, zij zagen de omschakeling naar biologisch ook zitten.”

Omschakelen naar biologisch

In 2014 was het zover, hij kreeg een vergunning en de bank ging akkoord met de lening. Hij geeft onmiddellijk toe, het was een forse omslag. “Wie omschakelt naar biologisch, moet niet iets aanleren, maar vooral veel afleren. In de gangbare varkenshouderij ben je gericht op meer, meer, meer. Het gaat om kilo’s, hoe sneller en efficiënter hoe beter. Nu staat het individuele dier centraal. Is een varken ziek dan haal ik hem uit de groep en leg hem in de watten. Ik fok door met de varkens die passen in het systeem met vrije uitloop. De consument die ons vlees koopt, doet dat vooral omdat hij weet dat onze dieren een goed leven hebben gehad. Dat snap ik, en daar sta ik zelf ook helemaal achter.”
De Groene Weg bepaalt op basis van de actuele afzetmarkt een vaste prijs voor het komende kwartaal
Het geeft hem allemaal meer rust. Ook wat de prijs betreft. “De Groene Weg bepaalt op basis van de actuele afzetmarkt een vaste prijs voor het komende kwartaal. Zo weet je waar je aan toe bent. Ik hoef me geen zorgen te maken over de hectiek in de markt met zijn enorme pieken en dalen.” Eigenlijk had niet hij, maar de Groene Weg-keten als geheel de titel Foodheld moeten krijgen, zegt Antonissen. “We doen het namelijk samen, de ruim honderd varkenshouders én De Groene Weg. Als varkenshouders moeten wij zorgen voor veilig, lekker en welzijnsvriendelijk vlees, maar zonder een marktpartij die op een slimme en actieve manier ons vlees afzet, kunnen wij eigenlijk niets. Het is mede aan De Groene Weg te danken dat het aantal producenten afgelopen tien jaar is toegenomen van 65 naar 105. Ik vind dat een gezamenlijke prestatie.”
Zelfs een groepje vegans uit Amsterdam was onlangs verbaasd over onze bedrijfsvoering
Toch zet Antonissen wel een stap extra. Vanuit het adagium ‘onbekend maakt onbemind’ is hij actief op sociale media en leidt hij vaak groepen belangstellenden rond op zijn bedrijf. Op boerbas.nl is zo’n ‘rondje boerderij’ te boeken. “Als producent van vlees heb ik de taak om de consument te laten zien hoe wij met onze dieren omgaan. Mensen moeten het echt zien. Zelfs een groepje vegans uit Amsterdam was onlangs verbaasd over onze bedrijfsvoering. Niet dat ze opeens weer vlees gaan eten, maar ze gingen wel weg met een positiever beeld van onze sector.”

Actieve communicatie

Als relatief jonge boer werd hij bij de uitreiking omschreven als een aanstormende vernieuwer. “Dat is een beetje overdreven. Bij de groep varkenshouders van De Groene Weg zitten er twee die vanaf het begin vlees leveren, al meer dan veertig jaar. Zij waren de echte vernieuwers. Ik probeer onze keten via actieve communicatie naar de consument op een hoger niveau te brengen. Maar alle eer aan de starters van toen.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Aart van Cooten

Freelance redacteur