Skip to content

Samuel Levie (Brandt & Levie): ‘Worstproductie kan meer verantwoord’

Het Amsterdamse biologische worstenmerk Brandt & Levie wil ervoor zorgen dat in 2028 de helft van de worst die in Noordwest-Europese huishoudens wordt gegeten verantwoord is.

Updated on:
Business
Interview
Samuel Levie zet zich in voor verantwoorde worst. - Foto's: Food Cabinet premium

Samuel Levie zet zich in voor verantwoorde worst. - Foto's: Food Cabinet

Het Amsterdamse biologische worstenmerk Brandt & Levie wil ervoor zorgen dat in 2028 de helft van de worst die in Noordwest-Europese huishoudens wordt gegeten verantwoord is. Daarom is het bedrijf een share-funding campagne gestart. Inmiddels is al dan meer dan € 700.000 opgehaald.

Door de grootschalige industrie zijn Nederlanders gewend geraakt aan de eenheidsworst: goedkoop, smakeloos en niet-duurzaam vlees, benadrukt founder Samuel Levie. Tien jaar geleden startte hij samen met Geert van Wersch en Jiri Brandt met zijn missie om zoveel mogelijk mensen te inspireren om beter vlees te eten. Om de beste droge worst te leren maken, reisden ze af naar Italië. Daar merkten ze dat veel Italiaanse worsten gemaakt worden van varkens die een slecht leven hebben gehad.

Biologische varkens van Nederlandse bodem

“Dat moest anders, vonden wij. Een goed varkensleven zorgt voor een goede kwaliteit vlees. Daarom werken wij uitsluitend met eigen varkens die opgroeien bij bevriende boeren en biologische varkens van Nederlandse bodem. Alle boerderijen voldoen aan de hoogste standaard voor dierenwelzijn. Het gehele varken zie je terug in het assortiment. Niets gaat verloren.” Alle producten die van de eigen varkens worden gemaakt krijgen een Gold Label en de biologische producten een Pink Label. Deze laatste zijn SKAL-gecertificeerd.
Als mentaal marktleider willen we een voorbeeld zijn voor de gehele vleesindustrie
“Het is ons al gelukt om veel impact te maken”, blikt Levie terug. “We zijn de afgelopen drie jaar met 25% gegroeid en inmiddels een van de grootste biologische worstmakerijen van Nederland. Afgelopen jaar zijn er meer dan drie miljoen worsten verkocht. Maar we zijn er nog niet. Er wordt nog te veel smakeloos vlees gegeten, van dieren die een slecht leven hebben gehad uit een industrie die te veel impact heeft op onze planeet. Worst is vaak het symbool van het afvoerputje van de vleesindustrie, en dat gaan wij veranderen. Als mentaal marktleider willen we een voorbeeld zijn voor de gehele vleesindustrie. En zo, als klein maar ambitieus Amsterdams worstmerk, de strijd aan gaan met de marktleiders.”
Steeds meer consumenten willen minder en beter vlees eten, rekening houdend met de biodiversiteit en de bodemkwaliteit
Hun doel is om ervoor te zorgen dat in 2028 de helft van de worst die in Noordwest-Europese huishoudens wordt gegeten verantwoord is. “De EU streeft naar 25% biologische landbouw, maar in onze ogen is dat nog niet genoeg. Steeds meer consumenten willen minder en beter vlees eten, rekening houdend met de biodiversiteit en de bodemkwaliteit. Op dat gebied moet er echt iets veranderen. Dat kunnen we natuurlijk niet in ons eentje, maar we kunnen er wel een bijdrage aan leveren. Door dit bespreekbaar te maken en door onze retailpartners te inspireren om het biologisch en verantwoorde assortiment te vergroten.” Lees verder onder foto {{foto,2}}

Brandt & Levie bracht circulaire worst op de markt

Afgelopen jaar brachten de worstpioniers tijdens hun jubileum al een 100% circulaire worst op de markt. “Van oudsher worden varkens gevoerd op basis van reststromen. Daarom werd hij zo graag op de gemengde boerderij gehouden. Wij vroegen ons af of je een varken 100% restvoer kan geven en dat blijkt inderdaad goed te gaan. Voor onze circulaire worsten werken we samen met een boer die de reststromen van EkoPlaza verwerkt. Wij hebben de varkens van hem afgenomen en zo hebben we 100% circulaire worst kunnen maken. Dat is een belangrijke ontwikkeling, waarmee we de komende jaren zeker doorgaan.” Brandt & Levie wil hét merk zijn voor een verantwoorde veehouderij. “Wij willen andere partijen inspireren om op dit gebied echt stappen te zetten. Dit willen we doorvertalen naar de retail, maar daarnaast willen we aan alle speciaalzaken in het land blijven leveren.” Dat is volgens hem goed mogelijk. “Onze droge worsten zijn natuurlijk uitermate geschikt voor de speciaalzaken, terwijl wij terwijl onze verse worst een ideaal product is voor de retail. Datzelfde geldt voor de vegetarische worst, die we aan het ontwikkelen zijn. Want wat ons betreft hoeft een worst niet altijd van vlees te zijn.”

Vega- en hybrideworst

Deze ontwikkeling van vega-worst is niet makkelijk, weet hij. “We zijn hier het afgelopen jaar al flink mee bezig geweest, maar we vinden hem nog niet lekkerder dan de worst die nu in de supermarkt te vinden. En volgens ons is dat zeker haalbaar. Daarom steken we het komende jaar veel tijd en geld in R&D. We willen onze chefs-achtergrond en kennis van worstmaken inzetten om ook de allerlekkerste vegetarische worst te ontwikkelen.” Inmiddels hebben de worstmakers wel met succes hybride worsten op de markt gebracht. “Iedereen vindt ze lekker. We hebben gekozen voor kikkererwten vanwege het hoge eiwitgehalte en de mooie vleesachtige structuur. Daarnaast zorgt biet voor een mooie kleur. Verder zijn we ook bezig geweest met ontwikkelen van worsten op basis van pompoen, paprika en paddenstoel. Die gaan we ook op de markt brengen.” Lees verder onder foto {{foto,3}}

Brandt & Levie breidt uit naar het buitenland

Verder kijkt het bedrijf naar uitbreiding van het assortiment in het buitenland. “Onze droge worsten en pastasauzen doen het goed bij specialiteitenzaken in Oostenrijk, Duitsland en België. Biologische producten worden in Zuid-Europa echt gewaardeerd als kwaliteitsmerk in Zuid-Europa. Charcuterie is in deze landen heel belangrijk, maar desondanks is het aandeel biologische worsten heel klein en wordt er – net in als in Nederland – vooral veel eenheidsworst geboden. In onze ogen is er veel behoefte aan culinaire, droge worsten van een hoge kwaliteit. Onze omzet richting het buitenland bedraagt nu slechts een heel klein percentage van onze omzet, maar samen met Duitse partners zien we veel kansen om dit verder op te schalen.”
De afgelopen jaren hebben we weinig aan marketing gedaan en volgens ons is het nu de tijd om dit echt op te gaan pakken
Daarbij wil Brandt & Levie zich niet alleen richten op de verkoop van droge worst en pastasaus, maar ook andere producten op de markt brengen. “Zo willen we bijvoorbeeld verse worsten en patés distribueren. Daar willen we ons de komende twee jaar meer op focussen. Daarnaast zien we ook kansen om uit te breiden naar de Scandinavische landen.”

Groeikapitaal

Momenteel zijn de worstmakers opzoek naar groeikapitaal. “Met sharefunding willen we samen met onze fans aan de toekomst bouwen. De teller staat inmiddels op € 717.000. Dat is helemaal geweldig. We hebben de ambitie om één miljoen aan groeikapitaal op te halen. Het liefst op deze manier. Mocht het niet lukken, dan gaan wij het geld op andere manieren bij elkaar krijgen.” Het bedrijf gebruikt het groeikapitaal onder meer om het team te versterken. “Wij zijn heel gefocust geweest op de Nederlandse markt en we zoeken iemand die de buitenlandse markt goed kent, zodat wij onze strategie kunnen uit ontwikkelen en uitrollen en onze uitbreiding richting het buitenland kunnen realiseren. Verder willen we het bedrag zowel gebruiken voor de ontwikkeling van vegaworst en om ons verhaal op grotere schaal te vertellen. De afgelopen jaren hebben we weinig aan marketing gedaan en volgens ons is het nu de tijd om dit echt op te gaan pakken en onze stem te laten horen”, aldus Levie, die verwacht in twee tot drie jaar de omzet te verdubbelen.

Meer lezen over biologische voedselproductie? Ga naar de themapagina Biologisch

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur