Een deel van het assortiment van Dreug. Foto: Dreug
Ivo van Dijk startte vier jaar geleden onder de naam Dreug met de productie van droge worst van zeugenvlees. Inmiddels heeft hij samen met zijn broer een eigen productielocatie geopend. Binnenkort wordt gestart met de verkoop van gedroogde vleeswaren. Daarnaast willen de broers in de loop van het jaar een eigen retailmerk lanceren.
Extra opbrengst boeren naar dierenwelzijn en duurzaamheid
Zodoende besloot hij daar zelf verandering in te brengen en startte hij met het maken van droge worst. âHiervoor betalen wij minimaal 50% meer dan andere partijen in de markt. Daarbij stellen we als voorwaarde dat boeren die met ons samenwerken hun extra opbrengst steken in het verbeteren van het dierenwelzijn en de duurzaamheid in hun bedrijf.âDe grootste verandering is dat de varkens door de extra vergoeding buiten gehouden kunnen wordenInmiddels wordt samengewerkt met vier boeren. Zij hoeven niet aan bepaalde eisen te voldoen of aangesloten te zijn bij een bepaald keurmerk. Wel vindt Van Dijk het belangrijk dat ze intrinsiek gemotiveerd zijn om het dierenwelzijn verder te verbeteren. âIk kom regelmatig bij hen op het erf. Zodoende kan ik zien welke verbeteringsslagen er worden gemaakt. De grootste verandering is dat de varkens door de extra vergoeding buiten gehouden kunnen worden. Dat vind ik fantastisch.â
Zeugenvlees en pure ingrediënten
Vanaf de start besloot Van Dijk zeugenvlees te gebruiken. âIk heb op een varkensbedrijf gewerkt en vond het vreemd dat zeugen zo weinig opbrengen. De zeugen zijn na drie jaar uitgeproduceerd en dan moeten ze van dat erf af. De industrie ziet kans om de boeren een ontzettend lage prijs te betalen. Daardoor wordt vaak gedacht dat het vlees niet goed is. Maar het tegendeel is waar. Zeugenvlees is juist van uitstekende kwaliteit.â Samen met een slager in de buurt van Enschede heeft Van Dijk de eerste worsten van Dreug ontwikkeld, die tevens in de slagerij geproduceerd werden. Tot de productie te groot werd voor de lokale ondernemer. Een jaar geleden hebben de broers een productiebedrijf in Enschede overgenomen, waar in het verleden voornamelijk droge worst werd geproduceerd. âDat biedt veel kansen. We kunnen nu onze worsten helemaal zelf maken. Natuurlijk heeft het tijd gekost om de productie helemaal onder controle te krijgen, maar dat is inmiddels heel goed gelukt.â Het worst maken is volgens de ondernemer niet heel moeilijk. âZolang er pure ingrediënten worden gebruikt. Dus puur vlees en pure kruiden.âKorte lijnen
Ondanks de nieuwe productielocatie worden de varkens nog steeds bij een lokale slager in Losser geslacht. âWij doen direct zaken met de boer en de slachterâ, vertelt Van Dijk. âVervolgens verwerken wij het vlees zelf. Dat zorgt voor een efficiënte keten. Dat is voor ons natuurlijk ontzettend belangrijk, aangezien onze basisgrondstof duurder is. Maar door de korte keten kunnen we het prijsverschil redelijk compenseren. Al ligt ons product natuurlijk wel voor een iets hogere prijs bij de speciaalzaken dan de reguliere worst.âDoor de korte keten kunnen we het prijsverschil redelijk compenserenInmiddels heeft Dreug tien verschillende soorten worst in het assortiment: vier verschillende droge worsten en zes schimmelworstvarianten. Van Dijk: âWe produceren ongeveer 450.000 worsten per jaar en leveren aan circa honderdvijftig speciaalzaken door heel Nederland.â
Smaak blijft het belangrijkste
Hij merkt dat het verhaal achter de duurzame worst goed door consumenten wordt ontvangen. âMaar het allerbelangrijkste is de smaak. Alleen als je heel lekkere worst maakt, zijn consumenten bereid om er meer voor te betalen. Mensen zijn heel enthousiast over onze worst.â Dat komt volgens de initiatiefnemer vooral doordat de kwaliteit van het vlees heel hoog is. âDe dieren hebben veel bewegingsvrijheid doordat ze buiten kunnen lopen. Het zeugenvlees is meer doorbloed dan vlees van jonge geslachte varkens. Daardoor is het sterker en rijper van smaak. Verder worden de dieren stressvrij geslacht. Dat draagt allemaal bij aan de onderscheidende smaak.âGedroogde vleeswaren
Binnenkort wordt het assortiment van Dreug uitgebreid met gedroogde vleeswaren. Van Dijk licht toe: âIn eerste instantie hebben we voor droge worst gekozen om snel en efficiënt te kunnen werken. De kwaliteit van het vlees is echter zo goed, dat het zonde is om er niet meer mee te doen. Het is eigenlijk heel jammer om er niet meer uit te halen.â Inmiddels hebben ze samen met een chef-kok een aantal vleeswaren geproduceerd, zoals coppa lardo, en pancetta, die drie maanden gerijpt worden in de eigen droogkamers. Met deze vleeswaren hebben de broers deelgenomen aan de internationale vakwedstrijd Confrérie des Chevaliers. âDaar zijn ze zeer goed beoordeeld; ze hebben bijna het maximale puntenaantal gekregenâ, aldus Van Dijk, die verwacht dat de eerste gedroogde vleeswaren binnen twee maanden in de delicatessewinkels te vinden zijn.Retailmerk en richting de supermarkt
Daarnaast willen de broers van Dreug heel graag een biologische tak opzetten en uitbreiden richting de supermarkt. âHiervoor willen we een eigen retailmerk introduceren met andere producten dan in de speciaalzaken te koop zijn. We hopen dat de eerste producten in september in de winkel liggen. En wellicht is dan ook productie onder private label mogelijk.â Deze uitbreiding neemt allerlei uitdagingen met zich mee. âIn de speciaalzaken vertellen de ondernemers het verhaal achter ons product. Dat wordt voor de retail nog wel een uitdaging. Maar als het zou lukken om dat in de supermarkten voor elkaar te krijgen, dan zou dat heel gaaf zijn.âWe hopen dat de eerste producten in september in de supermarkt liggenVan Dijk is heel blij deze efficiëntieslag te kunnen maken. âGelukkig hebben we nog diverse boeren op de wachtlijst staan, die graag met ons willen samenwerken. Dus qua varkensvlees zit dat goed.â Het belangrijkste blijft de meerprijs voor de boeren, benadrukt hij. âEen boer is geen boer geworden om 10.000 varkens te houden. Dit systeem is onhoudbaar voor de toekomst. Daar willen wij verandering in brengen. Daar is het allemaal mee begonnen. Het is ontzettend fijn als dat lukt.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij