Roy Hallink, zelf geen boer(enzoon), maar zeer begaan met de agrarische sector. - Foto: Koos Groenewold
Consumenten die hun voedsel direct bij de boer willen kopen, kunnen op findfarm.nl adressen in hun buurt vinden. Roy Hallink uit het Gelderse Ede is een van de drijvende krachten achter het digitale platform. “Meer binding tussen boeren en consumenten, daar gaat het ons vooral om.”
“Een uit de hand gelopen hobby, dat is het internetplatform findfarm.nl voor mij eigenlijk. Maar dan wel een hobby met een ontzettend serieus doel. Op het platform staan inmiddels 550 boeren en tuinders die hun eigen producten verkopen. Er staan ook bedrijven tussen die rondleidingen verzorgen. Elke dag komen er twee of drie bij.”
“Consumenten vinden op onze website de aanbieders bij hun in de buurt. Wij brengen via ons platform boeren en consumenten bij elkaar. Wij brengen ze met elkaar in verbinding. Daar gaat het ons vooral om. Voor ons is het allemaal vrijwilligerswerk.”
Lees verder onder de tweet
“Ik ben zelf geen boer, maar ben wel op het Overijsselse platteland opgegroeid. Een paar ooms van mij hadden een boerderij en daar heb ik heel wat dagen doorgebracht. Ik riep als klein jochie altijd: ‘ik wil boer worden’. Maar ja, als je ouders geen boerderij hebben dan is het onmogelijk om zo’n droom te verwezenlijken.”
“Nu ben ik zelfstandig ondernemer en houd me bezig met elektronica en telecommunicatie. Ik kom daarvoor ook regelmatig bij boeren en zo hoor ik veel over wat er tegenwoordig allemaal in de landbouw gebeurt en wat de overheid doet om het de boeren zo moeilijk mogelijk te maken.
Findfarm onstaan in app-groep Farmers Defence Force
“Findfarm is ontstaan in een app-groep van Farmers Defence Force. Er werd midden in de nacht wat heen en weer geappt over nieuwe manieren om boeren en consumenten bij elkaar te brengen. Met Patrick Roozeboom en Jan Korenblek heb ik de website in elkaar gezet en vervolgens gevuld met adresgegevens van boeren. Zijn we twee weken dag en nacht mee bezig geweest. Was echt een megaklus.”
“In de drukte maak je ook fouten. Bleek er een slager tussen te staan die rundvlees uit Spanje en Argentinië verkoopt. Daar werden we door een consument op gewezen. Dat was natuurlijk niet de bedoeling. Onze opzet is juist om Nederlandse landbouwproducten te promoten, want die zijn lekker, gezond en veilig. Daar kun je met vlees uit het buitenland niet zeker van zijn. Die slager is bij ons nu niet meer vindbaar.”
Bleek er een slager tussen te staan die vlees uit Argentinië verkoopt. Dat was natuurlijk niet de bedoeling
“We zijn continu bezig om ons digitale platform verder te ontwikkelen. Meer klantgericht vooral. Op een gegeven moment vroeg iemand of we bij de boeren konden vermelden of ze biologische producten verkopen. Hadden we helemaal niet aan gedacht. Nu vermelden we dat wel. Ook kunnen onze bezoekers doorklikken naar de websites en Facebook-pagina’s van de deelnemende boeren. Daar vinden ze nog veel meer informatie over onze boeren.”
“Voordat een ei of een aardappel in het schap van de supermarkt ligt, wordt een lange weg afgelegd. De keten is lang en elke schakel wil er wat aan verdienen. Met findfarm.nl maken we de keten veel korter. Alle tussenschakels gaan eruit. Zo verdient de boer wat meer. Minder gesleep met vers voedsel is in het voordeel van boer, consument en ook het milieu.”
Binding tussen boer en consument staat voorop
“Toch gaat het ons vooral om de binding tussen boeren en consumenten. Ik wil ze bij elkaar brengen; laat de burgers maar kijken in de stal en in de kas. De boeren kunnen dan uitleggen wat ze doen en ook vertellen welke onzin er soms wordt verteld over de Nederlandse landbouw. Het vlees dat je ter plekke koopt en ’s avonds in de pan braadt, smaakt dan gelijk een stuk lekkerder. Geweten en smaak hebben namelijk alles met elkaar te maken.”
“Findfarm komt voort uit Farmer Defence Force, we zijn vrienden van elkaar, maar we opereren nu volledig zelfstandig. Als FDF een oproep doet om naar Den Haag te gaan, ben ik erbij. Dan rijd ik mee met mijn bus vol stickers, vlaggen en zwaailichten. Zo maak ik al rijdende nog wat reclame voor onze website.”