Collegereeks Sustainability voor de Food & Agribusiness
Data: 6, 13, 20 en 27 november, 4 en 11 december
Sustainability vormt de ruggengraat van de toekomst van voedselproductie. In een wereld waar duurzame, gezonde keuzes centraal staan, bevindt de food- en agrisector zich in een dynamisch landschap waarin duurzaamheid een essentiële rol speelt. Het bewandelen van deze weg naar een duurzame toekomst is een uitdaging die tal van mogelijkheden en tegelijkertijd obstakels met zich meebrengt.
Van het exploreren van nieuwe winstmodellen tot het implementeren van circulaire landbouwpraktijken, van het omarmen van natuurvriendelijke productiemethoden tot het verkorten van distributiekanalen en het transformeren van voedselsystemen, de horizon van mogelijkheden is breed maar soms ook tegenstrijdig. In de praktijk zien we een veelzijdige benadering waar bedrijven gelijktijdig streven naar diverse, soms conflicterende doelen.
Deze uitdagingen zijn geen eenvoudige kwesties om aan te pakken voor bedrijven die actief zijn in de food- en agrisector. Het vereist begrip van de complexe verwevenheid van de verschillende belangen om hier op in te kunnen spelen. Een belangrijke stap naar het verzekeren van een veerkrachtige, duurzame toekomst voor voedselproductie is dan ook het vergaren van nieuwe inzichten door organisaties in de gehele voedselketen.
Hoe kunnen we samen werken aan een innovatieve, veerkrachtige en natuurvriendelijke toekomst voor de food- en agrisector? Deelname aan de collegereeks Sustainability biedt deze mogelijkheid. Door professionals uit diverse schakels van de keten. Gezamenlijk uitdagingen bespreken en als elkaars klankbord fungeren, samen bouwen aan een robuuste en duurzame toekomst voor voedselproductie.
Waarom deelnemen aan de collegereeks Sustainability?
- ➡ Perspectief op uitdagingen sustainability in agro- en markttransformatie;
- ➡ Inzicht in de uitdagingen van de voedseltransitie;
- ➡ Inzicht in nieuwe consument- en foodretail keuzes;
- ➡ Het maken van duurzame keuzes vanuit strategisch perspectief;
- ➡ Leer de voedselketen in een breder mondiaal perspectief te plaatsen;
- ➡ Kansen zien voor nieuwe verdienmodellen voor jouw organisatie en voor jezelf persoonlijke ontwikkeling;
- ➡ Bewustwording ten aanzien van het continu besef van grote transities en verbetering in de voedselketen;
- ➡ Leer van én met elkaar.
Programma
College 1 – Duurzame transitie
Verduurzaming in de landbouwsector staat volop op de agenda. Dat leidt tot ingrijpende veranderingen en ook tot weerstand en nieuwe kansen. Bovendien zien we dat het ene deel van de landbouw heel anders omgaat met deze veranderingen dan een ander deel. Vergelijk maar eens wat er in de melkveehouderij gebeurt, in de sierteelt en in de kalvermesterij. Er zijn redenen voor deze verschillen en die gaan we bespreken in dit college. Wat zijn de spelregels van het spel die de huidige uitkomst in delen van de landbouw verklaren? Hoe kunnen we – fase na fase – de transitie van de landbouw goed organiseren? En wat is daarbij de rol voor de overheid, bedrijfsleven en andere partijen? Daar gaan we via een interactief college dieper op in.
Door André Nijhof
College 2 – Food-formules gaan ook de duurzame transitie leiden
Twintig jaar na de Tweede Wereldoorlog werden de grote retailorganisaties in feite de belangrijkste ‘machtsfactor’ in de voedselketen. Dat heeft twee hoofdoorzaken:
De toenemende productiviteit en efficiency binnen de primaire sector, die na 1945 ontstond, met Nederland in een leidende rol. Dat heeft geleid tot overproductie van voedingsmiddelen voor de binnenlandse markt. Dat fenomeen is versterkt door de Europese eenwording, die niet alleen voor de succesvolle Nederlandse export de deur heeft geopend, maar ook voor de import van ‘goedkope’ voedingsmiddelen.
De toenemende schaalvergroting bij Foodretail en geleidelijk ook steeds meer bij Foodservice. Formules worden sterker, hebben grotere inkoopkracht, vertonen marktleidersgedrag en zijn steeds actiever gaan worden in de ketenintegratie.
Aanvankelijk beschouwden retailers zichzelf (net als een groothandelaar) uitsluitend als een ‘doorgeefluik’ van producten die door boeren en tuinders en fabrikanten werden geleverd. Zij selecteerden primair op basis van winstgevendheid en (door hen ingeschatte) consumentenvoorkeur. Maar die rol is geleidelijk veranderd. Met name de leidende retailers (maar ook foodservice formules) zien steeds meer dat ze een eigen verantwoordelijk hebben in die voedselketen. Ze voelen wat dat betreft ook een zekere mate van maatschappelijke druk om verbeteringen door te voeren. Die verbeteringen in de keten – op basis van druk vanuit de retail – zijn nu nog beperkt, maar zullen de komende jaren groeien.
Op elk van deze terreinen zullen belangrijke leidende foodformules de hele voedselketen ‘dwingen’ tot verbeteringen. Dat heeft gevolgen en biedt kansen. Maar wat zijn dan de effecten voor elk van de spelers in die voedselketen tot en met ‘boeren en tuinders’ aan toe?
Jan-Willem Grievink zal in zijn college uitvoerig de gevolgen en kansen toelichten en bespreken. Hoe moet je inspelen op een toekomstige werkelijkheid die zich nu al voorzichtig aftekent?
Door Anique Veldhuis
College 3 – Van eenheid naar diversiteit in de Nederlandse landbouw- en voedselsector
In de landbouw- en voedselsector is een enorme omslag aan de gang. We zien interessante nieuwe businesscases die al goed lonen. Maar we zien ook twijfels en verzet. Het aloude paradigma dat de landbouw veel tegen een lage prijs moet produceren is niet meer houdbaar. Gebiedsgericht werken wordt een interessant alternatief voor internationale ketens. Meer dan ooit komt het nu aan op creativiteit en ondernemerschap. De landbouw- en voedselsector wordt diverser dan ooit. Speciaal producten en diensten worden een steeds groter onderdeel van het verdienmodel. Van de overheid mag worden verwacht dat zij veel duidelijker en consistenter richting geeft aan de doelen en de voorwaarden waar de sector aan moet voldoen.
Binnen de Transitiecoalitie Voedsel en de Boerenraad bundelen we de krachten van koplopers en helpen we het peloton om de omslag te maken. We werken volgens de fases van het transitiedenken dat door Simons en Nijhof is ontwikkeld. In de workshop breng ik theorie, marktontwikkelingen en praktijkvoorbeelden bij elkaar om samen met de deelnemers tot concrete praktijkoplossingen te komen.
Door Willem Lageweg
College 4 – Fusie van belangen – hoe gaan ruimte voor duurzaam platteland en opgave voor 1 miljoen huizen samen
In Panoroma Nederland schetsen de Rijksadviseurs een lonkend toekomstperspectief van Nederland waarin stad en land elkaar vinden en worden versterkt vanuit een innovatieve benadering van de duurzaamheidsopgave. De gedachten achter deze toekomstvisie tonen grote overeenkomsten met het op Nyenrode ontwikkelde Fusie van Belangenperspectief. Doel van dit perspectief en de daaruit voorgekomen aanpak hebben als doel enthousiasme te creëren voor de duurzaamheidsopgave. Het perspectief is vanuit de bouw ontwikkeld maar blijkt breed toepasbaar. Anke van Hal. hoogleraar duurzaam bouwen op Nyenrode, zal aan de hand van haar eigen ervaringen dit perspectief en bijbehorende aanpak toelichten en de deelnemers uitdagen de vertaalslag naar de hun eigen praktijk te maken. Vanuit haar werk zijn de contacten van Anke met de Food & Agribusiness beperkt maar als actieve Herenboer voelt zij zich zeer betrokken bij de sector.
Door Anke van Hal
College 5 – Transitie naar een duurzaam voedselsysteem; Future Food Systems
Het voedselsysteem heeft ons, zeker ook in Nederland, veel gebracht: volop voedsel tegen relatief lage prijzen. Tegelijkertijd wordt het voedselsysteem geassocieerd met urgente en samenhangende maatschappelijke opgaven. Niet alleen verduurzaming maar ook transitie is nodig om voedselvoorziening in de toekomst veilig te stellen. Minder overeenstemming is er over hoe die transitie aan te jagen, en ook wat een gezamenlijk gedragen eindbeeld is voor transitie. Participatieve toekomstverkenningen zijn daarvoor waardevol. Via een aantal voorbeelden wordt ingegaan op toekomstbeelden voor de agrofood sector en wat de relevantie daarvan is voor je strategie.
Door Frederike Praasterink
College 6 – De impact van data en AI op duurzame voedseltransities
De afgelopen jaren hebben ons laten zien hoe groot het belang is van een robuuste en veerkrachtige samenleving, waarin we niet afhankelijk zijn van één grootmacht of leverancier. Bedrijven ontkomen er niet meer aan bewust na te denken over de duurzaamheid van hun strategie en de manier waarop zij zakendoen. Bedrijven die in de toekomst willen floreren, moeten rekening houden met circulair ondernemen in een wereld die er heel anders uit gaat zien. Ook de rol van data en AI (Artificial Intelligence) blijft groeien en is door de COVID-crisis alleen maar vergroot. Digitale transformatie kan echter nog veel gerichter worden ingezet in het versnellen van de duurzaamheidagenda, juist ook in de agri & food sector.
Op agrarische bedrijven en in agrarische ketens worden steeds meer data verzameld. Data over de productie, transport en logistiek, vermarkting en financiering. Ook data over voedselkwaliteit, bodemkwaliteit en biodiversiteit. Data kunnen gebruikt worden om als ondernemer grip op de bedrijfsvoering te houden. Maar ook kan het combineren en analyseren van data uit de hele keten, al dan niet gecombineerd met andere data, leiden tot betere ketenprestaties, gerichte bemesting en gewasbescherming, betere diergezondheid, minder verspilling en dus efficiënte productie van vlees, melk, groente en fruit. Het leidt tot meer ketentransparantie en vertrouwen, en een betere borging van voedselveiligheid en duurzaamheid.
Het bewust nadenken over duurzaamheid en bedrijfsstrategie ondersteund door de digitale transformatie is erg belangrijk voor de verdere ontwikkeling van agrarische bedrijven, ketens en de hele agrarische sector. Tijdens de presentatie zullen concrete voorbeelden uitgewerkt worden hoe gegevens gebruikt kunnen worden om de bedrijfsvoering en de ketenprestaties te verbeteren.
Door Ruud Huirne
Speakers
Practical info
Voor wie?
Deze collegereeks is ontwikkeld voor medewerkers, managers en adviseurs uit de food- & agribusiness die verantwoordelijk zijn voor of betrokken bij (new) business development en innovatie. U bent bijvoorbeeld product manager, marketing manager, directeur strategie, innovatiemanager, MT-lid of directielid. Of medewerkers met de volgende functies: Logistiek Managers, Kwaliteitsmanagers, Commercieel managers, Marketing managers, Financieel adviseurs, Ondernemers (boeren en tuinders).
Vooropleiding
De opleidingen van Food & Agri Business Academy worden gegeven op Post HBO-niveau. U hoeft echter geen vooropleiding op HBO-niveau voltooid te hebben. U kunt het programma goed volgen als u opereert op HBO werk- en/of denkniveau. U kunt dit ook verkregen hebben door relevante werkervaring.
Aanmelden
Meld u aan door op “aanmelden” te klikken en vul het formulier in. Heeft u vragen over het inschrijven? Mail naar [email protected].
Deelnametarief
€ 2.495,- (exclusief btw) per persoon.
Studiebelasting
Buiten de colleges is er geen studiebelasting in de vorm van zelfstudie of opdrachten. Uiteraard wordt u uitgedaagd het geleerde direct in uw dagelijkse praktijk toe te passen.
Opzet collegereeks
De collegereeks bestaat uit 6 verschillende colleges.
Iedere college dag willen we graag om 15.30 uur starten. Daarom ontvangen wij u graag vanaf 15.00 uur. Vervolgens wordt er om 17.00 uur een maaltijd geserveerd. Van 17.45 uur tot 19.15 uur vindt deel 2 van het college plaats. Dieetwensen graag van tevoren doorgeven.