Verdify ontwikkelt digitale technologie om mensen door middel van voedingspersonalisatie te helpen gezond en duurzaam te eten.
Verdify ontwikkelt digitale technologie om mensen door middel van voedingspersonalisatie te helpen gezond en duurzaam te eten. Daarbij richt het bedrijf zich zowel op consumenten als op bedrijven. âLaat zien welke toegevoegde waarde jouw producten hebben voor een bepaalde doelgroepâ, adviseert mede-eigenaar Jochem Bossenbroek.
Veel geld ging naar de ontwikkeling van medicijnen die niet genezen, maar alleen symptomen bestrijdenZodoende is hij eind 2017 samen met twee compagnons Verdify gestart, dat een unieke technologie ontwikkelt om recepten geheel aan te passen aan persoonlijke eetbehoeften en smaakvoorkeuren, in lijn met officiële voedingsrichtlijnen. Bij de start richtte het bedrijf zich uitsluitend op consumenten. Bossenbroek licht toe: âConsumenten kunnen op Mynoory.com een persoonlijk voedingsprofiel aanmaken met allerlei gegevens over hun smaakvoorkeur, persoonlijke gezondheidsdoelen, medische indicaties en gezinssamenstelling. Op basis daarvan ontvangen ze op maat gemaakte recepten.â Het platform wordt aangedreven door kunstmatige intelligentie. âWe kunnen vrijwel alle recepten bijvoorbeeld glutenvrij, zoutarm, of plantaardig maken. Daarbij wordt ook de kookinstructie aangepast. Dat gebeurt allemaal volledig automatisch binnen 200 milliseconden.â
Betere keuzes maken
Vaak gaan er bij die voedselkeuze drie factoren mis, ervaart hij. âEnerzijds hebben mensen uiteenlopende persoonlijke voorkeuren en behoeften. Een tweede factor is dat je in veel omgevingen â zoals binnen de supermarkt- vaak niet automatisch naar de beste voedingskeuze wordt geleid. Tot slot zitten mensen veelal vast in hun gewoontes en routines. Via ons platform willen we mensen in staat stellen hun nutriëntenbehoefte in kaart te brengen en om betere eetkeuzes te maken voor de persoonlijke en de planetaire gezondheid. Vervolgens bieden wij op maat gemaakte oplossingen, waarbij de gebruikers hun progressie kunnen volgen.âMedische condities
Inmiddels richt Verdify zich ook op mensen die mensen een bepaalde medische conditie hebben, zoals een bepaalde ziekte, voedingsintolerantie of overgewicht. âJuist voor deze doelgroep is persoonlijke voeding heel belangrijk. Het is wetenschappelijk aangetoond dat als kankerpatiënten hun voedingsstatus op peil houden, er tijdens de behandeling minder uitval is en de opnametijd wordt verkort. Ook voor patiënten met een cardiovasculaire ziekte, diabetes et cetera zien we allerlei verbeteringen.âJuist voor mensen met een medische conditie is persoonlijke voeding heel belangrijk.Op dit gebied wordt samengewerkt met universiteiten en hoogleraren. âWe hebben bijvoorbeeld samen met Wageningen Universiteit en Ziekenhuis Gelderse Vallei een leefstijlinterventie met dieetadvies bij patiënten met de ziekte van Crohn uitgevoerdâ, vertelt Bossenbroek. âDe patiënten werden zes maanden lang gevolgd en aan het eind van het onderzoek bleken de meesten minder vermoeid te zijn.â Momenteel werkt het bedrijf aan een systeem dat artsen kunnen gebruiken om hun patiënten gepersonaliseerde voedingsplannen voor te schrijven. âIn samenwerking met een ziekenhuis in Rome starten we met een pilotstudie, waarbij we ons richten op vrouwen met borstkanker, die een behandeling, zoals chemo, ondergaan. Tijdens de behandeling worden ze aan de hand van relevante gegevens die de arts heeft ingevoerd, via ons platform in hun voedingskeuzes ondersteund.â
Zakelijke markt
Sinds zes maanden boort Verdify een nieuwe doelgroep aan: de zakelijke markt. Voor bedrijven zijn er drie proposities: promoties binnen de receptcontent, het aanbieden van data- en inzichtproposities en het beschikbaar stellen van de software, zodat ondernemingen op hun eigen platform voedingspersonalisatie kunnen toepassen. Bossenbroek legt uit: âOp het gebied van promotie kunnen we bijvoorbeeld automatisch een specifiek voedingsmerk bij een recept laten verschijnen. Naast ons eigen platform, dat 40.000 tot 70.000 gebruikers trekt, hebben we een netwerk van receptenwebsites opgebouwd. Dat netwerk heeft een gecombineerd bereik van ongeveer 5 miljoen views per maand in Nederland en Engeland.â Inmiddels lopen er al enkele tientallen samenwerkingen. âVan te voren worden alle te promoten producten uitgebreid gescreend. Dat is een uitdagend traject. We hebben de afgelopen maanden honderden producten van een bepaald merk geanalyseerd. Daarbij hebben we enerzijds gekeken of deze passen binnen de richtlijnen voor gezonde voeding en anderzijds of de producten duurzaam zijn. De schokkende conclusie was het overgrote deel van de producten niet aan deze richtlijnen voldeed. Dus daar ligt nog een grote uitdaging voor de fabrikanten.â Daar kan Verdify bij helpen. âWe krijgen ontzettend veel informatie binnen van onze gebruikers en zien hun interacties met de recepten. Dat levert interessante data op voor productontwikkeling.â Verder kan de software worden gebruikt door andere bedrijven, zoals receptenplatforms en de retail. âWe zijn op dit gebied een samenwerking aan het voorbereiden met een aantal Nederlandse en Belgische supermarkten.âKansen
Bossenbroek ziet veel kansen voor bedrijven. âOndernemers vinden het vaak lastig om voeding te personaliseren, omdat ze in bulk produceren. Natuurlijk is het onmogelijk om voor iedereen een ander product te maken, maar bedrijven kunnen zich wel in hun communicatie op een bepaalde doelgroep richten. Als jouw groente of fruit veel vitamine A bevat, dan zijn deze voedingsmiddelen bijvoorbeeld heel geschikt voor mensen met zichtproblemen. Laat zien welke toegevoegde waarde jouw producten hebben. Dat biedt nieuwe kansen.âHet is heel belangrijk om te kijken hoe je productportfolio scoort op het gebied van gezondheid en duurzaamheidVoor deze bedrijven heeft hij de volgende tip: âHet is heel belangrijk om te kijken hoe je productportfolio scoort op het gebied van gezondheid en duurzaamheid. Breng vervolgens ook consumenten op de hoogte van de status van je producten. Laat zien wat je doet om je producten gezonder en duurzamer te maken. Kijk goed of dat aansluit bij die consumentenbehoefte.â
Toekomst
Voor de toekomst hebben de ondernemers allerlei plannen. âNiet alleen willen we onze technologie veel breder beschikbaar stellen, we willen ook de personalisatiemogelijkheden vergroten. Bijvoorbeeld door deze te koppelen aan de bloedwaardes en de resultaten van een DNA-test of darmfloratest. Zo ontstaat een soort van hyper gepersonaliseerd voedingsadvies. De eerste pilots draaien al. Ter voorbereiding hebben we afgelopen week een compleet nieuwe versie van ons platform gelanceerd. Daarbij hebben we niet alleen de gebruikerservaring geoptimaliseerd, maar ook een koppeling met de DNA-testen en de medische systemen van artsen voorbereid. Ook kunnen consumenten binnenkort de ingrediënten van recepten direct in het digitale boodschappenmandje van hun favoriete supermarkt stoppen. Hiermee maken we dus ketenintegratie mogelijk.â Daarnaast wil het bedrijf de komende vijf jaar uitbreiden naar andere Europese landen en de Verenigde Staten. âInmiddels werken we met een team van zoân 24 medewerkers. Ik verwacht dat we over vijf jaar doorgroeien naar een team van zoân 100 tot 150 personeelsleden en dat we in verschillende Europese landen en in de VS actief zijn. We hebben ons nooit gelimiteerd gevoeld tot de landsgrenzen. Onze software draait in de basis ook op Engelse softwarecode en is zodanig ontwikkeld dat de recepten gemakkelijk vertaald kunnen worden naar de gezondsheidsrichtlijnen in andere landen en naar andere talen, culturen, eetgewoontes en de productbeschikbaarheid in supermarkten.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp