Skip to content

The Good Spice: ‘We willen de markt niet veroveren, maar veranderen’

Specerijen zijn dé smaakmaker in etnische maaltijden. Desondanks wordt er nog te weinig nagedacht over de kwaliteit en de herkomst, vindt Iona Mulder van The Good Spice. De onderneemster zet zich in om de specerijenketen te verduurzamen.

Updated on:
Interview
Sustainable food
Iona Mulder in Zuid-India. Foto: The Good Spice premium

Iona Mulder in Zuid-India. Foto: The Good Spice

Specerijen zijn dé smaakmaker in etnische maaltijden. Desondanks wordt er nog te weinig nagedacht over de kwaliteit en de herkomst, vindt Iona Mulder van The Good Spice. De onderneemster zet zich in om de specerijenketen te verduurzamen. Dat doet ze door nieuwe ketens te starten, rechtstreeks bij de boeren.

Iona Mulder runt het bedrijf The Good Spice. “Ik heb geschiedenis en internationaal recht gestudeerd en was echt gemotiveerd om na mijn studie een bepaalde impact te maken”, vertelt ze over de start van haar bedrijf. “Ik deed vrijwilligerswerk voor een koffiehandelaar. Hij zag de boeren als gelijke partners en loste problemen in de keten op.” Ze merkte dat dit in andere ketens niet gebeurt, zoals bij specerijen. “Daar wilde ik heel graag verandering in brengen.” Er is van alles mis in de specerijenhandel, heeft Mulder gemerkt. “Deze is in handen van grote partijen, die een lange keten hanteren. Vaak zitten er wel acht stappen tussen boer en consument. Iedere schakel deelt een stukje in de winst en de boer is zoals altijd de zwakste schakel. Wij willen de boer weer centraal stellen in de keten.” [caption id="attachment_83544" align="alignright" width="300"]Kurkumawortel. Foto: The Good Spice Kurkumawortel. Foto: The Good Spice[/caption]

Kurkuma

In november 2019 startte de initiatiefneemster een crowdfunding om haar eerste specerijenreis naar Noordoost India te maken. “Noordoost India was een heel bewuste keuze. Ik wilde graag met een los specerij starten. Golden milk, met als hoofdbestanddeel kurkuma, was op dat moment een trend. In het gebied in Noordoost India groeit een bijzondere variant. De teelt vindt heel natuurlijk plaats zonder dat er pesticiden worden gebruikt. Ik ontmoette via een Indiase sociale onderneming een boerin die met mij een keten wilde oprichten.”
Vaak zitten er wel acht stappen tussen boer en consument
Inmiddels heeft The Good Spice zes specerijen in het assortiment en binnenkort komt er een aantal nieuwe bij. “We hebben nu gemberpoeder, kurkuma, kaneel, zwarte peper, paprikapoeder en kardemom. Daar worden straks nootmuskaat, venkelzaad en komijn aan toegevoegd”, aldus Mulder.

Eigen verhaal

Iedere keten heeft zijn eigen verhaal. “Kaneel en zwarte peper halen we uit Sri Lanka. Via de koffiehandelaar zijn we met een geschikte partij in contact gekomen, die onze filosofie deelt. De boeren werken samen met de natuur en gebruiken geen kunstmest of bestrijdingsmiddelen.” Kardemon komt uit Zuid Indië. “Een bedrijf heeft mij hiervoor benaderd”, blikt de initiatiefneemster terug. “Het is heel moeilijk om kardemom zonder pesticiden te produceren, omdat het specerij kwetsbaar is, maar dit bedrijf lukt het wel om kardemom geheel natuurlijk te verbouwen. Er is er weinig onderzoek gedaan naar het effect van pesticiden op smaak en gezondheid, maar het is duidelijk te merken dat ons product veel meer smaak heeft.” [caption id="attachment_83543" align="alignright" width="300"]De paprika's van The Good Spice komen uit Hongarije. Foto: The Good Spice De paprika's van The Good Spice komen uit Hongarije. Foto: The Good Spice[/caption] Het paprikapoeder haalt ze dichterbij huis: uit Hongarije. “Helaas is de kwaliteit van het Hongaarse poeder de de afgelopen jaren door concurrentie vanuit China sterk afgenomen. Paprika’s zijn heel arbeidsintensief om te verbouwen. China heeft een short cut in het proces bedacht, waardoor het paprikapoeder veel goedkoop gemaakt kan worden. Daar kunnen de Hongaarse boeren niet tegen op. Daarom verbouwen ze nu nog maar een deel zelf en vullen het daarna aan met ingrediënten uit China. Wij hebben een boer gevonden die een en al passie heeft voor het behoud van de echte paprikasmaak. Hij is helemaal gefocust op kwaliteit en heeft het hele proces in eigen hand.”

Opzetten van een keten

Het opzetten van een keten is lastig, is haar ervaring. “Je moet echt een vertrouwensband opbouwen met de boeren en dat kost tijd. Vooral omdat de meeste specerijen maar één keer per jaar worden geoogst.” De moeilijkheidsgraad verschilt per keten. “Sommige landen, zoals Sri Lanka, hebben al wat exportervaring. Maar wij zijn bijvoorbeeld de eerste exportpartner in Noordoost India. Dan moeten we echt heel goed op de hygiëne en kwaliteit letten.” De zoektocht naar geschikte partners vindt ze ontzettend leuk. “Mensen die mijn visie en aanpak delen, zijn overal in de wereld te vinden.”

Verkoop

Mulder heeft zich via haar eigen webshop de afgelopen jaren vooral gefocust op consumenten, maar wil de afzet de komende tijd uitbreiden richting specialiteitenwinkels. Ze merkt dat er veel interesse is voor het verhaal achter de specerijen. “Veel mensen hebben nooit stilgestaan bij de herkomst. Vaak zijn ze verbaasd dat er nog zo weinig verduurzaming in de keten heeft plaatsgevonden.”
Vaak zijn mensen verbaasd dat er nog zo weinig verduurzaming in de keten heeft plaatsgevonden

Gezonde en duurzame voeding

Specerijen van The Good Food passen volgens haar uitstekend bij de hedendaagse consument. “Mensen zijn steeds bewuster bezig met de kwaliteit van hun eten. Ook duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Ik vind het ontzettend zonde dat ze aan hun gezonde en zorgvuldig uitgekozen gerechten een standaard specerijenmix toevoegen. Hierdoor wordt de smaak enorm beïnvloed.” Specerijen bieden zoveel mogelijkheden, benadrukt ze. “Kurkuma wordt vaak toegevoegd om gerechten een mooie kleur te geven, maar dit specerij vormt de basis van vele heerlijke gerechten en is ook heel geschikt in etnische maaltijden. Ze zijn letterlijk dé smaakmaker.”

Toekomst

Mulder hoopt dat mensen in de toekomst nog meer met specerijen koken. “Ik droom van een ware smaakrevolutie.” Voor de wereldkeuken ziet ze de toekomst in fusion. “Ik denk dat veel mensen onderdelen uit verschillende etnische keukens gaan combineren. Zoals een aubergine gemarineerd in kruidenmengsels met aardappelen.” Haar bedrijf hoopt ze nog verder uit te breiden. “We willen de markt niet veroveren, maar veranderen. We focussen ons op een premium product en niet op bulk. Wij willen de weg vrijmaken voor andere partijen met dezelfde filosofie, die misschien wel in grotere hoeveelheden willen leveren. Samen met hen willen we de markt in beweging brengen. Om boeren te helpen en de Nederlandse keuken nog meer smaak te geven.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur