Walter Zantinga (l) en Pieter van der Manden kwamen op het idee om pasta te ontwikkelen waaraan verspilde groenten worden toegevoegd. Foto's: Wholy Greens
Wholy Greens maakt veggiepasta die voor 50% uit groente bestaat. De komende jaren willen eigenaren Walter Zantinga en Pieter van der Manden hun afzet vergroten én de samenwerking met boeren intensiveren. âHoe meer schaal, hoe meer impact we kunnen maken.â
De pastaâs van Wholy Greens
De initiatiefnemers kwamen op het idee om pasta te ontwikkelen waaraan verspilde groenten worden toegevoegd. âPasta is een basisproduct dat door mensen over de hele wereld wordt gegetenâ, licht Van der Manden toe. âHelaas bestaat het merendeel slechts uit water, meel en soms ei. Op het gebied van gezonde voeding valt er dus nog wel wat te innoveren.â {{foto,2}} De pastaâs van Wholy Greens bestaan voor 50% uit groente. Het ontwikkelingstraject was best lastig. âDoor het toevoegen van de groente wordt de pasta snel melig. Zodoende hebben we extra vezels toegevoegd. Deze zijn niet alleen gezond, maar zorgen ook voor een goede âbiteâ.â Inmiddels zijn er vier varianten op de markt gebracht: pasta met rode biet, wortel, pompoen en spinazie. âWe hebben voor deze groente gekozen, omdat deze het meest worden verspild. Bovendien zijn ze heel kleurrijk, wat het eindresultaat ten goede komtâ, aldus de ondernemer.We hebben voor deze groente gekozen, omdat deze het meest worden verspildDe productie vindt plaats in de eigen fabriek in Den Haag, waar zoân tien medewerkers in dienst zijn. âDe meesten hebben een afstand tot de arbeidsmarkt. Zodoende fungeren we als sociale werkplaats. We vinden het fijn dat we deze mensen kunnen opleiden en we ook op deze manier een bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij.â
Samenwerking met boeren
De groenten zijn rechtstreeks afkomstig van de boeren. âHet was een beetje zoeken naar het juiste format. We hebben aanvankelijk zelf groente ingekocht bij boeren in Friesland, Noord-Holland en Zuid-Holland, die we in onze eigen fabriek tot pasta verwerkten.â Door de stijgende afzet konden de ondernemers de grote stroom niet bolwerken. Er werd samenwerking gezocht met een partner die de groente pureert. Inmiddels zijn partnerships gesloten met boeren. âWe vinden het leuk om de samenwerking steeds verder uit te breidenâ, aldus Van der Manden. Hij merkt dat er vanuit de agrariërs veel interesse is. âWe kunnen hen een prijs bieden die ze normaliter voor hun gewone verkoop zouden krijgen. Zo ga je van een product dat gedumpt moet worden en dus verliesgevend is, naar een product waaraan je geld verdient. Heel veel boeren willen daar natuurlijk op aanhaken. Maar voor we de samenwerking verder uitbreiden, willen we eerst onze verkoop opschalen.âNaamsbekendheid vergroten
De groente pastaâs liggen in de schappen van Albert Heijn, Jumbo, Bijenkorf en zijn verkrijgbaar in het online assortiment van Crisp. Daarnaast zijn de producten via Jumbo en Albert Heijn ook in Belgische supermarkten te koop. âIn de retail zien we de vraag duidelijk toenemen. We willen marketing inzetten om deze vraag verder uit te breiden.â Heel blij is Van der Manden dan ook met een investering begin dit jaar van â¬Â 1,2 miljoen van de Rabobank Foundation en Capital Blue Partners. âMet het geld wordt een marketingcampagne opgezet om de naamsbekendheid van ons merk in Nederland en België te vergroten.âWe willen software ontwikkelen, waarmee boeren hun reststromen gemakkelijk kunnen aanbiedenDe nieuwe marketingcampagne is inmiddels van start gegaan. âHiermee richten we ons op de ouders. We zetten onze pasta in de markt als mamaâs of papaâs beste vriend. We zijn druk bezig met een nieuwe look en feel van ons merk, die we in het najaar met een campagne lanceren. Een andere belangrijke stap in de komende maanden is uitbreiding richting de foodservice. Ook daar is behoefte aan lekkere, gezonde en duurzame producten.â Ook willen de eigenaren een decentraal productieplatform ontwikkelen waarmee de reststromen van boeren in kaart gebracht worden. âWe willen software ontwikkelen, waarmee boeren hun reststromen gemakkelijk kunnen aanbieden. Vervolgens zorgen wij ervoor dat deze commercieel worden verhandeld. Daarbij gaat het zowel om groente als om puree. Pureren is een goed middel om de houdbaarheid te verlengen. We willen ervoor zorgen dat zo min mogelijk van de voedingswaarde van groenten verloren gaat.â
300 ton voedsel âgeredâ
Voor de toekomst hebben we nog grote bergen te bewandelen, besluit Van der Manden. âZo willen we graag uitbreiden richting het buitenland. We zien veel kansen in de Scandinavische markt, Duitsland en Zwitserland. Daarnaast blijven we inzetten op innovatie en gaan we niet alleen het pasta-assortiment verder uitbreiden. Bijvoorbeeld met nieuwe groentesoorten, maar ook het ontwikkelen van andere producten, die gelieerd zijn aan pasta. Denk bijvoorbeeld aan sauzen en maaltijden. Sinds de oprichting hebben we 300 ton voedsel âgeredâ. Maar onze ambitie is om miljoenen kiloâs te redden. Hoe meer schaal, hoe meer impact we kunnen maken.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij