Skip to content

Fabriek De Nieuwe Melkboer zorgt voor betere opname sojavezel

De Nieuwe Melkboer heeft de switch gemaakt van melk naar yoghurt en opende een aantal maanden geleden een eigen fabriek.

Updated on:
Business
Interview
Fabriek De Nieuwe Melkboer

Tom Grobben, mede-eigenaar van De Nieuwe Melkboer. Foto: Hans Prinsen

De Nieuwe Melkboer heeft de switch gemaakt van melk naar yoghurt en opende een aantal maanden geleden een eigen fabriek. Dat heeft gezorgd voor een upgrade van de lijn met meer capaciteit en nog betere producten. “Door een verbeterd proces zijn we in staat om de soja efficiënter in onze yoghurt te verwerken”, vertelt mede-eigenaar Tom Grobben.

De Nieuwe Melkboer heeft het afgelopen jaar een flinke ontwikkeling doorgemaakt. Initiatiefnemers en eigenaren Tom en Bart Grobben hebben afstand gedaan van hun koeien en een eigen fabriek geopend. Ook hebben zij de switch gemaakt van melk naar yoghurt. De focus op yoghurt was een weloverwogen keuze.

Tom Grobben is ook spreker op het Eiwittransitie Congres op 14 maart 2024. Het thema van deze derde editie is ‘De kracht van innovatie in de eiwittransitie’. Registeren voor het congres kan hier!

Volledig op yoghurt focussen

“In het verleden produceerden we sojamelk en yoghurt. Met onze sojadrink focusten we ons helemaal op de barista, dus op de melk voor in de koffie”, legt Tom Grobben uit. “Daarbij waren er twee grote uitdagingen: enerzijds heeft havermelk de markt volledig op de kop gezet, waardoor sojamelk over het algemeen minder gewild was in de koffie. Anderzijds is het unieke aan ons product dat wij  de melk niet steriliseren, maar pasteuriseren. Daardoor ligt het in het koelschap van de supermarkt. Voor de koffiemelk was een langere houdbaarheid gewenst. Maar het is lastig om die te verlengen zonder er bepaalde middelen aan toe te voegen.”

Daarom hebben de ondernemers besloten om zich n de eerste instantie volledig op yoghurt te focussen. “We zagen een toenemende vraag naar plantaardige eetbare zuivel. Bovendien heeft yoghurt een lagere PH waardoor het product langer houdbaar is.”

We hebben nu een plantaardig product dat echt goed in de buurt komt van yoghurt

Soja is volgens Grobben een heel geschikt ingrediënt voor plantaardige melk en dus ook voor plantbased yoghurt. “In principe is de stap van koemelk naar yoghurt hetzelfde als van sojamelk naar yoghurt. Daarom lag de grootste uitdaging in het verwerken van de sojabonen tot een drank. Verder is natuurlijk ook het ras van de sojaboon, het eiwitpercentage en het vetpercentage van invloed op de kwaliteit.”

Ook het verkrijgen van een goede smaak en structuur van de yoghurt zorgde voor de nodige hersenbrekers. “Het meest lastige was de combinatie tussen een goede lobbigheid en smaak. Het zoeken naar de  juiste balans was lastig. We hebben de knelpunten met name opgelost door goed naar de verhoudingen, de ingrediënten en het proces te kijken en heel veel te testen.” Ook de overstap van keukenschaal naar productieruimte bracht moeilijkheden met zich mee. “We hebben behoorlijk gezocht naar de juiste afstelling van de machines.” Hij is heel blij met het eindresultaat. “We hebben nu een plantaardig product dat echt goed in de buurt komt van yoghurt.”

Nieuwe fabriek naast kantoor

Sinds kort heeft De Nieuwe Melkboer een eigen productielocatie, waardoor de productie verder gefinetuned kon worden. Grobben licht toe: “De complete productie vindt nu naast ons kantoor plaats. We hoeven geen rekening meer te houden met andere partijen, die gebruikmaken van dezelfde locatie. Daardoor kunnen we nog sneller bepaalde stappen maken.” Dat heeft geresulteerd in een verdere finetuning van de lijn.

“Ons productieproces was vrij omslachtig. Met de introductie van de nieuwe lijn vereenvoudigden we het proces en kunnen we de machines beter afstellen.” Dat  brengt een kwaliteitsverbetering met zich mee. “We kunnen nu meer soja in het eindproduct te verwerken. We hebben het percentage sojavezels (okara), dat we als bijproduct beschouwen, met 75% gereduceerd. Hierdoor bevat ons product meer vezels, houden we minder okara over en hebben we minder soja nodig voor een liter eindproduct.”

De productie is flink toegenomen. “Vroeger konden we ongeveer 500 liter per dag produceren. Nu kunnen we dat per uur. We werken met fermentatie en daardoor zitten we nu op een capaciteit van tussen de 1.300 tot 1.500 liter per dag. Desgewenst kunnen we relatief gemakkelijk opschalen. Dat is een kwestie van extra fermenteerketels erbij zetten”

De Nieuwe Melkboer opende enkele maanden geleden een eigen fabriek. Foto: Jan Willem Schouten

De komende tijd ligt de focus echter op het uitbreiden van de afnemers. “De afzet gaat goed. Er is veel belangstelling voor onze plantaardige zuivel. Alleen moesten we afwachten of onze nieuwe lijn de gewenste kwaliteit kon leveren. Nu dat mogelijk is, kunnen we de gesprekken hervatten. Daarbij ligt de focus vooral op de catering en horeca. Daarna willen we ook stappen maken richten de supermarkt.”

Met onze lokale plantaardige keten willen we laten zien hoe onze Nederlandse soja wordt verbouwd en verwerkt tot een eindproduct

De plantaardige yoghurt wordt in drie smaken, vanille, bosvruchten en naturel, verkocht. Deze worden allemaal heel goed ontvangen.” Ook het duurzame karakter van de zuivel speelt daarbij een rol. “Steeds meer bedrijven moeten hun foodprint verantwoorden. Onze producten zijn lokaal en plantaardig en scoren dus hartstikke goed.”

Transparantie vindt Grobben heel belangrijk. “Ons grote voordeel daarbij is natuurlijk dat we de keten helemaal in eigen hand hebben. Veel mensen weten niet waar soja vandaan komt en wat de invloed van de herkomst op de kwaliteit is. Met onze lokale plantaardige keten willen we laten zien hoe onze Nederlandse soja wordt verbouwd en verwerkt tot een eindproduct. Samenwerking met de boeren, die via Agrifirm verloopt, is daarbij essentieel.”

Doordat de sojavezels beter in de yoghurt worden opgenomen, kan een hoger percentage sojabonen worden gebruikt. Foto: Jan Willem Schouten

Voor de toekomst ziet hij veel kansen. “We gaan nauw kijken naar de sojateelt om de rassen en de opbrengsten verder te verbeteren. Daarnaast willen we ook de mogelijkheden onderzoeken om plantaardige zuivelproducten te maken van andere gewassen. Het lijkt ons erg leuk om nieuwe varianten op de markt te brengen, die zowel voedzaam als lekker zijn.”

De grootste groeimarkt

Grobben is blij dat de doelgroep groeit. “Er is een kleine groep mensen die alleen nog maar vegetarisch eet, terwijl er een grote groep is die af en toe een dagje geen dierlijke producten eet of drinkt. Consumenten worden zich steeds bewuster van de voordelen van plantaardig en van de nadelen van overmatig veel dierlijke eiwitten. Daarin zit in onze ogen de grootste groeimarkt. Wij verkondigen niet dat iedereen volledig moet overstappen op een plantaardig dieet. Het gaat om de balans.”

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur