Skip to content

Smaak is cruciale driver voor acceptatie van algen

Het grootste obstakel is gebrek aan kennis over het brede smakenpalet en dus de mogelijkheden om algen in voedingsproducten te gebruiken, denkt Johan Robbens (ILVO).

Updated on:
Interview
Innovatie
Afbeelding premium

Johan Robbens is algenspecialist. Foto: ILVO

Hoewel algen een zeer goed eiwitprofiel hebben, is vooral de smaak een grote driver voor de consumentenacceptatie, denkt Johan Robbens, algenspecialist van ILVO. “Met foodpairing koppelen we algen met specifieke smaakprofielen om voor iedere toepassing een optimale smaak te genereren. Al is het uiteindelijke resultaat ook sterk afhankelijk van de verdere verwerking.”

Er is een grote diversiteit aan algen. Deze hebben allemaal verschillende smaakprofielen. Sommige hebben een vissmaak, andere smaken meer naar krab en er zijn zelfs soorten met bloemige smaken. Afhankelijk van hun specifieke smaak, geur en kleur zijn ze minder of meer geschikt om te verwerken in bepaalde voedingsmiddelen. “Zowel bij de toepassingen van macroalgen (zeewieren) als microalgen ligt er een sterke focus op smaak”, zegt Johan Robbens, algenspecialist bij ILVO - het Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek van de Vlaamse overheid. “Smaak is in onze ogen een heel grote driver voor de acceptatie van producten op basis van algen.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur