Casper Zulim de Zwarte is adviseur voedseltransitie bij communicatie- en adviesbureau Schuttelaar & Partners. Hij ziet en voorziet veel innovatie in de voedselsector door invoering van de Nutri-Score. - Foto: Roel Dijkstra Fotografie
Voedselkeuzelogo Nutri-Score moet consumenten helpen inzicht te krijgen in de gezondheid van producten. Daarnaast is het een mooi middel dat innovatie in de voedingssector stimuleert, zo stelt voedseltransitie-adviseur Casper Zulim de Swarte. Voedingsbedrijven gaan door het keuzelogo aan de slag met het gezonder maken van producten.
Nutri-Score werd een aantal jaar geleden geïntroduceerd als het beoogde voedselkeuzelogo voor Nederland. Waar staan we op dit moment?
âNutri-Score is ontwikkeld in Frankrijk en moet consumenten meer inzicht geven in de gezondheid van producten. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport kondigde in 2019 aan dit logo in te willen voeren in Nederland. Er draaien inmiddels pilots in enkele supermarkten met Nutri-Score. Dit is onder andere om te onderzoeken hoe het Nutri-Scorelogo consumentengedrag in Nederlandse supermarkten beïnvloedt. Meerdere Europese landen hebben het keuzelogo ook al ingevoerd. Dit betekent dat het Nutri-Scorelogo via import in de Nederlandse winkels komt en dat Nederlandse bedrijven die exporteren naar bijvoorbeeld. Duitsland, België of Frankrijk ook met Nutri-Score te maken gaan krijgen.â Lees verder onder de foto {{foto,2}} âEen van de bezwaren is dat Nutri-Score niet voldoende aansloot op de nationale voedingsrichtlijnen, zoals de Schijf van Vijf in Nederland. Onlangs heeft het Europees wetenschappelijk comité van het keuzelogo een advies geschreven voor aanpassingen van het algoritme van Nutri-Score. Hierdoor krijgen onder andere plantaardige oliën, vette vis en volkoren producten een betere score. Nu sluit het logo beter aan bij de nationale voedingsrichtlijnen. Voordat Nutri-Score officieel kan worden ingevoerd in Nederland evalueert de de Gezondheidsraad het logo en geeft op basis daarvan een advies. Dit advies verwachten we eind dit jaar, zodat het logo volgend jaar officieel in Nederland gevoerd kan worden.âVanuit het einde van de keten komt druk op de voedingsbedrijven om hun producten gezonder te maken
Zijn met de update van het algoritme alle gaten tussen Nutri-Score en de voedingsrichtlijnen gedicht?
âNee, er zullen ongetwijfeld nog wel verschillen zitten tussen de Schijf van Vijf en het Nutri-Score-algoritme. Ik zie Nutri-Score als een heel goede eerste indicatie voor een gezonder product. Die eerste indicatie is, met de nieuwe verbeteringen van het algoritme, nog weer beter geworden. Heldere communicatie over Nutri-Score door een onafhankelijke partij, bij voorkeur de overheid, is nu nodig. Die is er tot nu toe nog niet geweest, waardoor er veel onduidelijkheid is. Wanneer die communicatie wel komt, zullen consumenten het logo gaan begrijpen én waarderen. Maar belangrijker is misschien nog wel dat het logo bedrijven enorm stimuleert te innoveren.âAls een bedrijf zijn producten niet gezonder maakt, dan kan het bijvoorbeeld consequenties hebben voor schapruimte in de supermarkt
Welk belang hebben bedrijven bij het gezonder maken van hun producten?
âNutri-Score wordt straks in veel supermarkten de standaard. Zij kunnen samen met hun leveranciers doelen afspreken over de score van het logo. Supermarkten willen bijvoorbeeld zo veel mogelijk producten met een A- of B-score in de schappen. Vanuit het einde van de keten komt dus druk op de voedingsbedrijven om hun producten gezonder te maken. Dat stimuleert de innovatie in de voedingsproducten. Dat is, naast het informeren van consumenten, een enorme plus van de Nutri-Score, een verborgen kracht. Je ziet het nu al gebeuren: in verschillende categorieën, zoals de kant-en-klaarmaaltijden en vleesvervangers, worden producten verbeterd. Het voordeel is dat er een businessmodel aan vast zit, je kan doelen stellen voor Nutri-Score. Voor de bedrijven die innoveren loont het om goedkopere ingrediënten als suiker te vervangen door duurdere alternatieven, zout te vervangen door kruiden of groenten toe te voegen en zo een betere score te krijgen. Als een bedrijf zijn producten niet gezonder maakt, met een betere Nutri-Score, dan kan het bijvoorbeeld consequenties hebben voor schapruimte in de supermarkt. Dat geldt in eerste plaats voor de private-label producenten en kleinere bedrijven. Voor A-merken is de dynamiek wellicht net iets anders.âWat zou u voedingsbedrijven aanraden met het oog op de invoering van het logo?
âBereid je goed voor op Nutri-Score. Dat is ook de reden dat we de masterclass Nutri-Score ontwikkeld hebben. Wij zien Nutri-Score als een fantastisch instrument om strategische doelen voor gezonde voeding door te vertalen naar praktische richtlijnen voor productontwikkelaars. Voor de hoeveelheid suiker, vet, zout en calorieën krijgen voedingsproducten minpunten. Voor hoeveelheden groenten, fruit, vezels, eiwitten, noten en peulvruchten krijgen ze pluspunten. Er zijn dus verschillende knoppen waar je aan kunt draaien als producent. Het is daarom belangrijk om de samenstelling van je product goed te kennen én het algoritme van de Nutri-Score te snappen. Daarmee kun je de kansen voor het gezonder maken van je product in kaart brengen.âLees ook: Gezondheid krijgt grotere rol in vlees- en zuivelvervangers
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst