Albert Heijn is bezig met het verduurzamen van haar eigen processen. Foto: Albert Heijn
Duurzaamheid staat bij steeds meer consumenten op het menu. Ook steeds meer bedrijven perken hun klimaatvoetprint in. Een speciale categorie bedrijven heeft niet alleen te maken het inperken van de eigen impact, maar ook bij de klant.
Wat is de grootste stap die AH het afgelopen jaar heeft gemaakt als het gaat om duurzaamheid?
[caption id="attachment_62384" align="alignright" width="300"]
Waar kan AH zijn strategie nog verbeteren en nog slagen maken?
Is het voor AH rendabel om deze duurzaamheidsinvesteringen te doen?
âWe moeten versnellen naar die duurzame samenleving. Hoe zet je je samenwerkingen en energie in om als bedrijf nog eens 135 jaar te kunnen bestaan? Dat geldt ook voor iedere partij waarmee wij samenwerken, onze boeren moeten ook nog 135 jaar met ons doorkunnen. Daar zetten wij ons voor in. Het is gewoon een heel lange reis en de investeringen lopen daar gewoon in mee.âHoe zorgen jullie ervoor dat consumenten ook de duurzamere producten kiezen, in plaats van de goedkoopste optie?
âUiteindelijk is het de bedoeling dat de duurzaamste optie ook een makkelijke optie is en bereikbaar is voor iedereen. Dat proberen we al te doen met onze prijsfavorieten en door ook de duurzame producten in de bonus te zetten. Ook voor mensen met een kleinere portemonnee wordt het dan makkelijker om de duurzame keuze te maken. Wat we op dit moment doen met bijvoorbeeld een programma als Beter voor Natuur & Boer is de bodem verhogen. De minder duurzame opties vervangen we voor gecertificeerde producten, zoals die in ons eigen programma. Maar we gaan ook verder dan dat. Ons hele assortiment koffie is nu UTZ gecertifieerd maar we blijven kijken of dat niet nog beter kan. Ik moet zeggen dat ik onze winkels al heel duurzaam vind, maar we kunnen en moeten altijd stappen blijven maken. Het is een reis die nooit af is.âJullie zijn voor de zesde keer verkozen tot de duurzaamste supermarkt door de Nederlandse consument, wat betekent dit voor AH?
âHet laat zien dat wat wij doen als supermarkt worden gewaardeerd door de consument en dat wij op de goede weg zijn. AH neemt veel stappen en ik snap ook wel dat de gemiddelde consument niet alles weet. Die lezen niet ons duurzaamheidsverslag, maar blijkbaar komen onze stappen wel over bij onze klanten, maar ook bij andere consumenten die niet altijd voor ons kiezen. Dat vind ik zo mooi aan een prijs als de Sustainable Brand Index, we zijn niet alleen gekozen door Nederlanders die boodschappen bij ons doen, maar door alle consumenten. Ik vind het voornamelijk belangrijk dat Albert Heijn wordt gezien als een koploper bij de consument en dat wij ook andere supermarkten kunnen inspireren om het beter te doen.âWat is de rol van de consument in de duurzaamheidsstrategie van AH?
âOnze klant is onderdeel van onze keten. Het begint niet bij de boer en eindigt bij onze kassaâs. De keten is lang en breed en iedereen speelt daarin een rol, ook de consument. Misschien hebben zij wel de cruciaalste rol.Er is ook gedragsverandering nodig
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij