Het Nederlandse paviljoen op de World Expo die Japan in 2025 organiseert. Foto: Oost NL
In 2025 vindt de World Expo plaats in Osaka, Japan. Nederland grijpt deze unieke gelegenheid aan om innovatieve bedrijven samen te brengen in een handelsmissie gericht op alternatieve eiwitten. Onder leiding van Oost NL werken bedrijven, overheden, kennis- en onderzoeksinstellingen in het kader van deze reis samen om de kansen op de Japanse markt te verkennen. Dennis Favier en Belqis Askaryar deden uitgebreid vooronderzoek en vertellen over het programma van deze veelbelovende missie.
De keuze voor alternatieve eiwitten als speerpunt van de Nederlandse handelsmissie naar Japan is geen toeval. “Nederland heeft internationaal een sterke positie in deze sector en excelleert in innovatie”, aldus Dennis Favier, productontwikkelaar en specialist in het domein van alternatieve eiwitten bij Studio Fava. “In Nederland lopen we op veel vlakken voor, zoals plantaardige eiwitten, fermentatie en kweekvlees. Japan daarentegen is de markt voor alternatieve eiwitten in opkomst. Dit biedt enorme kansen voor Nederlandse bedrijven die daar als first movers willen opereren.”
Japan kampt met specifieke uitdagingen, zoals een sterk vergrijzende bevolking en een hoge mate van afhankelijkheid van geïmporteerd voedsel. Daarnaast is behoefte aan duurzame oplossingen. Functionele voeding en supplementen is daar een gevestigd segment. “Naast smaak en prijs is gezondheid een belangrijke factor. De combinatie van Japanse interesse in innovatie en Nederlandse expertise in voedseltechnologie maakt dit een perfecte match”, voegt Belqis Askaryar toe, die namens Oost NL bedrijven begeleidt in hun internationale groei.
Samen optrekken in nieuwe markt
Naast de introductie bij Japanse bedrijven, is een van de doelen van de missie het vormen van een cluster. Een groep van Nederlandse bedrijven die ook na de handelsmissie blijven samenwerken om sterker te staan in een complexe markt als die van Japan. “De Japanse bedrijfscultuur vergt wat geduld voor het opbouwen van vertrouwen voordat een langdurige samenwerking mogelijk is. Als het eenmaal staat, is er enorm veel loyaliteit”, zegt Favier. “De vorming van een cluster zorgt ervoor dat bedrijven niet alleen staan, maar samen optrekken in een nieuwe markt. Dat vergroot de kans op succes aanzienlijk. En bovendien ondersteunt de rijksoverheid met een PIB-regeling de eerste drie jaar van dit samenwerkingscluster.”
Bedrijfsbezoeken
De missie wordt ondersteund door de Nederlandse ambassade in Tokio. Tijdens het bezoek aan Japan worden bedrijven in contact gebracht met zowel Japanse als internationale partners. Aan de World Expo doen namelijk 160 landen mee en hebben 50 landen een eigen paviljoen. De mogelijkheid tot het doen van verschillende bedrijfsbezoeken, het volgen van interessante seminars en netwerkbijeenkomsten op het Nederlandse paviljoen op de World Expo, vormt voor Nederlandse bedrijven een vliegende start op Japanse bodem. “Het is een unieke kans om veel bedrijven en onderzoekers in korte tijd te spreken en een helder beeld te krijgen van de kansen in Japan. Daarnaast wordt er nauw samengewerkt met de Nederlandse ambassade om zakelijke en culturele barrières te overbruggen”, aldus Askaryar.
Programma en hoogtepunten
De missie naar Japan biedt een intensief programma dat bedrijven niet alleen inzicht geeft in de Japanse markt, maar ook de mogelijkheid biedt om zichzelf te presenteren tijdens een van de seminars. Tijdens verschillende bijeenkomsten op de World Expo delen Nederlandse en Japanse sprekers uit de voedingsindustrie en onderzoekswereld inzichten over innovatie en voedseltechnologie. Met speciale aandacht voor plantaardige eiwitten, fermentatie, insecten en cellulaire agricultuur. “Onder dat laatste valt kweekvlees en vis. Door overbevissing en vervuilde zeeën wordt vis steeds duurder. Hierdoor ontstaat in Japan draagvlak voor visvervangers”, weet Favier.
- Het bezoek aan Japan biedt een unieke kans om een grote speler zoals Fuji Oil, een van de grootste producenten van plantaardige eiwitten in Japan, te bezoeken;
- De handelsmissie over alternatieve eiwitten wordt gevolgd door een handelsmissie over gezonde voeding. Er is een groot symposium over voeding en gezondheid op de dag die beide programma’s overlapt;
- Diverse seminars ondersteund door paneldiscussies en proeverijen van innovatieve voedingsproducten;
- Osaka is de culinaire hoofdstad van Japan. Het bezoeken van lokale supermarkten en restaurants staat zeker op het programma.
De waarde van deelname
Bedrijven die deelnemen aan deze missie, van grote corporate organisaties (FrieslandCampina en Nutreco) tot start-ups (Distribugs en De Nieuwe Melkboer), maar ook kennisinstellingen en belangenorganisaties zoals Wageningen University & Research en NIZO mogen rekenen op ondersteuning. “Je bent met een hele delegatie op pad en volgt een gezamenlijk programma. Je gaat niet alleen naar een land, je treedt toe tot een netwerk. Je leert de markt echt kennen en wij zorgen ervoor dat je de juiste mensen kunt spreken. En dat kunnen ook investeerders zijn die aanwezig zullen zijn. De World Expo reikt bovendien verder dan Japan vanwege het internationale karakter. Als innovatieve onderneming kun je daar veel moois uit halen”, benadrukt Askaryar.
Voor de vertegenwoordigers van Oost NL en Studio Fava is het niet alleen een zakelijke, maar ook een persoonlijke missie. Favier en Askaryar zijn beide in Japan geweest en deden marktonderzoek naar de kansen. “Het is inspirerend om te zien hoe Nederlandse innovatie op het gebied van alternatieve eiwitten wereldwijd impact kan maken”, zegt Favier. “Japan heeft een enorme culturele rijkdom en een unieke manier van zakendoen. Deze missie brengt daarom niet alleen zakelijke kansen, maar ook waardevolle inzichten die bedrijven helpen om internationaal te groeien.”

Lees ook: Japan: rijzende markt voor Nederland?