Skip to content

Anuga 2023: veel aandacht voor plantaardig, gezond en functioneel

Er is op vakbeurs Anuga 2023 volgens directeur Jan Philipp Hartmann vooral aandacht voor alternatieve eiwitproducten, gezonde voeding en functionele ingrediënten.

Updated on:
Interview
Innovatie
Anuga 2023 premium

Unilever presenteert tijdens Anuga 2023 onder meer Plant Based Kebab Spies. Foto: Unilever

Anuga, ’s werelds grootste en belangrijkste vakbeurs voor de voedingsindustrie, wordt deze maand weer gehouden in Keulen. Tijdens het vijfdaagse event krijgen de bezoekers een beeld van de meest recente trends en innovaties. Er is volgens Anuga-directeur Jan Philipp Hartmann vooral aandacht voor alternatieve eiwitproducten, gezonde voeding en functionele ingrediënten.

Anuga 2023 is groter en internationaler dan ooit, vertelt Jan Philipp Hartmann, directeur van Anuga. In totaal nemen 7.800 exposanten uit 118 landen deel aan de tweejaarlijkse vakbeurs die van 7 tot en met 11 oktober 2023 in Keulen wordt gehouden. Het 300.000 m² grote beursterrein is volledig volgeboekt. [caption id="attachment_85494" align="alignright" width="300"]Anuga 2023 Jan Philipp Hartmann, directeur van Anuga. Foto: Hanne Engwald/ Koelnmesse[/caption]

Welke trends staan op Anuga 2023 centraal?

“De grote trends blijven alternatieve eiwitproducten en een plantaardig dieet. Er is veel vraag naar bewust en gezond eten. Dit gaat gepaard met een terugkeer naar een traditionele en natuurlijke voedselproductie zonder genetische manipulatie. Daarom is ‘Duurzame groei’ dit jaar het hoofdthema van de beurs. Denk bijvoorbeeld aan duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s), transparantie en traceerbaarheid van toeleveringsketens en producten, een meer klimaatvriendelijke productie, duurzame teelt, het tegengaan van voedselverspilling en manieren om tot een circulair voedselsysteem te komen.”

Op welke manier spelen de exposanten in op deze trends?

“De innovaties van onze exposanten bevatten zoveel mogelijk natuurlijke of regionale ingrediënten. Op het gebied van vlees en vleesproducten, vis, maar ook melk en zuivelproducten, worden diverse plantaardige alternatieven getoond. Er zijn veel nieuwe producten, zoals visalternatieven op basis van veldbonen en zeewier met een authentieke smaak en vleesproducten op basis van kikkererwten gecombineerd met bepaalde smaken.”

Nieuw dit jaar is de Anuga taste Innovation Show met zeventig innovatieve producten. Zijn de genoemde innovaties hier ook te vinden?

“Jazeker. Daarnaast besteden we ook veel aandacht aan producten met extra gezondheidsvoordelen. In het drankensegment ligt de focus op functionele ingrediënten en natuurlijke, plantaardige ingrediënten uit duurzame teelt. Om jongere consumentengroepen te bereiken, tonen diverse Anuga-exposanten dranken met opvallende kleuren en exotische smaken. Naast citrus zijn bloemige botanische smaken van hibiscus, jasmijn, roos en vlierbloesem zeer populair voor zowel warme als koude dranken.”

Anuga 2023Ik heb begrepen dat ook biologische producten een belangrijk onderdeel vormen van de beurs. Kunt u hier iets meer over vertellen?

“Ook binnen de biologische voedselmarkt zien we de toenemende vraag naar duurzame, gezondheidsbewuste en milieuvriendelijke alternatieven. De nadruk ligt op het adopteren van biologische landbouw, inclusief gezonde ingrediënten, en op het meer lokaal of regionaal produceren van producten. In het hart van ‘Anuga Organic’ in hal 5.1 geven we inzicht in het hele spectrum aan biologische producten door middel van een simulatie van een biologische supermarkt. Het biologische programma van Anuga wordt afgerond met het nieuwe event Anuga Organic On Stage, met paneldiscussies en trendlezingen over thema’s die de biologische sector in beweging brengen. Een hoogtepunt is een marktdiscussie met Cem Özdemir over het thema meer biologisch in de landbouwsector en handel.”

Zijn er tot slot nog andere belangrijke ontwikkelingen, die tijdens de beurs extra onder de aandacht worden gebracht?

“We zien een stijgende vraag naar halal producten. Als we naar de cijfers van Anuga 2021 of eerder kijken, hadden we ongeveer 2.000 exposanten die halal producten presenteerden. Dit jaar zijn dat er maar liefst 2.874. De belangstelling voor deze producten groeit dus en ook de markt hiervoor heeft een groot potentieel. Bij de halal productsegmenten kunnen we de productcategorieën niet specificeren, maar het lijkt erop dat er in alle categorieën een stijging heeft plaatsgevonden.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur