Skip to content

Arnout Fischer: ‘Prijs, smaak en textuur cruciaal voor consumentenacceptatie’

Arnout Fischer (WUR) doet onderzoek naar consumentenacceptatie van plantaardige en alternatieve eiwitten. Hij merkt dat mensen vaak zeggen dat ze pro-milieu en pro-gezondheid zijn, maar uiteindelijk moeten de producten vooral lekker en goedkoop zijn.

Updated on:
Interview
Retail
Arnout Fischer premium

Arnout Fischer is universitair hoofddocent consumentengedrag bij de WUR. Foto: Koos Groenewold

Er komen steeds meer nieuwe plantaardige producten op de markt die op basis van innovatieve technieken of alternatieve eiwitten worden geproduceerd. Arnout Fischer (WUR) onderzoekt de consumentenacceptatie hiervan. Zijn ervaring: prijs, smaak en textuur zijn vaak doorslaggevend. Kweekvlees heeft het nog moeilijker; 'daarvan raken mensen pas echt in de war'.

­­Als universitair hoofddocent consumentengedrag van Wageningen University & Research (WUR) kijkt Arnout Fischer vooral naar nieuwe ingrediënten en nieuwe technieken. “De afgelopen jaren heb ik de consumentenacceptatie van onder meer algen, mycelium, insecten en kweekvlees onderzocht”, blikt hij terug.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur