Skip to content

Bonduelle: consumenten vertellen over verduurzaming

Updated on:
Interview
Sustainable food
Ilonka Audenaerde is general manager Bonduelle Noord-Europa."Het is de tijd om nu meer te gaan vertellen wat we doen en consumenten bewuster te maken van hun voeding."- Foto: Bonduelle

Ilonka Audenaerde is general manager Bonduelle Noord-Europa."Het is de tijd om nu meer te gaan vertellen wat we doen en consumenten bewuster te maken van hun voeding."- Foto: Bonduelle

Groentebedrijf Bonduelle komt met zeven ‘duurzaamheidsbeloften’. Ze moeten de consument laten zien waar het bedrijf mee bezig is op het gebied van verduurzaming.

De noodzaak om voedingsconsumptie en landbouw te verduurzamen, is groot. De aarde staat er slecht voor en ook de gezondheid van mensen gaat achteruit. Daarom is verandering hard nodig. Dat stelt Ilonka Audenaerde, General Manager Bonduelle Noord-Europa.

Bonduelle wil voortouw nemen

Groentebedrijf Bonduelle wil daarin het voortouw nemen. “We moeten toe naar consumptie van meer plantaardige voeding en duurzamere landbouw. Mensen weten zelf niet hoeveel impact ze met hun voedselconsumptie kunnen maken. We moeten hen daarvan bewust maken. Als ’s werelds grootste groentebedrijf kan het bijna niet anders dan dat wij dat gaan doen.”

Bonduelle, dat wereldwijd 56 fabrieken heeft en groenten en peulvruchten bewerkt van zo’n 120.000 hectare, introduceert daarom, op Wereldvoedseldag, ‘Bonduelle belooft’: zeven beloftes op het gebied van duurzame landbouw en duurzame voeding. Daarnaast wil het bedrijf een zogenoemde B Corp-certificering behalen in 2025.

Waarom komt Bonduelle nu met deze zeven beloften?

“Het is niet zo dat we ons nu pas gaan bezighouden met duurzaamheid. Het is wel de tijd om nu meer te gaan vertellen wat we doen en consumenten bewuster te maken van hun voeding. We zijn tot nu misschien te bescheiden geweest. Dit is het moment om te laten zien dat Bonduelle bijdraagt aan verduurzaming en daarin wereldwijd een leidende positie neemt. Onze missie is om met plantaardige voeding een betere toekomst te creëren en dat mogen we best uitdragen.”

Wat houdt een B Corp-certificering in?

“Met deze onafhankelijke certificering voldoet een bedrijf aan strenge milieu- en sociale eisen. Onder andere Tony Chocolonely en Dopper zijn B Corp-gecertificeerd. Met de certificering laat je zien dat je niet de beste van de wereld wilt zijn, maar de beste voor de wereld. Met de beoogde certificering committeren we ons ook aan onze beloften meetbaar te maken en te monitoren. Het is een continue stimulans om te verduurzamen. Het is een hele opgave om aan alles te voldoen, want de standaarden moeten in het hele bedrijf worden opgenomen. Met onze internationale activiteiten in vijf bedrijfsonderdelen is dat een uitdaging.”

De zeven beloftes die Bonduelle doet, zijn nogal algemeen. Hangen daar ook concrete doelstellingen aan?

“Een doelstelling die we hebben, is dat in 2025 op alle teeltoppervlak minimaal twee alternatieve technieken worden gebruikt, zoals mechanische onkruidbestrijding. Zo verminderen we het middelengebruik en beschermen we de biodiversiteit. Andere precieze specificaties voor hoe duurzame landbouw eruitziet, staan al jaren in ons agronomisch charter. Daarin staat onder andere waar telers aan moeten voldoen. 96% van de telers die producten aan ons leveren, voldoet aan de charter. We hebben 300 landbouwspecialisten die samen met de telers kijken welke gerichte stappen ze nog kunnen zetten.

Op het gebied van verpakkingen hebben we als doel dat alle verpakkingen in 2025 herbruikbaar of recyclebaar zijn. Nu is dat al voor een groot deel het geval, met name door het blik dat we gebruiken. Dat is eindeloos recyclebaar. Ook het plastic en karton moeten over vijf jaar recyclebaar of herbruikbaar zijn.”

Krijgen telers die extra stappen zetten voor verduurzaming ook een hogere prijs voor hun producten?

“Telers moeten sowieso een eerlijke prijs krijgen. Dat betekent ook dat zij niet alleen hoeven op te draaien voor extra investeringen die nodig zijn voor verduurzaming. Dat moet iets zijn wat opgevangen wordt door de hele keten. Jaarlijks maken we nieuwe afspraken met telers, ook over de prijs. Ook de kosten van eventuele investeringen kunnen daarin meegenomen worden. Daarbij moet de consument ook begrijpen dat er een prijskaartje hangt aan verduurzaming en aan de veranderende klimaatomstandigheden waarmee we te maken hebben. Klimaatverandering kan bijvoorbeeld zorgen voor meer misoogsten, waardoor prijzen hoger worden.”

In Nederland is concurrent HAK actief bezig met het keurmerk On the way to PlanetProof op zijn producten. Werkt Bonduelle ook met een keurmerk?

“PlanetProof is specifiek actief op de Nederlandse markt en wij zijn in veel meer landen actief. Wij hebben ons eigen charter waarmee we kunnen laten zien hoe we bijdragen aan duurzame landbouw. Alle initiatieven en bedrijven die iets doen om te verduurzamen, kunnen we alleen maar toejuichen, want hoe meer hoe beter. Uiteindelijk zijn het wel vooral de prijs en de smaak die bepalend zijn voor de keuze van een consument. Vooral in smaak willen wij uitblinken. Daarnaast zit de verduurzaming gewoon in ons DNA, waarover we consumenten ook graag vertellen. Hoewel consumenten steeds meer vragen hebben over duurzaamheid van producten, realiseert de gemiddelde Nederlandse consument niet wat voor impact hij kan maken met het eten van meer plantaardige voeding.”

Een van de beloftes is om consumenten biologische producten aan te bieden. Wil Bonduelle het aandeel biologische groenten en peulvruchten vergroten?

“We willen plantaardige voeding vooral zo toegankelijk mogelijk maken voor het grote publiek. Biologische producten trekken op dit moment vooral een specifieke groep consumenten aan. Wij houden nauwgezet de marktontwikkelingen in de gaten en schalen op bij toenemende vraag. Dan helpen we onze telers om te schakelen naar biologische landbouw.”

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur