Skip to content

Chef-kok: ‘Tongstrelende combinaties met kip’

Updated on:
Business
Interview
Chef-kok Guido Waterman is culinair ambassadeur van de promotiecampagne 'Onze kip'. - Foto: Koos Groenewold

Chef-kok Guido Waterman is culinair ambassadeur van de promotiecampagne 'Onze kip'. - Foto: Koos Groenewold

Chef-kok Guido Waterman is komende twee jaar culinair ambassadeur van de promotiecampagne ‘Onze kip’. Hij wil zijn enthousiasme over pluimveevlees dolgraag overbrengen aan het grote publiek. “Met kip kun je eindeloos variëren en je gasten verrassen.”

Guido Waterman uit het Gelderse Hulshorst kan er wel om lachen. De chef-kok is gevraagd om culinair ambassadeur te worden van de promotiecampagne ‘Onze kip’. Vindt hij wel een mooie titel.

Hij hoefde trouwens niet lang na te denken over die vraag. Natuurlijk zei hij ja, want hij is razend enthousiast over kippenvlees. In zijn rol als ambassadeur krijgt hij de kans om zijn enthousiasme te delen. Niks leuker dan dat.

Nepluvi trekt kar campagne ‘Onze kip’

Het gaat om een tweejarige campagne van pluimveeorganisaties uit Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen en België, grotendeels gefinancierd door de Europese Commissie. In Nederland trekt het platform van pluimveeverwerkende bedrijven, Nepluvi, de kar. Het is deze organisatie die Waterman vroeg om het gezicht van de campagne te worden.

“Als ik over eten praat, raak ik vol. Lekkere gerechten maken, met familie en vrienden gezellig tafelen, wat is er nou mooier dan dat? En als er dan een kipgerecht op tafel staat, is het helemaal geweldig. Ik kan daar mooi over vertellen. Kost mij geen enkele moeite”, zegt Waterman.

Hij is eigenaar en chef-kok van de restaurants Het Koetshuis in Hulshorst en De Waterman in Elburg en al jaren nauw betrokken bij de Nepluvi-website www.kiprecepten.nl. Hij figureert in bijna vijftig video’s waarin hij op bevlogen wijze kipgerechten bereidt.

Lees verder onder de Facebook-video

Waterman: kip is veelzijdig en makkelijk

Veelzijdig, makkelijk, combineerbaar, toegankelijk. Dat zijn de woorden die als eerste bij Waterman boven komen als het gaat om pluimveevlees. “In de hele wereld wordt kip gegeten, geen enkele religie verbiedt het. Juist daardoor zijn er zo ontzettend veel recepten bedacht. Je kunt er in je eigen keuken makkelijk mee aan de slag. Is echt geen ‘haute cuisine’. De Franse coq au vin, piri-piri uit Portugal, Jamaicaanse kip met rum, het is allemaal verschrikkelijk lekker.”

Met kruiden, groenten en vruchten kun je je gasten versteld doen staan van jouw kookkunsten, zegt hij. “Daar hoef je helemaal geen opleiding voor te volgen. Iedereen kan het.”

‘Onze kip’ loopt mondiaal voorop

Met de campagne ‘Onze kip’ willen de vleesverwerkende bedrijven benadrukken dat in Europa geproduceerd pluimveevlees, ónze kip, mondiaal vooroploopt op het gebied van dierenwelzijn, duurzaamheid, voedselveiligheid en transparantie in de keten.

Ambassadeur Waterman geeft onmiddellijk toe dat hij geen specialist is op die terreinen. “Ik weet wel dat de pluimveesector in Nederland verantwoord bezig is op veel terreinen. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat de boeren er alles aan doen om hun dieren goed te verzorgen en dat het vlees veilig is. Maar boeren zijn natuurlijk wel ondernemers, er moet brood op de plank komen.”

Ik concentreer me op de culinaire kant van de campagne. Dat is mijn specialiteit, daar ben ik enthousiast over en dat wil ik overbrengen

Hij betwijfelt of de pluimveehouders buiten Europa even verantwoord bezig zijn als hier. “Maar verwacht van mij geen uitspraken over de import van pluimveevlees uit Oekraïne. Daar weet ik onvoldoende vanaf. Lijkt mij ook niet een taak voor een culinair ambassadeur. Ik concentreer me op de culinaire kant van de campagne. Dat is mijn specialiteit, daar ben ik enthousiast over en dat wil ik overbrengen.”

Kip laten herontdekken in de keuken

Hij nodigt de vragensteller uit om eens bij hem te komen proeven. Zijn zelf bedachte bitterbal met kip en wilde spinazie is bij zijn gasten een klassieker. Hij schenkt er een klein glaasje bier bij. Een tongstrelende combinatie, zegt hij. Zijn stoofschotel van kippendij en katenspek valt ook bij iedereen in de smaak. “Dat is nou het mooie van pluimveevlees: er zijn eindeloos veel combinaties mogelijk.”

Komende twee jaar is hij ambassadeur. Hij heeft er zin in. “Ik wil graag dat kip wordt herontdekt in de keuken. Gewoon lekker koken en gezellig met elkaar eten. Samen genieten van het leven.”

Snel delen

Afbeelding
Aart van Cooten

Freelance redacteur