Foto: Canva
Door de groei van de wereldbevolking neemt de vraag naar voedsel de komende decennia flink toe. Dit stelt de agrarische sector voor enorme uitdagingen. Nederlandse boeren moeten hierin mee en passen hun manier van werken daarom aan. Steeds meer boeren specialiseren zich en zetten in op zaken als smart farming en het gebruik van big data. De nieuwe manieren van werken, zorgt er ook voor dat boeren een ander soort dienstverlening van hun leveranciers verwachten.
Voor moderne boeren vormen uitgebreide kennis van de sector en het vermogen om mee te denken over innovatie, belangrijke voorwaarden om met een leverancier in zee te gaan. De adviseursrol die een leverancier voor veel van zijn klanten heeft, neemt hierdoor steeds meer toe. Zo verwacht liefst 87% van de boeren dat een leverancier hen ondersteunt bij innovatie op het gebied van verduurzaming. Daarnaast zorgt consolidatie in de agrarische sector ervoor dat er steeds grotere boerenbedrijven ontstaan. De complexiteit van de bedrijfsvoering neemt daardoor ook toe, net als de verwachtingen die deze boeren van hun leveranciers hebben.
Veranderende wensen van boeren
Om aan die veranderende wensen van de boer te kunnen voldoen, wordt het gebruik van data steeds belangrijker. Leveranciers kunnen boeren ondersteunen in het verzamelen van data bij hun uitdagingen rond schaalvergroting en duurzaamheid. De inzet van data en technologie helpt leveranciers om hun advies nog relevanter en persoonlijker te maken en zo aan een betere klantrelatie met de boer te bouwen. Lang niet alle boeren beschikken over de budgetten om te investeren in het ophalen en analyseren van data. Leveranciers die dit voor hen kunnen faciliteren, hebben dus een streepje voor.
{{foto,2}}
Natuurlijk blijft het betrouwbaar leveren van goede producten en materialen de kern, maar digitale expertise en advies op maat kan zo maar eens de doorslag geven bij het behouden van een bestaande of het binnenhalen van een nieuwe klant. Aan leveranciers dus de taak om een zo goed mogelijk beeld te hebben van de kansen en risicoâs die voor elke boer weer net wat anders zijn. Door je te verdiepen in een klant en via de juiste digitale systemen alle kennis te bundelen en bij te houden, kan je als leverancier je meerwaarde tonen.
Totaaloverzicht van elke klant
De inzet van digitale tools stelt je als leverancier in staat van elke klant een totaaloverzicht te krijgen. Van informatie over de gewassen of het vee van de boer tot aan de gegevens van diens dierenarts en de relevante historische data van de klantrelatie. De mogelijkheden zijn daarbij haast oneindig. Nieuwe digitale tools maken het voor boeren mogelijk om data aan te leveren over de gezondheid en de eetgewoonten van hun vee, van de temperatuur tot de hoeveelheid voer die het dier eet. Zo wordt het mogelijk om klantadvies op individueel dierniveau te geven, wat voor de boeren natuurlijk van een enorme meerwaarde is. Doe je dit op een gestandaardiseerde manier, dan zorg je bovendien voor ketenoptimalisatie en een enorme efficiëntieslag.
Door al deze klantdata in één overzicht te hebben, kan je de boer niet alleen van beter advies voorzien â je biedt hem of haar ook zelf beter inzicht in hoe de zaken ervoor staan. Nu is het bijvoorbeeld mogelijk om samen de data induiken om risicoâs te identificeren en kansen te ontdekken. Zo verschuift de rol die je voor je klant vervult van leverancier naar adviseur word je uiteindelijk zelfs een businesspartner.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit partner artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij