Na twee jaar hebben de meeste dames bij Mixblik alle benodigde certificaten behaald en kunnen ze officieel bij bedrijven in de productie werken. Foto's: Eline Burmanje/Mixblik
Esther van der Hoeven, Iris van Beers en Noura Abdelkadir laten met het Rotterdamse bedrijf Mixblik zien dat ondernemen én het helpen van je medemens prima samen kunnen gaan. De initiatiefnemers willen een zelfstandige positie creëren voor migrantenvrouwen die net in Nederland zijn gearriveerd. Dat doen ze door met deze vrouwen plantaardige wereldgerechten in blik te maken. Dit jaar verwachten ze 75.000 maaltijden te produceren.
Plantaardige maaltijden met biologische ingrediënten
Besloten werd om een leer-werktraject te faciliteren, waarbij vrouwen maaltijden bereiden en inblikken en daarnaast HACCP-cursussen en Nederlandse taallessen krijgen. HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) is een risico-inventarisatie voor voedingsmiddelen. âWe willen zo duurzaam mogelijk werkenâ, vertelt Van der Hoeven. âDaarom hebben we gekozen voor plantaardige maaltijden met biologische ingrediënten. Hiervoor gebruiken we zoveel mogelijk Nederlandse producten, die in de regio verkrijgbaar zijn. Bovendien verspillen we geen voedsel, omdat we alle ingrediënten die we bestellen direct verwerken en inblikken.â Ook conserveren in blik is duurzaam. âBlik is een heel goed verpakkingsmateriaal, dat je voor altijd kunt recyclen. Door het conserveren zijn de maaltijden lang houdbaar. Een ander voordeel is dat blik heel makkelijk te transporteren is. Het is licht in gewicht en je hebt geen grote koelcellen nodig om de maaltijden te bewaren.â Over de naam hebben ze niet lang hoeven nadenken. âWe werken met een mix aan vrouwen die vanuit alle hoeken van de wereld komen: Eritrea, Somalië, Vietnam, Syrië, Congo, Saoedi-Arabië en Senegal.âEigen gerecht uitwerken
[caption id="attachment_79752" align="alignright" width="300"] Tijdens het koken leren de vrouwen die aan het traject deelnemen veel basisvaardigheden, zoals wegen en meten.[/caption] De vrouwen leren tijdens het koken veel basisvaardigheden, zoals wegen en meten. Iedere deelneemster mag haar eigen gerecht uitwerken. âZe moeten het recept aanpassen aan het conserveren en soms moeten bepaalde ingrediënten worden vervangen. Als ze in het land van herkomst een paarse wortel gebruikten, dan zullen ze nu voor een Hollandse wortel moeten kiezen.â Gemiddeld duurt het drie tot vier maanden voor het recept is uitgewerkt. De uitdaging zit hem heel erg in de structuur, weet Van der Hoeven. âPer ingrediënt moeten ze ontdekken hoe dit het beste bereid wordt. Veelal komen ze er achter de groenten rauw het blik in kunnen en dat ze de knoflook, ui en kruidenpasta het best even kunt sauteren. Bij het maken van soep moet eerst de bouillon worden getrokken.âOfficieel bij bedrijven in de productie werken
Van der Hoeven merkt duidelijk dat deze methode werkt. âWe zien de vrouwen echt heel erg groeien en steeds zelfstandiger worden. Ze leren om kritisch over iets na te denken en vragen te stellen.â De training duurt gemiddeld twee jaar. Dan hebben de meeste dames alle benodigde certificaten behaald en kunnen ze officieel bij bedrijven in de productie werken. âEen aantal vrouwen is daarna bij ons in dienst gekomen. Zij zijn nu de kartrekkers die de productie stabiel houden. Andere vrouwen hebben we laten uitstromen naar andere betaalde werkplekken. Daarna hebben wij weer plaats voor een nieuwe kandidaat. Meestal werken we met zoân vijftien vrouwen tegelijk.â Als het leer-werktraject ten einde is, dan blijven de maaltijden in het assortiment. âDus met iedere nieuwe vrouw, groeit ons aanbod.âKlantenkring van mixblik
[caption id="attachment_79751" align="alignleft" width="200"] Mafé, een Senegalese pindastoof met hollandse groente en couscous.[/caption] Inmiddels worden er zeven verschillende maaltijden in de conservenfabriek in Rotterdam geproduceerd. De hardlopers wisselen nog al. âDe ene keer zijn dat onze kleine blikken die als dip gebruikt kunnen worden, de andere keer de maaltijden, zoals Silsi, een pittige tomaten-uienstoof uit Eritrea, Cachupa, een mais-bonenschotel uit Kaapverdië, en Cari Chay, onze Vietnamese kokossoep. Ook de linzenstoof en de humus in kleine blikjes doen het ontzettend goed.â Mixblik heeft een vaste klantenkring. Van der Hoeven licht toe: âWe hebben eigenlijk twee doelgroepen: de vijftigplussers die bewust duurzaam en gezond willen eten en willen bijdragen aan onze sociale missie. Daarnaast worden onze maaltijden veel gekocht door mensen tussen de 25 en 35 jaar. Zij vinden het sociale aspect leuk, maar willen vooral gezond en duurzaam eten en de maaltijden snel en gemakkelijk kunnen bereiden.âMixblik groeit buiten Rotterdam
Mixblik groeit gestaag. âWe zijn heel kleinschalig begonnen in een schuurtje van 20 vierkante meter in een Rotterdamse tuin. We waren helemaal blij als we in een week 40 blikken hadden gevuld, die we vervolgens op de markt verkochten. Van daaruit zijn we gegroeid naar een locatie van zoân 200 vierkantere meter. Vorig jaar hebben we 18.000 blikken verkocht. In 2023 zijn er alleen al in het eerste kwartaal even veel blikken geproduceerd. We hopen dit jaar 75.000 maaltijden te verkopen.â De afzet begint steeds meer een uitdaging te worden. âToen we nog heel klein waren, was Rotterdam groot genoeg. We hebben hier een paar heel leuke afnemers, zoals Rechtstreex: een online supermarkt die uitsluitend streekproducten verkoopt. Daarnaast leveren we onder meer aan boerderijwinkels in de omgeving en aan delicatessenzaken. Tot vorig jaar waren we groot genoeg voor een afzet in Rotterdam, maar dit jaar was het de uitdaging om deze stad te overstijgen. We leveren nu ook aan delicatessezaken in andere delen van het land en aan Wereldwinkels door heel Nederland. Ook zijn we bezig met een samenwerking met Crisp.âAmbities van Mixblik
De ambities van Mixblik zijn groot. In 2027 hopen de sociale ondernemers een miljoen blikken te verkopen. âWe krijgen nu voor ongeveer 50% subsidie, maar in de toekomst willen we heel graag zonder subsidie kunnen draaien. Dat wordt best lastig, omdat we onder meer een docent Nederlands inhuren en gebruikmaken van extra begeleiders op de werkvoer. Dat gaat natuurlijk ten koste van een normale business case. Ons doel is niet per se om de grootste blikfabriek van Nederland te worden, maar we willen wel een heel stabiele werkgever zijn voor de vrouwen met wie we samenwerken, om zo echt het verschil te kunnen maken in hun leven.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij