Skip to content

Eurofins assisteert voedingsbedrijven in transitie naar plantaardige samenleving

De productieprocessen van plantaardige voedingsmiddelen zijn wezenlijk anders dan die van traditionele voeding. Om de juiste balans in smaak, textuur, voedingswaarden en houdbaarheid te krijgen, zijn specifieke verwerkingstechnieken nodig. Dit zijn processen die een andere aanpak van kwaliteits- en veiligheidstesten vereisen. Servicelaboratorium Eurofins helpt bedrijven om de kwaliteit en veiligheid van grondstoffen en ingrediënten in de hele plantaardige keten te beheersen, waardoor de eindproducten voldoen aan kwaliteitseisen, wet- en regelgeving én meer.

Updated on:
Business
Partner
Foto: Getty Images partner

Foto: Getty Images

De productieprocessen van plantaardige voedingsmiddelen zijn wezenlijk anders dan die van traditionele voeding. Om de juiste balans in smaak, textuur, voedingswaarden en houdbaarheid te krijgen, zijn specifieke verwerkingstechnieken nodig. Dit zijn processen die een andere aanpak van kwaliteits- en veiligheidstesten vereisen. Servicelaboratorium Eurofins helpt bedrijven om de kwaliteit en veiligheid van grondstoffen en ingrediënten in de hele plantaardige keten te beheersen, waardoor de eindproducten voldoen aan kwaliteitseisen, wet- en regelgeving én meer.

Senior Accountmanager Elsa Pronk.
Senior Accountmanager Elsa Pronk.

Eurofins Food, Feed &Water Testing Netherlands, van oudsher gespecialiseerd in onder meer de segmenten fleszuigelingenvoeding, zuivel, diervoeding en supplementen, onderscheidt zich in de markt door het aanbieden van zowel laboratorium- als consultancydiensten. “Waarmee we onze klanten eveneens helpen in het verbeteren van hun producten en hun positionering”, vertelt Senior Accountmanager Elsa Pronk. “Bij het produceren van voedingsmiddelen wil je dat alle stappen in de keten veilig zijn”, legt ze uit. “En als producent ben je verplicht om het volledige proces, en de bijbehorende risico’s, zelf in kaart te brengen en te beheersen. Dit is echter niet alleen van belang voor het waarborgen van de veiligheid van je producten, maar uiteindelijk ook voor het verbeteren van de kwaliteit van de eindproducten en daarmee de garantie op succes.”

Onze testen maken producten waardevoller

Accountmanager Marijke Idzenga.
Accountmanager Marijke Idzenga.

Nieuwe grondstoffen

Eurofins ziet een sterk toenemende behoefte bij voedselproducerende bedrijven in de plantaardige keten aan een voor dit segment gespecificeerde ondersteuning in laboratorium- en consultancydiensten, vertelt accountmanager Marijke Idzenga. “Door onze expertises te bundelen tot een nieuw segment, leveren we nieuwe dienstverlening op maat aan de plantaardige keten. En ondersteunen we organisaties in de transitie naar plantaardig.” Bij het op de markt brengen van plantaardige producten lopen veel bedrijven namelijk tegen vragen en uitdagingen aan, weet ze. “Plantaardig betekent de opbouw van een geheel nieuwe ketenstructuur en vaak betreft het nieuwe combinaties van ingrediënten en grondstoffen. Dit brengt onder meer microbiologische uitdagingen met zich mee. Nieuwe grondstoffen kunnen bijvoorbeeld gevoeliger zijn voor besmetting met bacteriën, schimmels of andere micro-organismen, die de houdbaarheid, de smaak en de structuur negatief kunnen beïnvloeden.”

Ketenbrede aanpak

Om bedrijven te helpen in hun uitdagende transitie naar plantaardig, beweegt Eurofins mee met de markt, onderschrijft Business Interco Salesmanager Ruben Thomaes. “Met onze wereldwijde expertise helpen we foodbedrijven om grondstoffen en ingrediënten door de hele keten heen te kwalificeren en accrediteren. Van agro tot transport, opslag, distributie en uiteindelijk de consumentenmarkt (etikettering en claims, red.). We weten exact welke testen er nodig zijn en welke niet, waardoor we snel en kostenefficiënt werken.” Juist door het inzicht door de hele keten heen biedt Eurofins dat ‘meer’, verklaart hij. “Door die efficiency blijft er, behalve risicoanalyse en -beheersing, ruimte over voor productoptimalisatie. Omdat je inzicht hebt in het volledige proces, kun je snel bijschaven en verbeteren, waardoor de bewaarduur van producten wordt gegarandeerd of verlengd en de plantaardige alternatieven eveneens smaakvoller worden.”

Bij het op de markt brengen van plantaardige producten lopen veel bedrijven tegen vragen en uitdagingen aan

De juiste claims

Een belangrijke vereiste bij deze toch nog relatief nieuwe categorie, benadrukt hij. “Want ondanks dat de consument uit gezondheids- en klimaatoverwegingen steeds meer op zoek is naar plantaardige en hybride alternatieven, blijven smaak en structuur het belangrijkst. En smaakt het niet, dan koopt men het simpelweg niet.” In het groeiende aanbod van plantaardig is er bovendien steeds meer behoefte aan functionele voeding, gaat hij verder. “Extra vezels, proteïnen, vitamine B12 of ijzer… Voedingsstoffen die belangrijk zijn in een vegetarisch eetpatroon. Onze testprocedure waarborgt deze claims niet alleen, maar kan ze ook tot in detail specificeren. Dit helpt fabrikanten vervolgens weer om met hun product het onderscheid te maken en hun positionering te verbeteren.”

Afbeelding

Continue zekerheid

Eurofins geeft haar klanten de continue zekerheid dat alle processen voldoen aan de gestelde eisen, vertelt Pronk. “We zijn sterk in online portals, waarin onze klanten eenvoudig een totaal overzicht vinden van alle uitgevoerde diensten. Vanuit deze resultaten kunnen zij tevens belangrijke trends ontdekken en hier op inspelen.” Ondanks de wereldwijde schaal waarop het servicelaboratorium werkt, zijn de lijnen altijd kort. “We kennen onze klanten, weten wat er speelt en begrijpen dat vragen en situaties soms urgent zijn. Die korte communicatielijnen, in combinatie met snelle testmethoden, zorgen ervoor dat bedrijven hun producten sneller op de markt kunnen brengen. In een tijd waarin R&D op plantaardig op volle toeren draait, niet geheel onbelangrijk. Hoe eerder je erbij bent, én met de juiste producten, hoe groter garantie op succes.”

Uiteindelijk helpt Eurofins bedrijven om plantaardige producten te ontwikkelen met dezelfde, of zelfs betere, voedingswaarden dan vlees of melk, besluit Thomaes. “Dat is tenslotte waar we uiteindelijk naartoe willen. Of beter gezegd; moeten! Onze testen maken producten waardevoller. Omdat we meer doen dan de wettelijke testen, door de gehele keten heen, creëren we meerwaarde. Snelheid, inzicht en begeleiding waarmee onze klanten er daadwerkelijk in slagen om succesvolle plantaardige producten in de markt te zetten.”

Snel delen