Sanne van Lierop is food-influencer op Instagram en TikTok. Ze maakt daar betaalde reclame voor voedingsmerken: influencer marketing. Foto: Sanne van Lierop
Sanne van Lierop heeft een fulltime baan aan haar Instagram, TikTok en foodblog als food-influencer. In 2019 is ze gestart met haar Instagramaccount waar ze inspiratie deelt voor gerechten met als focus gluten- en lactosevrij en zoveel mogelijk vega(n). Inmiddels is ze over de 100.000 volgers heen. Naast aanwas van volgers ziet ze de interesse vanuit voedingsbedrijven toenemen.
Lees ook: Influencers om voeding te promoten: wat zijn de voordelen?
Lees verder onder de Instagram-post5% betaalde content
De frequentie maakt volgens haar niet veel uit. Soms heeft ze wekelijks een gesponsorde bijdrage, maar soms ook een maand helemaal niks. âAls ik een aantal maanden niks gesponsord heb gedaan, vind ik het kunnen dat ik daarna wat vaker een advertentie plaats. Ik let wel op met het type product, niet twee vleesvervangers dicht achter elkaar.â Daarnaast mogen haar volgers weten dat ze betaald wordt voor bepaalde content. Instagram en TikTok geven bijvoorbeeld in tegenstelling tot YouTube geen vergoeding voor het aantal keer dat een bericht is bekeken. Van Lierop moet het daarom hebben van betaalde samenwerkingen om haar werk te kunnen doen. âIk denk dat 5% van mijn content betaald is. Dat betekent dat 95% van wat ik maak, onbetaald is. Er gaat veel werk zitten in het maken van deze content en daarom vind ik het niet meer dan normaal dat ik betaald wordt. Dat geef ik altijd duidelijk aan en daar hebben mijn volgers geen problemen mee, naar mijn idee.âIk denk dat 5% van mijn content betaald is. Dat betekent dat 95% van wat ik maak, onbetaald isMet een foto plaatsen op Instagram schat Van Lierop ongeveer anderhalf uur bezig te zijn. Een reel, een korte video, heeft meer voeten in de aarde. Gemiddeld doet ze daar zes tot zeven uur over. Een video voor een samenwerking vergt nog meer tijd, omdat hier dan ook het overleg met de klant in betrokken moet worden. âHet filmen voor een klant moet in één keer goed, omdat het een hoop tijd kost om een gerecht te maken. Ik film daarom ook altijd extra content zodat ik nog wat kan schuiven als de klant niet tevreden is.â Een video-idee wordt eerst voorgelegd, daarna filmt Van Lierop de content en vervolgens krijgt ze hier feedback op. Ze weigert opdrachten als ze het gevoel heeft dat de content of wensen van het bedrijf over de uiting niet passen bij haar platform.
TikTok niet te peilen
Ook op TikTok plaatst ze sinds kort. Hoewel de twee apps in sommige opzichten op elkaar lijken, is het volgens Van Lierop een heel ander platform. In september 2023 staat haar volgeraantal op 43.700 en hengelde ze 884.200 likes binnen. âDe content die ik plaats, komt voor een gedeelte overeen met wat ik op Instagram plaats, maar op TikTok ben ik wat âvrijerâ in wat ik plaats. Op Instagram plaats ik fotoâs en videoâs die âperfectâ zijn. Op TikTok mag dat veel losser zijn. Er zijn al bedrijven die mij benaderen voor alle promotie via TikTok, maar veel vaker is het een combinatie van mijn beide platformen. TikTok is onvoorspelbaar, ik kan moeilijk inschatten wat het goed gaat doen. Als ik een samenwerking met een bedrijf aanga voor een TikTok-video, moet ik ook veel meer vrijheid hebben in de vorm en toon. Een te gesponsord bericht werkt daar niet goed.â Lees verder onder de Instagram-postAandacht voor plantaardig
Van Lierop merkt dat er meer aandacht komt voor plantaardige voeding, vanuit haar volgers, en ook vanuit bedrijven. âAls ik een gerecht maak met vlees, vis of zuivel krijg ik ook de vraag hoe het vega of vegan gemaakt kan worden. Daarnaast merk ik dat plantaardige merken mij vaker opzoeken dan in het verleden. Met name plantaardige zuivel weet me te vinden, omdat ik sowieso geen reguliere zuivel gebruik.â Zelf denkt Van Lierop dat bedrijven bij haar uitkomen omdat ze een redelijk breed platform heeft, maar wel goede engagement: reacties, likes en het opslaan van het bericht. Het belangrijkste blijft voor Van Lierop dat ze inspiratie deelt. âToen ik begon met mijn platform voelde ik me alleen doordat er weinig werd gesproken over lactose- en glutenvrij eten. Nu deel ik met mijn volgers wat ik toen miste.â Dat ze daar haar geld mee verdient, is een mooie bijkomstigheid.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp