Bas Dekker is marketingmanager bij Foodello. Het bedrijf verkoopt restpartijen aan consumenten. Foto: Foodello
Voedselverspilling staat hoog op de agenda bij zowel de politiek, supermarkten als consumenten. Voor restpartijen vanuit de voedingsindustrie die niet meer verkocht kunnen worden, was echter nog geen grootschalige oplossing. Vorig jaar sprong het Finse bedrijf Foodello in dat gat.
Voedselproducenten waren huiverig om hun producten bij ons aan te bieden, omdat ze geen zicht hebben wat ermee gebeurtBas Dekker: âWij kopen de restpartijen op en verkopen deze tegen gereduceerd tarief in onze webshop. Dit zijn allemaal producten met een âTenminste Houdbaar Totâ-datum. Naast producten met een drukfout of vernieuwde verpakking, verkopen wij ook partijen die dicht aan de houdbaarheidsdatum zijn of daarover heen.â Dekker vertelt dat consumenten vaak huiverig zijn om producten na de houdbaarheidsdatum eten. âTerwijl het verstrijken van de THT-houdbaarheidsdatum vrijwel nooit leidt tot gezondheidsrisicoâs. De datum is een kwaliteitsgarantie, de smaak kan na deze datum afnemen. Producten met een verstreken THT-datum mogen verkocht worden, supermarkten willen vaak vanwege hun imago geen producten verkopen die de THT-datum hebben bereikt.â
Foodello is afgeleid van Finse moederbedrijf
[caption id="attachment_72555" align="alignright" width="300"] Die Finse naam Fiksuruoka rolt niet lekker van de tong in Nederland. Daarom is voor een naamswijziging gekozen: Foodello. Foto: Beeldbank Foodello[/caption] In 2016 is Fiksuruoka opgericht uit verbazing dat grote hoeveelheden voeding niet bij de consument belanden. In Finland groeide het concept snel, met een omzet van ⬠12 miljoen in 2020. Het bedrijfsresultaat was ⬠-1,7 miljoen vanwege de grote investeringen in klantwerving. In 2021 haalde het bedrijf een kapitaalinjectie van bijna ⬠20 miljoen op voor uitbreiding in Europa. Na uitbreiding in Nederland is het bedrijf vorig jaar ook gestart in Vlaanderen. Dekker: âWe hopen dit jaar de uitbreiding verder door te zetten naar Wallonië en daarmee heel België te bedienen. In Nederland wonen mensen dicht bij elkaar, het heeft relatief veel voedingsproducenten en veel Nederlanders hebben ervaring met online boodschappen bestellen. Nederland is enorm geschikt als eerste land om Fiksuruoka te introduceren. Die Finse naam rolt niet lekker van de tong in Nederland. Daarom is voor een naamswijziging gekozen: Foodello.âOok voedingsproducenten eerst huiverig
Naast consumenten, moeten ook producenten wennen aan het idee van het verkopen van producten dicht aan de houdbaarheidsdatum. âIn het begin was het best lastig om aanbieders te vinden. Ze kenden ons niet en de Finse site maakte het niet duidelijker. Voedselproducenten waren huiverig om hun producten bij ons aan te bieden, omdat ze geen zicht hebben wat ermee gebeurt. De aantasting van de merkbeleving is hierbij de hoofdreden om de restpartijen niet te verkopen, maar af te zetten als veevoeders. In onze webshop kunnen producenten precies zien hoe wij het product verkopen en nemen we dat bezwaar weg.â Foodello neemt de aansprakelijkheid van de producten over van de producent als de THT-datum is verlopen en voert zelf nog een kwaliteitscontrole uit, voordat de producten in de webshop verschijnen. âWe hebben nu meer dan 120 producenten die aan ons leveren, waaronder grote merken. Het is natuurlijk ook interessant voor voedselproducenten omdat voedselverspilling een grote kostenpost is.âTerugkerende klanten bij Foodello
Foodello koopt de restpartijen in bij producenten en verkoopt ze daarna via hun platform met minimaal 20% korting. âWe hebben nu ook iedere dag acties waarbij consumenten producten voor â¬Â 0,01 kunnen kopen. Ons assortiment verandert dagelijks door het variërende aanbod. We merken dan ook dat consumenten relatief vaak terugkeren bij ons. Ik vergelijk het graag met een kerstpakket: je krijgt een groot pakket met allerlei verschillende producten, waarvan de consument een gedeelte waarschijnlijk nog niet van kent.â Nog een reden volgens Dekker waarom ze een relatief hoog percentage terugkerende klanten heeft, is dat consumenten die hen nu hebben gevonden een motivatie hebben om minder voedsel te verspillen of om geld te besparen. âUit een enquête onder onze klanten blijkt dat een groot gedeelte vanuit prijsoverwegingen bij ons koopt (55%). Daarna volgt het verminderen van voedselverspilling (43%).âFoodello merkt gevolgen inflatie
De inflatie zorgt volgens Dekker voor een versterkend effect van de groei voor Foodello. âConsumenten zijn op zoek naar besparingsmogelijkheden. Ons platform is een mooie manier om wat euroâs te besparen. Ik denk dat de groei van Foodello niet alleen toe te schrijven is aan de inflatie, voedselverspilling wordt al jaren als een van de hoofdredenen van CO2-uitstoot genoemd. Het is een trend die al langer gaande is bij consumenten en ook bij voedselproducenten die een manier zoeken om verspilling tegen te gaan. Producenten zijn veel efficiënter geworden.â Daarnaast merkt Foodello de inflatie zelf ook in de vorm van krimpflatie. âProducenten bieden hun producten in kleinere verpakkingen aan voor dezelfde prijs. Dat zorgt ervoor dat grote verpakkingen uit het assortiment verdwijnen en bij ons komen.âFoodello wil zelf niet bijdragen aan voedselverspilling
Foodello is een social-impact bedrijf en heeft als missie om voedselverspilling tegen te gaan. Dan rijst al snel de vraag, wat gebeurt er met producten die zij niet verkopen? âWe verkopen alles wat wij inkopen. Als een product dichterbij de houdbaarheidsdatum komt, voeren we de korting op. Dat zorgt ervoor dat we alles afzetten bij consumenten. Daarnaast kopen we slim in, we kopen producten in waarvan we weten dat we die gaan verkopen. Dat was in het begin een uitdaging doordat we weinig data hadden. Nu hebben we een aardig beeld van producten die goed gaan lopen en welke minder. Producten waarvan we weten dat ze niet gaan lopen, kopen we niet in. We willen zelf niet bijdragen aan voedselverspilling en we zijn geen non-profit organisatie. Wij willen uiteindelijk ook zwarte cijfers schrijven.â â2022 was voor ons de opstartfase. Dit jaar willen we echt ingaan zetten op het vergroten van onze naamsbekendheid. In Finland is Fiksuruoka een gevestigde naam, in Nederland is daar nog heel veel te behalen. Too Good To Go is goed ingeburgerd hier, maar pakt een deel van de voedselverspilling op. Er is voldoende ruimte op de markt voor Foodello om zo een ander en nieuw deel van de verspilling tegen te gaan.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp