Lucas Metsaars. Foto's: Peter Roek
Hoe vergroot je de marktkansen van een plantaardige innovatie? Foodheld Lucas Metsaars introduceerde anderhalf jaar geleden Plant B Egg met succes in de foodindustrie- en bakkerijsector. Inmiddels zet hij zich in voor de plantaardige Potato Cheezz van Aviko Rixona, onderdeel van Royal Cosun. In dit artikel vertelt hij over de kansen en de uitdagingen in de eiwittransitie.
Lucas Metsaars studeerde bedrijfskunde MER. Daarna werkte hij bij verschillende bedrijven, zoals Mars, Selecta, Bonduelle en Plant B Egg. Na de geboorte van zijn eerste kindje ging hij nadenken over het voedselsysteem en de impact daarvan op het milieu, dierenwelzijn en gezondheid. âIk ging mij verdiepen in het huidige voedselsysteem en kwam erachter dat het onhoudbaar is. Als mijn kinderen over 25 jaar aan mij vragen welke bijdrage ik heb geleverd aan het klimaat, welk antwoord kon ik dan geven?â, blikt hij terug. âDus toen een oud-collega mij anderhalf jaar geleden vroeg of ik wilde helpen om Plant B Egg in de Benelux uit te rollen in de foodindustrie, de foodservice en de bakkerijwereld besloot ik dat te doen.â Inmiddels heeft Metsaars de overstap gemaakt naar Potato Cheezz van Aviko Rixona en is hij onlangs benoemd tot Foodheld door de FOOD100 2024. Welke lessen heeft hij tijdens zijn plantaardige reis geleerd? En welke uitdagingen en kansen ziet hij in de eiwittransitie?
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst