Met het poeder van Greenforce kan de consument in combinatie met water, verschillende soorten plantaardige producten maken, zoals gehaktballetjes. - Foto: Greenforce
Greenforce is een opvallende speler in de plantaardige voedselwereld. Met poedermixen kan de thuiskok vervangende vlees-, vis- ei- of zuivelvervangers produceren. Online is het poeder al langere tijd verkrijgbaar. âEind dit jaar zetten we de stap naar de retail in Nederlandâ, stelt Chief Growth Officer Ferry Kamp.
Iets dat op vlees lijkt is vaak een vereiste om binnen te komen bij de retailGreenforce is vastberaden de eiwittransitie in Europa een verdere boost te geven en gaat zich de komende tijd meer richten op de Benelux, vertelt Chief Growth Officer Ferry Kamp. Een paar honderdduizend mensen kopen de producten van Greenforce. De basis vormt de verkoop online, maar de producten liggen ook in 13.000 supermarkten in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Opvallend is dat het bedrijf in de Benelux een tweesporenbeleid inzet en ook kant-en-klare producten gaat leveren. âEen aantal retailers wil namelijk ook een koelvers assortiment, naast de droge mixen. Iets dat op vlees lijkt is vaak een vereiste om binnen te komen,â legt Kamp uit.
Klant ziet producten uit poedervorm wel zitten
De poedermixen worden hier en daar met enige scepsis bekeken, want is het wel mogelijk om uit poeder een kwalitatieve vleesvervanger te krijgen? Een groeiende groep consumenten vindt van wel. Ze zijn volgens Ferry Kamp over het algemeen positief verrast over de smaak en textuur van de Easy to Mix-producten. âDit zien we ook terug in de reviews op onze website en het beste bewijs is dat maar liefst 47% van onze klanten opnieuw bestellen. Een flink percentage herhalingsaankopen dus en dat is ook in deze branche heel belangrijkâ, aldus Ferry Kamp, die sinds juni 2022 bij Greenforce werkt. âVanuit de horeca krijgen we positieve reacties van chefs, die vooral het feit dat ze zelf met de producten kunnen experimenteren als voordeel zien. Met het poeder kunnen ze er een eigen draai aan geven. Dat is bij andere vleesvervangers natuurlijk niet het geval. Een van onze eerste en grootste fans is de in Duitsland bekende gastronoom Michael Käfer, die de mixproducten al sinds 2021 in zijn restaurants gebruikt.â Greenforce is in 2020 opgericht in München door Thomas Isermann. Sinds juni 2021 promoot het ook actief de Nederlandse markt. Andere Europese landen waar Greenforce actief is, zijn Oostenrijk, Zwitserland, Spanje, Slovenië, Kroatië en Hongarije (enkel offline) en Engeland (enkel online).Droge mix goed voor duurzaamheid
Aanvankelijk werd ingezet op sportdranken, met eiwitshakes. Twee jaar geleden is een koerswijziging ingezet richting food en inmiddels heeft Greenforce 60 producten gelanceerd. Kamp: âMet onze droge mixen halen we een stap uit de keten en dat is dus duurzaam. Producten in poedervorm zijn licht in gewicht, hoeven niet gekoeld bewaard te worden en de porties kunnen altijd exact worden afgestemd. Bovendien zijn ze lang houdbaar. Dat alles bij elkaar betekent minder CO2-uitstoot bij het transport en de opslag en minder voedselverspillingâ, legt Kamp uit. âUiteindelijk moet het natuurlijk echt lekker zijn om te zorgen dat iemand de mix nog een keer koopt,â aldus de voormalige merkenstrateeg van Unilever. Hij heeft zich als persoonlijke doel gesteld om de innovatie in de duurzaamheidshoek te ondersteunen. âEn dat kan bij Greenforce heel goed. De oorspronkelijk snelgroeiende start-up zijn we nu aan het opschalen en aan het klaarstomen voor verdere uitrol. Binnen Duitsland, maar ook in steeds meer landen.âPlantaardig het nieuwe normaal maken
Greenforce is volgens hem de eerste omnichannel (online, retail, foodservice) en cross-category speler in de plantaardige markt. âDit past bij onze visie om plantaardig tot het nieuwe normaal te maken. Hiervoor is het belangrijk dat er betere kwaliteitsproducten en vooral meer variatie in het aanbod komt. We willen het de consument zo makkelijk mogelijk maken om plantaardig te eten en daarom bieden we voor elke behoefte op ieder moment van de dag producten aan. Onze mixen voorzien in deze behoefte.â Greenforce ontwikkelt het poeder â waar de consument in combinatie met water, verschillende soorten plantaardige viskoekjes, gehaktballen, schnitzel, nuggets of haverdrink van maakt â samen met een partner die gespecialiseerd is in de productie en distributie van extracten voor smaak en geur. De productielocatie bevindt zich in Duitsland.We werken nauw samen met boeren om erwten, haver en tuinbonen te telenâDe nieuwe samenwerking met landbouwbedrijf BayWa stelt ons in staat om onze From Field to Fork visie uit te bouwenâ, legt Kamp uit. âWe willen ons businessmodel namelijk verticaal integreren, van zaad tot eindproduct, en we werken met de zuiverste grondstoffen. BayWa fungeert als een ideale partner omdat we enerzijds toegang hebben tot innovatieve zaden en regionale boerderijen en anderzijds hebben we hiermee een specialist in innovatieve eiwittechnologie aan onze zijde. Dit jaar start een proefproject, waarbij we samen met BayWa 150 hectare grond in Beieren met zaden planten. We streven gezamenlijk naar steeds betere gewassen met hoge eiwitgehaltes.â Deze verticale integratie houdt in dat een bedrijf zijn hele waardecreatieketen beheert. âWe werken daarom heel nauw samen met boeren om erwten, haver en tuinbonen te telen. We voegen geen soja toe, maar enkel hyperlokale ingrediënten uit Zuid-Duitsland.â
Plantaardige yoghurt op poederbasis
[caption id="attachment_75076" align="alignright" width="209"] In het âdrogeâ schap heeft Greenforce 46 verschillende producten, zoals dit plantaardige alternatief voor ei. - Foto: Greenforce[/caption] In het âdrogeâ schap heeft Greenforce met de Easy to Mix-range 10 verschillende productcategorieën met in totaal 46 verschillende producten. Plan is om het portfolio binnen de categorieën verder uit te breiden, vooral op het gebied van bakmixen, sauzen en meer kant-en-klaarproducten. Kamp: âHet eerste kwartaal van 2023 markeert de lancering van âs werelds eerste plantaardige yoghurt op poederbasis, onze Vegurt. De natuurlijke variant ligt al in de handel, en we introduceren nog meer variëteiten zoals aardbei, vanille, bosbes en banaan.âGreenforce wil naar Nederlandse supermarkt
In vers heeft Greenforce vier plantaardige categorieën in het koelschap: snack, worst, biologische vleeswaren en ei. Greenforce is van plan eind 2023 hiermee ook de stap te zetten richting de Nederlandse supermarkten. âGezien de sterke toename in de online verkopen kunnen we de grote ketens laten zien dat de interesse er absoluut is. Het voordeel voor een retailer is dat die kan meeliften op een belangrijke trend en dat buiten de koeling omâ, besluit Kamp.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij