Margje Pijpker en Renco Schipper. Foto: Cor Salverius Fotografie
Snackwithbenefits heeft een vliegende start gemaakt. In anderhalf jaar tijd liggen er drie verschillende groentesnacks bij de landelijke groothandels en Albert Heijn. Hiermee brengen Margje Pijpker en Renco Schipper vernieuwing in het diepvriesschap. Zij maken gebruik van een korte keten en gaan voedselverspilling tegen.
Eerste snack Snackwithbenefits
Het eerste idee was een bloemkoolsnack, de CauliFlowerPower. De productontwikkeling verliep verrassend soepel. âWe zijn naar Kitchen Republic gegaan. Zij hebben ons geholpen om het idee verder uit te werken. In drie maanden tijd hebben we verschillende prototypes ontwikkeld.â Daarbij werden de volgende uitgangspunten gehanteerd: de snacks moeten superkrokant en sappig zijn en mensen moeten ervan willen blijven eten. Dat was een uitdaging. âEen superkrokante korst krijg je bijvoorbeeld met panko, een paneermeel uit de Japanse keuken, maar dat past niet bij onze visie van een korte voedselketen. Zodoende besloten we een bevriende boer, die chips produceert, om advies te vragen.â Dat bleek een schot in de roos. âHij bleek 100 kilogram per dag aan aardappelreststroom over te houden, die wij zouden kunnen verwerken. Dat idee sprak ons heel erg aan. Zo kunnen we niet alleen een lekkere, krokante snack met een hoog dooreetgehalte op de markt brengen, maar ook voedselverspilling tegengaan. Dat was voor ons echt een geluksmoment.âMaisribs en oesterzwambites
Al na een paar weken hadden de ondernemers een idee voor een volgende snack: A-Maize-Ing Juicy Mais Ribs. âWe kwamen de Mais ribs in een of andere foodblog tegenâ, blikt Pijpker terug. âHet leek ons superleuk om daarmee aan de slag te gaan. Al snel ontdekten we dat er in Nederland maar twee boeren zijn die suikermais telen voor menselijke consumptie: één in Zeeland en één in Limburg. Uiteindelijk zijn we met de boer in Zeeland gaan samenwerken. Hij bleek 5 ton aan reststroom in zijn vriezer te hebben liggen. Het gaat om prachtig mais, waarvan de kolven helaas korter zijn dan 15 centimeter en daardoor ongeschikt voor de handel. âKunnen jullie er wat mee?â, vroeg hij. Dat was precies wat we zochten.âHet gaat om prachtig mais, waarvan de kolven helaas korter zijn dan 15 centimeter en daardoor ongeschikt voor de handel.Al snel kwam de volgende uitdaging op hun pad. âWe wilden de mais als echte ribs op de markt brengen. Daarvoor moeten de kolven in de lengte door zessen worden gesneden. Er was geen machine die dat kon. Zodoende hebben we deze laten ontwikkelen.â Inmiddels is ook een derde product aan het gamma toegevoegd: FunkyFunghi, knapperige oesterzwambites
Productie met korte keten
De eerste maanden deden Margje en Renco de productie zelf. Maar al snel besloten ze deze uit te besteden aan productiepartners en gebruik te maken van een logistieke partner. âHet is onze ambitie om binnen vijf jaar in alle vriezers van Nederland te liggen, zowel bij de consumenten thuis als in de horeca. Over twee jaar willen we het groen(s)te snackmerk van Nederland zijn. Daarom vonden we het belangrijk om snel op te schalenâ, legt Pijpker uit. Voor ieder product is een andere productiepartner gezocht. Daarbij staat de korte keten centraal. âWe proberen zo dicht mogelijk bij de teler te produceren om zo weinig mogelijk kilometers te maken. Zo komen onze oesterzwammen uit de Kop van Noord-Holland. De teelt en productie vinden op nog geen 10 km afstand van elkaar plaats.âZowel horeca las consumenten
Snackwithbenefits richt zich zowel op de horeca als consumenten. Daarom zijn de producten zowel te vinden bij 400 Albert Heijn-winkels en alle landelijke horecagroothandels. Dat zijn volgens Pijkper twee heel verschillende markten, die beide behoefte hebben aan een andere communicatie. âDe korte keten spreekt de industrie en de horeca aan. Zij willen zoveel mogelijk impact maken en snappen het verhaal. Het bewustzijn van consumenten over de hoeveelheid kilometers die hun voedsel heeft afgelegd, moet nog groeien. Daarom richten we ons in deze communicatie vooral op de boodschap dat ze met onze producten zeker weten dat ze goed zitten. Alles is clean label. Er wordt niets gevoegd wat er niet in hoort.âGemak en inspiratie
Inmiddels worden de groentesnacks in meer dan driehonderd horecabedrijven geserveerd. âVeel ondernemers hebben problemen met het samenstellen van een keukenteam, terwijl gasten verwachten dat er een aantal plantaardige opties worden aangeboden. Niet alleen tijdens het diner, maar ook tijdens de borrel. Met ons product kunnen ze daar op een gemakkelijke manier op inspelen.â Ander groot voordeel is dat er een grote doelgroep is. âWe richten ons zowel op de flexitariërs, vegetariërs en veganisten, maar we willen ook de vleeseters verrassen. Iedereen houdt immers van groente!âWe richten ons zowel op de flexitariërs, vegetariërs en veganisten, maar we willen ook de vleeseters verrassenIn een jaar tijd is de productie flink gestegen. âWe zijn begonnen met 100 kilo per weekend en inmiddels hebben we per run 15.000 kilo. In een jaar tijd hebben we de complete reststroom van de maisboer weggewerkt. Gelukkig is er inmiddels weer nieuwe oogst, waardoor de productie gewoon door kan gaan en we in de toekomst nog verder kunnen opschalen.â
Sauzenlijn
De initiatiefnemers hebben de ambitie om een eigen sauzenlijn te introduceren. âVoor de horeca leveren we een basisproduct, waaraan het keukenpersoneel zelf kruiden, saus en toppings kunnen toevoegen. Hiervoor hebben we recepturen voor drie sauzen gemaaktâ, legt Pijpker uit. âDaar krijgen we veel feedback op. Zo ontstond de gedachte dat er misschien business in zit en hebben we besloten om sauzen onder ons eigen merk op de markt te brengen.â Ze hebben drie verschillende sauzen ontwikkeld: een mango chutney met koriander en limoen, een sesam mayonaise en een Koreaanse aïoli. âWe hopen deze na de zomer op de markt te brengen. Bij saus is het minder makkelijk om de korte voedselketen te realiseren. De benefit zit hierbij vooral in het feit dat de sauzen volledig plantaardig zijn.âToekomst en ideeën
Voor de toekomst zien de ondernemers nog heel veel mogelijkheden. âNederland heeft zoveel groenten. Het palet is vrijwel oneindig. Wij hebben nog wel zes tot acht ideeën, die we graag verder willen uitwerken, zoals een snacks afkomstig van restproducten van verspilde uiensnippers, pompoen en rapen.âWij hebben nog wel zes tot acht ideeën, die we graag verder willen uitwerkenDit jaar willen ze het fundament onder hun bedrijf bouwen. âVanaf 1 april hebben we onze eerste medewerker in dienst, een sales- en accountmanager. Eind 2023 hopen we weer een nieuwe snack op de markt brengen. Het is allemaal heel voorspoedig gegaan. We zijn echt ontzettend snel gegroeid en er zijn nog heel veel kansen. Daar gaan we de komende tijd onze schouders onder zetten.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij