Skip to content

Innovatie in plantaardige eiwitoplossingen: Vivera introduceert nieuwe tofu-range

De populariteit van tofu blijft groeien en het past perfect binnen de trend van meer plantaardig en eiwitrijk eten. Vivera speelt hier op in.

Vivera tofu partner

Een noodlebowl met stevige tofu. Foto: De Hippe Vegetariër

Vivera breidt haar tofu-assortiment uit met een nieuwe productlijn, ontworpen om consumenten van retailers en foodservicepartners efficiënte en toegankelijke plantaardige eiwitopties te bieden. De introductie omvat een voorgevroren stevige tofu, zachte tofu, gerookte tofu en de Aziatische Tofusion-reeks. Met deze innovaties speelt Vivera in op de groeiende vraag naar plantaardige producten en vereenvoudigt het de bereiding van tofu.

De populariteit van tofu blijft groeien en het past perfect binnen de trend van meer plantaardig en eiwitrijk eten. Slimme bereidingsmethoden en verbeterde smaak maken producten als tofu toegankelijker en aantrekkelijker voor een breder publiek. Vivera speelt daarop in met een aantal nieuwe producten en een kennisplatform.

TikTok-hack

Een van de belangrijkste innovaties is de voorgevroren stevige tofu, die geïnspireerd is op een populaire TikTok-hack. “Deze hack, waarbij tofu wordt ingevroren om de textuur te verbeteren, is enorm populair omdat marinades hierdoor beter worden opgenomen”, zegt Lotte Dreves, brand manager bij Vivera.  Het vriesproces zorgt voor een verbeterde textuur en een hogere opnamecapaciteit van marinades, wat leidt tot een intensere smaakbeleving.

Voorgevroren tofu: verbeterde smaakopname

Doordat het bevriezen al in de fabriek plaatsvindt, bespaart dit bij de consument thuis extra handelingen en voorbereidingstijd bij het koken. Dreves: “Deze voorgevroren tofu is direct te gebruiken, biedt een optimale smaakbeleving zonder extra voorbereiding. In tegenstelling tot reguliere tofu die vaak al een avond van de voren in de marinade wordt gezet.”

Zachte tofu

Vivera kiest er bewust voor om verschillende soorten tofu aan te bieden, zodat consumenten voor diverse toepassingen de juiste tofu kunnen kiezen. Zoals een stevige tofu voor het bakken en een zachte tofu om te verwerken in soepen en sauzen. De zachte tofu kan met het water in het bakje worden geblend. Zo ontstaat silken tofu als ideale basis voor smoothies en desserts.

Optimale houdbaarheid en duurzame productie

De Vivera-tofu is geproduceerd met biologische Europese sojabonen en biedt een lange houdbaarheid zonder in te boeten op kwaliteit. Dit maakt het een interessante keuze voor retailers die willen inspelen op de groeiende plantaardige markt en foodservicepartijen die duurzame eiwitoplossingen zoeken.

Tofusion: de smaak van Azië

De nieuwe Tofusion-reeks combineert tofu met groente en kruiden, gebaseerd op Aziatische smaakprofielen. De Japanse variant bevat edamamebonen, prei, lente-ui, gember en knoflook, terwijl de Koreaanse variant is verrijkt met witte kool, wortel, knoflook en chilipeper. Doordat deze producten direct klaar zijn voor bereiding, verminderen ze de operationele complexiteit bij zowel klanten van retailers als foodservice. De verschillende smaken zorgen voor variatie in verschillende gerechten.

De Tofusion-reeks verlaagt de drempel voor tofu-gebruik. Door het product kant-en-klaar te maken, biedt het een eenvoudige en veelzijdige oplossing die naadloos aansluit bij de vraag naar meer gezonde plantaardige producten.

Receptverbetering en innovatieve verpakking

De gerookte tofu is in een nieuwe jasje gestoken. Het product heeft een vernieuwde receptuur, waarbij het zoutgehalte is verlaagd. De karamelkleurstof is verwijderd om een zo puur mogelijk product te garanderen. Daarnaast is de verpakking aangepast van een folieverpakking naar een doosje met twee afzonderlijke porties van 200 gram. “Hierdoor is er minder verspilling, omdat er precies zoveel wordt gebruikt als nodig en de rest bewaard voor de volgende maaltijd”, zegt Dreves.

Beschikbaarheid

De nieuwe tofuproducten zijn te vinden in het gekoelde vleesvervangersschap. De vernieuwde tofu-producten zijn sinds kort allemaal verkrijgbaar bij Albert Heijn. De reeks  wordt de komende tijd ook  uitgerold bij Plus en Hoogvliet. Er wordt gekeken hoe recepten toegankelijker worden door QR codes op wobblers of receptenboekjes. Ook cross sells in verpakketten is een optie. Op dit moment wordt onderzocht hoe de producten in het OOH-kanaal kunnen worden aangeboden.

Innovatieve merchandising en ondersteuning

Om de introductie van de nieuwe productrange te ondersteunen, zet Vivera in op gerichte B2B-communicatie. “Veel Nederlanders weten niet wat ze met tofu aan moeten. Daarom zetten we vol in op inspiratie met de website Howtotofu.com waar veel uitleg, recepten en een receptenboekje te downloaden zijn”, aldus Dreves.

Via het ‘How to Tofu’-platform krijgen consumenten toegang tot productinformatie, toepassingsmogelijkheden en receptinspiratie. Instore merchandising zoals QR codes op wobblers en cross-selling in verspakketten worden ingezet om de zichtbaarheid in het schap te vergroten.

Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag stond centraal op het Eiwit Congres 2025. Wat waren daarop de antwoorden? Blik terug met deze artikelen en video's.

Snel delen

Vivera
Vivera

Wij geloven dat het leven mooier is als je minder vlees eet