Skip to content

Kari’s Crackers: ‘In ons productieproces staat de mens centraal’

Je medemens helpen én een succesvol product op de markt brengen. Ondernemer Patrick Roozemond laat zien dat dat kan.

Updated on:
Business
Interview
Patrick Roozemond combineert sociaal ondernemen met productie van crackers bedrijf Kari's Crackers. - Foto's: Ronald Hissink premium

Patrick Roozemond combineert sociaal ondernemen met productie van crackers bedrijf Kari's Crackers. - Foto's: Ronald Hissink

Je medemens helpen én een succesvol product op de markt brengen. Ondernemer Patrick Roozemond laat zien dat dat kan. Met zijn bedrijf Kari’s Crackers brengt hij smaakvolle crackers zonder toevoegingen op de markt én helpt hij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een fijne leer- en werkplek.

Een goede leer- en werkplek creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat is de missie van Patrick Roozemond. De enthousiaste ondernemer studeerde bedrijfskunde en is daarna in Polen een onderneming gestart op het gebied van bakkerijgrondstoffen. Daarna ging hij aan het werk bij een instituut dat mensen helpt die tussen wal en schip vielen, bijvoorbeeld vanwege een burn-out of zingevingsvragen. Uiteindelijk besloot hij zijn droom te realiseren: “Ik wilde heel graag zowel sociaal ondernemen als een consumentenmerk ontwikkelen en op de markt brengen. Dat leek me leuk en heel erg uitdagend.” Zes jaar geleden startte hij met Kari’s Crackers. “Het idee was vrij snel geboren. Mijn vrouw heet Kari. Ze komt uit Noorwegen en bakt thuis heel lekkere crackers. Samen met onze kinderen was ik haar grootste klant, maar ze deelde de crackers ook graag uit in onze omgeving. Iedereen was laaiend enthousiast. Dus toen ik een product zocht, dacht ik al vrij snel aan haar lekkernijen.”
In ons productieproces staat de mens centraal
In de crackerfabriek in Heino biedt hij nu mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een fijne en veilige leer- en werkplek. “Mensen uit onze doelgroep kunnen bij ons terecht, zonder dat ze iets moeten”, legt hij uit. “Als ze twee uurtjes geweest zijn en ze naar huis willen gaan, dan vinden wij dat prima. Als iemand even wil zitten of een extra pauze wil hebben, dan kan dat. We hopen dat er daardoor vertrouwen ontstaat, waardoor we op een gegeven moment kunnen zeggen: ‘Je komt nu al vier keer te laat. Hoe komt dat? Kunnen we je ergens bij helpen?’ In ons productieproces staat de mens centraal.” Lees verder onder foto {{foto,2}}

Groei van het bedrijf

De afgelopen jaren heeft het bedrijf een flinke groei doorgemaakt, al was dat volgens Roozemond een hele uitdaging. “Ik heb heel veel mazzel gehad dat ik twee sociale investeerders heb die mijn plannen heel erg zien zitten. Zij hebben geholpen met de leningen. Dat is belangrijk geweest, want vooral het opschalen was lastig. We hebben onze bakkerij uitgebreid en dat heeft invloed op de bakprocessen. Het is belangrijk om een goed en stabiel, ambachtelijk product te maken. Als het weer of de graanoogst net even anders is, dan heeft dat invloed op het proces. Gelukkig hebben we een heel goede bakker in dienst die hier op een goede manier mee omgaat.” Inmiddels heeft Kari’s Crackers twaalf medewerkers in dienst en worden er zo’n 25 mensen begeleid. “Zij helpen mee met de productie. Vooral in de bakkerij en op de inpakafdeling, maar ook op kantoor. Ze verzorgen bijvoorbeeld de sociale media, of houden de website bij. Zo proberen we allerlei verschillende functies te creëren, zodat er nog meer werkplekken ontstaan.” Voor de begeleiding heeft Roozemond een jobcoach in dienst. Ook zijn er werkcoördinatoren, die echt de tijd nemen voor onze medewerkers. Zij kunnen altijd bij de coördinatoren terecht.”

Persoonlijke groei van werknemers

Gemiddeld blijven de mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zo’n negen maanden bij Kari’s Crackers werken. “Er zijn natuurlijk veel verschillen”, legt Roozemond uit. “Sommigen werken al twee jaar bij ons.” Hij ziet veel vooruitgang. “Mensen krijgen meer zelfvertrouwen en meer vertrouwen in hun eigen kennis en kunde. We zien echt dat onze aanpak helpt.”
Niet voor iedereen is het haalbaar om door te stromen naar een betaalde werkplek. Dat is voor ons geen doel op zich
Soms stromen de werknemers door naar een betaalde werkplek. “Dat hebben we in 2021 gemeten. Er zijn toen negentien mensen doorgestroomd naar een betaalde baan. Het is natuurlijk hartstikke leuk dat dat gebeurt, maar het is voor ons geen doel op zich. Niet voor iedereen is dit immers haalbaar. Zo werkt er een aantal mensen met een lage loonwaarde bij ons. Zij zullen nooit doorstromen, maar het werk draagt wel enorm bij aan hun hele welzijn. Ze vinden het fijn om een plek te hebben waar ze ook een bijdrage kunnen leveren.” Lees verder onder foto {{foto,3}}

Assortiment van 10 soorten crackers

Het assortiment omvat ongeveer tien soorten crackers. De basiscrackers zijn haver/spelt en rogge/ haver. “Daarnaast hebben we boekweitcrackers in ons assortiment. Dit is echt een hardloper, omdat ze ontzettend lekker zijn en omdat ze alleen sporen van gluten bevatten. Verder verkopen we onder meer twee soorten kaascrackers, Fonio Chia en twee soorten groentecrackers.” De crackers bevatten geen toevoegingen. “Hoe puurder hoe beter. We gebruiken echt alleen volkorenmeel, volkorenvlokken, 40% zaden, een beetje zout en olie en afhankelijk van de soort voegen we nog kaas of 35% groente toe.” De ingrediënten probeert Roozemond uit een zo kort mogelijke keten te halen. “Het liefst bij de lokale boeren. Zo wordt onze naakte haver hier vlak om de hoek verbouwd.” Het werken met een korte keten is echter wel een uitdaging. “De haver moet schoongemaakt en gemalen worden. Ook heb je te maken met extra transport. Dat brengt kosten met zich mee. We zullen nooit al onze ingrediënten uit een korte keten kunnen halen. Zo zijn chiazaad en lijnzaad heel moeilijk om lokaal in te verbouwen.” Inmiddels ligt de omzet van Kari’s Crackers rond de € 1 miljoen per jaar. De crackers zijn te koop bij ongeveer 90% van alle biologische winkels, waaronder Ekoplaza en Odin. Ook bij G&W en via de online supermarkt Crisp worden ze verkocht. Momenteel werkt Roozemond aan opschalen richting in Duitsland en België. Lees verder onder foto {{foto,4}}

Automatisering

Het sociaal ondernemen maakt de businesscase volgens Roozemond lastig. “Wij krijgen nagenoeg geen vergoeding voor de mensen. Dat maakt het lastig om onze business rendabel te krijgen.” Een andere uitdaging is dat hij als het ware twee ondernemingen runt: een crackerbedrijf en een bedrijf dat mensen helpt.” Dat is soms lastig te combineren.” Als we veel orders hebben, dan staat er druk op de bakkerij, maar we kunnen onze medewerkers niet harder laten werken. De mensen die wij helpen, zijn hier voor zichzelf en niet voor onze crackers.”
Niemand koopt crackers, omdat ze sociaal gebakken zijn. Ze moeten vooral heel erg lekker zijn
Om dat op te vangen, heeft hij gekozen voor meer automatisering. “In het begin werden alle crackers met de hand gesmeerd. Toen onze productie steeg, hebben we besloten om dit deels machinaal te doen. Ook het inpakken doen we nu deels op de machine. We kunnen niet alles automatiseren. Dan hebben we geen werkplekken meer. Zo plakken we de stickers met de hand op de verpakking. Machinaal zou efficiënter en goedkoper zijn, maar wij vinden het mooier om dit handmatig te doen.” Het goede verhaal draagt voor slechts een klein deel bij aan de verkoop van de crackers, is de ervaring van Roozenmond. “Niemand koopt crackers, omdat ze sociaal gebakken zijn. Ze moeten vooral heel erg lekker zijn. Dat ze dan ook nog eens bijdragen aan de maatschappij, is dan meegenomen.” Lees verder onder foto {{foto,5}}

Toekomst

Voor de toekomst heeft de ondernemer allerlei plannen. “We zijn bezig om onze manier van werken meer te structureren. We willen onze methode nog concreter maken en verder verbeteren om de mensen nog beter te kunnen helpen. Daarnaast willen we heel graag groeien. We zijn nu bezig met een soort granola op crackerbasis. We hebben een aantal testen gedaan en de reacties zijn heel enthousiast. Als we dit product met succes kunnen introduceren, dan zouden we misschien een tweede productielocatie kunnen openen. Zodat we nóg meer impact kunnen maken.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur