Skip to content

McDonald’s: ‘Gezonde boodschap op een positieve manier brengen’

McDonald’s heeft zich als marktleider van het Quick Service Restaurant (QSR)-segment ten doel gesteld de meeste verbeteringen te realiseren op het gebied van zout- suiker- en vetreductie om een gezonde leefstijl te stimuleren.

Updated on:
Interview
Innovatie
Dolly van den Akker, Corporate Relations Manager bij McDonald’s,: 'De verlaging van zout, suiker en vet communiceren we niet proactief.' premium

Dolly van den Akker, Corporate Relations Manager bij McDonald’s: 'De verlaging van zout, suiker en vet communiceren we niet proactief.' - Foto: Herbert Wiggerman

McDonald’s heeft zich als marktleider van het Quick Service Restaurant (QSR)-segment ten doel gesteld de meeste verbeteringen te realiseren op het gebied van zout- suiker- en vetreductie om een gezonde leefstijl te stimuleren. In dit tweede deel van de serie over de Nationale Aanpak Product Verbetering (NAPV) vertelt Dolly van den Akker, Corporate Relations Manager bij McDonald’s, over de productverbetering binnen het concern.

McDonald’s bepaalt per jaar hoeveel suiker en zout er per product wordt gereduceerd. Dat gebeurt heel bewust stapsgewijs, omdat ook de smaakbeleving continu aan verandering onderhevig is. “Per product maken we een roadmap voor verdere verbetering. Uiteraard stellen we een goede smaak centraal. Daarom worden er bij iedere reductie smaaktesten gehouden”, zegt Van den Akker. De doelstellingen van de Nationale Aanpak Product Verbetering (NAPV) passen bij de visie van McDonalds. In dit artikel legt Van den Akker uit waarom dit zo is en vertelt ze meer over hoe het concern omgaat met productverbetering en het stimuleren van een gezonde leefstijl.

Hoe belangrijk vinden jullie de NAPV?

“Wij zijn heel blij met dit initiatief en bijvoorbeeld ook met de Richtlijn Gezonde Eetomgeving van het Voedingscentrum. Dat zijn goede startpunten, die wij intern gebruiken om onze kaders vast te stellen. In de out-of-home-sector zijn nog geen NAPV-richtlijnen. Dat weerhoudt ons er echter niet van om hier heel actief mee bezig te zijn. Overgewicht is een gemeenschappelijk probleem dat we met de gehele samenleving moeten aanpakken. Er zijn meerdere oorzaken en dus ook meerdere oplossingen voor het probleem. Met elkaar zetten we de grootste stappen.”

Welke stappen moeten worden genomen?

“We hebben drie pijlers. De eerste is de intrinsieke productverbetering, dus hetgeen de NAPV nastreeft. Daarnaast kijken we – als tweede pijler – ook naar andere aspecten van een gezonde leefstijl, zoals nudging (mensen op subtiele wijze stimuleren andere keuzes te maken, red.) en educatie en het aanbieden van meer variatie (derde pijler).”

Nudging

En hoe willen jullie nudging inzetten?

“Wij geloven dat we de gezonde keuze makkelijk, leuk en lekker moeten maken. Op het gebied van nudging hebben we in 2019 bijvoorbeeld de yoghurttoetjes uit ons Happy Meal gehaald, zodat groente en fruit de norm wordt. Jaarlijks verkopen we nu dus 14 miljoen stuks groente en fruit bij onze Happy Meals. Daarnaast hebben we de cheeseburger als standaardoptie uit het Happy Meal gehaald. Deze kan alleen nog op verzoek worden toegevoegd om zo de calorische waarde te verminderen.
Wij geloven niet in het wijzen met een vingertje.
Verder wordt bij de bestelzuilen bij het Happy Meal als eerste keuze water aangeboden. Daardoor wordt water vijf keer vaker geselecteerd. In de toekomst willen we nog meer doen op het gebied van suikervrije dranken door ze als eerste keuze aan te bieden. Wij hebben een test gedaan in een aantal restaurants, waarbij we gasten die via de McDrive een menu met cola bestelden een zero optie voorstelden. Hier reageerden ​ze positief op. Zo willen we geleidelijk proberen meer bewustzijn te creëren. Consumenten komen gemiddeld één keer per kwartaal bij McDonalds. Daardoor hebben wij maar een beperkte invloed op hun eetgedrag, maar aan de andere kant bereiken wij wel alle lagen van de bevolking. Daarom vinden we het heel belangrijk dat we juist onze communicatiekracht via nudging en educatie gebruiken om iedereen toch op een leuke manier gezonder te laten eten. Wij geloven niet in het wijzen met een vingertje. McDonalds staat voor ‘good times & good food’. Daarom willen we onze boodschap op een hele positieve manier brengen.” Lees verder onder foto {{foto,2}}

Wat doen jullie om nog meer variatie te bieden?

“Om mensen te stimuleren eens een keer een dag geen vlees te eten, hebben we bijvoorbeeld de McPlant geïntroduceerd. Deze plantaardige burger staat nu vast op ons menu, net als de McWrap en de salades. Dit jaar worden nog een aantal vegetarische opties aan ons menu toegevoegd om nog meer variatie te bieden. Daarnaast stimuleren we ook de proteïnetransitie door het aantal kipproducten op ons menu uit te breiden.”

Zout- en suikerreductie

Welke stappen hebben jullie inmiddels gemaakt in het kader van de NAPV?

“De NAPV noemt vier stappen voor productverbetering. Daarbij proberen wij ons te focussen op zout- en suikervermindering. Dat doen we echt stapsgewijs. We willen de consument graag meenemen en we willen ook dat onze producten hun smaak behouden. Inmiddels hebben we onder meer het zoutpercentage in onze McKroket met 33% verlaagd. In onze frietsaus zit nu al 10% minder suiker en 3% minder zout en in onze ijsfrappé zit inmiddels 14% minder suiker en 26% minder vet. Daarnaast zijn we bezig het zoutgehalte te verminderen op onze Franse frietjes.”

Communiceren jullie de verbeteringen richting de consument?

“We vinden het belangrijk om het hen eerst te laten ervaren. Dan kunnen we er daarna langzaam iets meer over vertellen. Enerzijds hebben we natuurlijk onze massamediale campagnes, waarin we bijvoorbeeld communiceren over een nieuwe vegetarische burger en anderzijds delen we op onze website de nutriënten en de calorische waarde van onze producten. De verlaging van zout, suiker en vet communiceren we niet proactief. Juist omdat we de smaakperceptie heel goed willen borgen en we het zien als onze verantwoordelijkheid om deze verbeteringen te realiseren.” Lees verder onder foto {{foto,3}}

Tips

Heb je tips voor andere bedrijven op het gebied van productverbetering?

“Ga de dialoog met elkaar aan. Er leiden meerdere wegen naar Rome. Zorg ervoor dat je de boodschap luchtig brengt en werk samen met specialisten. Een aantal jaar geleden realiseerden we ons dat we het niet alleen kunnen. We hebben toen samenwerking gezocht met Wageningen University & Research (WUR). Samen hebben we gekeken welke stappen we het beste kunnen zetten en op welke manier we de meeste impact kunnen maken in de samenleving. Wij geloven in zelfregulering. Als je als bedrijf je eigen verantwoordelijkheid neemt, dan zijn wettelijke richtlijnen niet eens nodig. ”

Welke wens hebben jullie voor de toekomst?

“Wij vinden dat wij ook echt een verantwoordelijkheid hebben om de meeste verbeteringen te realiseren in de QSR sector. Daarnaast vinden wij een level playing field heel belangrijk. We moeten dit samen doen met alle partijen in de foodsector en de leefomgeving van consumenten, dus ook met de supermarkten, gemeentes, het Voedingscentrum en het ministerie. Vaak wordt er met een beschuldigend vingertje naar de fastfood-categorie gewezen. Maar dat is niet terecht. Alleen samen kunnen we een gezondere leefomgeving creëren waarbij wij graag onze communicatiekracht inzetten om de Nederlander in alle lagen van de bevolking te bereiken om stappen te zetten. Dat zie je ook in het hele preventieakkoord terug, dat bijvoorbeeld ook over roken en alcohol gaat. We moeten het hele palet aan oplossingen bij elkaar brengen met een holistische visie.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur