Skip to content

McDonald’s over personeelstekort: ‘Medewerkers ontwikkelen en daarmee binden’

McDonald’s heeft een uitgebreid programma opgesteld, om krapte op de arbeidsmarkt tegen te gaan. Daarbij staat de ontwikkeling van de mens achter de medewerker centraal.

Updated on:
Business
Interview
Training voor  aankomende managers op het hoofdkantoor van McDonald's in Utrecht. Foto: Ton Kastermans Fotografie / Danielle van Coevorden premium

Training voor aankomende managers op het hoofdkantoor van McDonald's in Utrecht. Foto: Ton Kastermans Fotografie / Danielle van Coevorden

Vrijwel elk bedrijf heeft ermee te maken: krapte op de arbeidsmarkt. Hoe trek je nieuwe werknemers aan en hoe zorg je ervoor dat je de huidige medewerkers aan je blijft binden? McDonald’s heeft hiervoor een uitgebreid programma opgesteld. Daarbij staat de ontwikkeling van de mens achter de medewerker centraal.

[caption id="attachment_81871" align="alignright" width="200"]Fleur Boot en BertJan van Laren. Foto: Ton Kastermans Fotografie / Danielle van Coevorden Fleur Boot en BertJan van Laren. Foto: Ton Kastermans Fotografie / Danielle van Coevorden[/caption] McDonald’s doet er alles aan om het personeelstekort zo klein mogelijk te houden. “Het is aan de horecasector inherent dat het verloop hoog is”, vertelt Fleur Boot, manager people McOpCo & field. “Dat is bij ons ook terug te zien. Natuurlijk zijn er verschillen tussen de restaurants, maar wij werken nauw samen met onze franchisenemers om ervoor te zorgen dat iedereen gehoord en gezien wordt en ontwikkelkansen krijgt. Drie keer per jaar voeren we tevredenheidsonderzoeken uit onder onze medewerkers, waarna we vervolgens met de resultaten aan de slag gaan.” Natuurlijk is een goede beloning heel belangrijk, vervolgt ze. “Hiervoor zijn we aangesloten bij de horeca cao. Maar het is niet genoeg; daarom moeten we als werkgevers ervoor zorgen dat we als merk aantrekkelijk zijn en een goede medewerkerbeleving bieden.”

Opleidingen

Opleidingen dragen daar zeker aan bij. “We zorgen ervoor dat de trainingen en opleidingen bij ons aansluiten bij wat de medewerkers boeit en waarmee ze professioneel én persoonlijk kunnen groeien. Het is een belangrijke pijler voor het stimuleren van het behoud van onze mensen.”
Trainingen en opleidingen sluiten aan bij wat de medewerkers boeit
McDonald’s startte in 2010 zijn eigen Academy. “We hebben interne opleidingen voor zowel de medewerkers en managers in onze restaurants als voor kantoormedewerkers. Het doel is met toegepaste opleidingen de ontwikkelingsmogelijkheden van onze medewerkers verder te vergroten”, vertelt manager learning & development BertJan van Laren.

Samenwerking

Voor een deel van de opleidingen wordt samengewerkt met het onderwijs, zoals met SVO Vakopleiding Food voor de eigen mbo-opleidingen. “Sinds 2010 hebben al meer dan 6.000 medewerkers via SVO hun erkende mbo-diploma behaald”, aldus Van Laren. “Het is bijzonder dat we op deze manier de kwaliteit van onze opleidingen geborgd zien, terwijl we ze combineren met specifieke McDonald’s-praktijk.” In 2021 is McDonald’s eveneens een samenwerking gestart met Avans Hogeschool. “Het resultaat daarvan is een associate degree hbo-opleiding, waarvan we in juli de eerste studenten mochten feliciteren met hun diploma. Dat was een speciaal moment voor ons en voor onze franchisenemers die hun medewerkers deze kans geven.” Samenwerking met het onderwijs is volgens hem van groot belang. “Met onze opleidingen en trainingen hopen we aan de ene kant onze medewerkers aan ons te blijven binden. Aan de andere kant zorgen we ervoor dat de mensen die weggaan een ambassadeur zijn voor ons merk. We weten van hen hoe fijn het is om vaardigheden mee te nemen waar ze de rest van hun loopbaan profijt van hebben.”

Passende ontwikkeling

Voor de komende tijd ligt er nog een belangrijke doelstelling. Boot: “Onze medewerkers beschrijven de werksfeer bij McDonald’s als een familie. Een McDonald’s-filiaal vormt echt een afspiegeling van de plek waar het betreffende restaurant zit; het zijn een soort minimaatschappijtjes. Onze medewerkers hebben niet allemaal dezelfde basis. Juist daarom proberen we ervoor te zorgen dat ze uiteindelijk wél passende kansen krijgen.” Daar ligt de uitdaging. “We kijken ook naar actuele, maatschappelijk relevante vaardigheden zoals financieel weerbaar zijn. Hoe kunnen we onze medewerkers helpen om financieel fit te zijn?”
Onze medewerkers beschrijven de werksfeer bij McDonald’s als een familie
Ze vervolgt: “Natuurlijk hebben we allerlei functionele trainingen die gefocust zijn op de kwaliteit en continuïteit van onze service en ons menu. Maar daarnaast zetten we ook in op persoonlijke ontwikkeling.” In dat kader noemt ze de taaltrainingen. “We hebben medewerkers met allerlei achtergronden, die bijvoorbeeld behoefte hebben aan het leren van de Nederlandse taal. We vinden het belangrijk dat de medewerkers op de vloer in het Nederlands kunnen communiceren, maar we zorgen er ook voor dat als ze een doosje paracetamol kopen, ze kunnen lezen hoe ze de tabletten moeten innemen. Het gaat dus ook om de groei van de mens achter de medewerker.”

Blijven verbeteren

De opleidingen kunnen volgens Boot op allerlei manieren plaatsvinden. “Als ze vanuit één grote franchiseorganisatie komen, dan hebben ze op locatie bij de franchisenemer een ruimte waar ze een keer in de week school volgen. Soms worden dit soort trainingen bij ons op kantoor gegeven, maar SVO heeft natuurlijk ook haar eigen onderwijslocaties waar opleidingen worden geven. De ene keer zijn er specifieke McDonald’s-klassen en soms worden gemengde klassen samengesteld. Per jaar zijn er zo’n 600 studenten die daaraan deelnemen.” Boot en Van Laren zijn tevreden met de resultaten die behaald zijn, aldus Van Laren. “Natuurlijk willen we de verduurzaming van de opleiding blijven verbeteren. Samen met SVO zorgen we ervoor dat de opleidingen relevant zijn en aan de behoefte van zowel de studenten als de sector voldoen. We blijven toetsen waar de behoeftes van onze medewerkers liggen en waar ze tegenaan lopen. Gelukkig zijn we flexibel en kunnen we snel schakelen. Daarnaast gaan we ons de komende tijd samen met SVO voor andere thema’s inzetten, zoals de bestrijding van voortijdige schoolverlating en in het verlengde daarvan de begeleiding op de werkvloer.”

Studenten interesseren

McDonald’s is eveneens betrokken geweest bij de nieuwe bol-opleiding van SVO: een voltijd opleiding, waarbij studenten food-breed worden opgeleid op mbo-niveau 3 en 4. Van Laren licht toe: “Met deze opleiding kunnen we mensen interesseren voor de branche. Dat is heel belangrijk om het personeelstekort in de horeca te verminderen. Daarnaast wilden we SVO graag helpen. Het is voor landelijke onderwijsinstellingen heel belangrijk dat de vaardigheden die ze de studenten leren, goed aansluiten bij het bedrijfsleven. Daar nemen wij als grootste horecawerkgever van Nederland onze verantwoordelijkheid in.” Voor McDonald’s zelf is het natuurlijk ook belangrijk dat de opleiding goed aansluit. “De horecasector is heel breed. Van kroeg tot sterrenhotel en quickservice restaurant. Die verschillen moeten in de opleiding aan de orde komen. Daarnaast is het belangrijk om het mooie van de sector te benadrukken. De horeca staat bekend als branche waarin je hard moet werken. En dat klopt. Maar daarnaast is het ook een sector die draait om service, plezier, teamwerk en samen ontwikkelen. Dus moet je ervoor zorgen dat niet alleen de theorie en slechts één kant van de horeca wordt belicht, maar het complete plaatje.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur