Skip to content

Niels Gort: ‘Steeds meer duurzame verpakkingen’

Duurzaamheid speelt in de verpakkingsbranche een steeds grotere rol.

Updated on:
Interview
Sustainable food
"Het gebruik van een composteerbare grondstof of afwasbare belijming kan een interessante optie zijn", zegt Niels Gort, accountmanager bij verpakkingsdrukkerij Eshuis. Foto: Ronald Hissink premium

"Het gebruik van een composteerbare grondstof of afwasbare belijming kan een interessante optie zijn", zegt Niels Gort, accountmanager bij verpakkingsdrukkerij Eshuis. Foto: Ronald Hissink

Producenten van voedingsmiddelen kunnen met de verpakking van hun producten opvallen en laten zien waar ze voor staan. Duurzaamheid speelt in de verpakkingsbranche een steeds grotere rol.

Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol in de verpakkingsbranche. De mate van duurzaamheid is afhankelijk van veel verschillende factoren. Belangrijk is volgens Niels Gort, van verpakkingsdrukkerij Eshuis, wat een klant zelf onder duurzaamheid verstaat. Wil de klant vooral op recyclebaarheid inzetten of maakt hij liever gebruik van hernieuwbare materialen? Hier zit een groot verschil in. Gort gaat tijdens een webinar in de Biokennisweek in op de laatste ontwikkelingen en de vele vragen die er zijn rondom duurzaam verpakken.

Een etiket is toch gewoon een etiket?

(lachend) “Nee, zeker niet. Wij lopen met een heel andere bril op door een supermarkt dan de gemiddelde consument. Etiketten kunnen verschillen in materiaal, dikte, vorm en ga zo maar door. We realiseren zo’n 45% van onze omzet met zelfklevende etiketten, maar de variatie binnen dit segment is enorm.”

Wat doet Eshuis nog meer?

“We leveren diverse vormen van verpakkingen aan producenten binnen de food-, beverage-, pharma- en chemiesector. Naast zelfklevende etiketten zijn we ook groot in de productie van shrink sleeves, flexibele verpakkingen, sachetfolies en kaaslabels. Bij shrink sleeves moet je denken aan een soort tweede huid om een product, bijvoorbeeld een flesje. Sachetfolies zijn compact en vaak luchtdichte verpakkingen, bijvoorbeeld voor de verpakking van poeder en vloeibare producten.”

Moet een biologisch ondernemer aan speciale voorwaarden voldoen wat betreft de grondstoffen die hij voor de verpakking van zijn producten gebruikt?

“Er bestaan, naast de algemeen geldende regels voor de productie van verpakkingen en etiketten voor voedingsmiddelen, geen speciale eisen voor de biologische sector. Wel zijn er een aantal verpakkingsbedrijven die zich specifiek bezig houden met de productie van biologische verpakkingen. Die richten zich bijvoorbeeld volledig op composteerbare verpakkingen. Omdat duurzaamheid van zoveel factoren afhankelijk is, kijken we zelf liever naar het totale duurzaamheidsplaatje. Dat neemt niet weg dat ook bij ons de keuze voor een composteerbare verpakking een oplossingen kan zijn.”

Wat is een duurzame verpakking?

“De term duurzaam is eigenlijk wat vaag. Eén halleluja-antwoord bestaat nog niet, maar er zijn wel talloze oplossingen die de goede richting op gaan. Voor ons is vooral belangrijk wat de klant onder duurzaamheid verstaat. We kunnen hem of haar natuurlijk uitgebreid informeren over de mogelijkheden. Er zijn verschillende strategieën om tot een duurzamere verpakking te komen. Zo kun je ervoor kiezen om een verpakking dunner of kleiner te maken. Een andere strategie is om nog beter recyclebaar materiaal te gebruiken. Ook het gebruik van een composteerbare grondstof of afwasbare belijming kan een interessante optie zijn.”

Eshuis stelt zich nadrukkelijk op als kennispartner. Dit kost tijd en dus… ook geld?

“Het is maar net hoe je het bekijkt. Er is altijd wel iemand die producten goedkoper aanbiedt, maar je moet verder kijken dan alleen de prijs van een etiket of verpakking. Het gaat om het totale plaatje. Door slimme keuzes te maken, bijvoorbeeld efficiënter te verpakken, kan een klant al snel veel geld besparen. We beschikken over veel ervaring en met zowel digitale als conventionele druktechnieken over uitgebreide mogelijkheden Als je daar het verschil maakt, hoe zwaar weegt dan de prijs van een etiket?”.

Wat kan een verpakking bijdragen aan de duurzaamheid van een biologisch product?

“In bio is de verpakking wat betreft duurzaamheid niet de grootste gamechanger. Met het tegengaan van iets als voedselverspilling valt in de keten veel meer te winnen. Tegelijk moeten producenten van biologische voedingsmiddelen niet onderschatten wat ze met verpakkingen kunnen doen. Een verpakking biedt dé mogelijkheid, al dan niet in combinatie met social media, om je verhaal uit te dragen en te laten zien waar je voor staat.”

Welke trends zijn momenteel zichtbaar?

“We zien dat steeds meer grote merken kiezen voor recyclebare verpakkingen. Zodra een verpakking voldoet aan de recyclecheck van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken komen de fabrikanten in aanmerking voor een korting op de verpakkingsbelasting. Dat stimuleert natuurlijk enorm. Ook kleinere bedrijven zijn steeds vaker geïnteresseerd in het verduurzamen van hun verpakkingsmaterialen. Soms biedt het kiezen van een ander basismateriaal al een goede oplossing. Het is dan niet zo dat de verpakkingsprijs in één keer verdubbeld. Vaak gaan de kosten maar een paar procent omhoog en daarbij moeten ze ook kijken wat het hen oplevert.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen