Piet van Andel: "We proberen de rode biet van de lijst vergeten groenten te krijgen." - Foto: Ton Kastermans
De rode biet is wat in de vergetelheid geraakt. Ten onrechte, vindt de Bietenclub, een groep veredelingsbedrijven, telers en verwerkers. Met de campagne Biet it wil de club het tij keren. Teler Piet van Andel fungeert als het gezicht van de promotiecampagne. âWe proberen vooral jongeren aan de rode biet te krijgen.â
Hartstikke gezond
De campagne Biet it moet het tij keren. De rode biet is in de vergetelheid geraakt. Het zijn vooral ouderen die nog af en toe bietjes eten. Van Andel noemt de cijfers uit recent onderzoek. Slechts 1 op de 3 Nederlanders eet minimaal 4 keer per jaar deze typisch Nederlandse groente. âDat zijn ook nog eens vooral ouderen. Met onze campagne willen we de rode biet op het menu krijgen van veel meer Nederlanders. Dat is ook in het belang van de consument zelf, want onze bietjes zijn hartstikke gezond.âAls het gaat om de promotie van een agrarisch product is deze samenwerking in de agrosector best uniek
Samenwerking tussen verschillende ketenpartners
2 groenteveredelingsbedrijven, 15 telers en 2 verwerkers vormen samen de Bietenclub. Hun campagne Biet it is onlangs gelanceerd. Daar was Van Andel natuurlijk bij. Hij is lovend over de samenwerking tussen de verschillende ketenpartners. âAls het gaat om de promotie van een agrarisch product is deze samenwerking in de agrosector best uniek. De hele keten doet mee en betaalt mee. Dat is geen garantie voor succes, maar ik ben optimistisch. De rode biet valt op dit moment toch wel in de categorie vergeten groente. We proberen âm van dat lijstje af te halen. Dat gaat ons vast lukken.âEen van de grootste producenten
Van Andel heeft een biologisch bedrijf van 300 hectare met akkerbouw en vollegrondsgroenteteelt. Op zoân 100 hectare produceert hij samen met een partner rode bieten in de driehoek Zeewolde-Lelystad-Almere op wisselende percelen. Met dat areaal is hij een van de grootste producenten van rode bieten in ons land. Vandaar ook dat hij door de ketenpartners is gevraagd het gezicht te zijn van Biet It. Maar nog meer omdat hij mooi kan vertellen over zijn favoriete product. Dan gaat Van Andel los. Hij begint logischerwijs over de voedingswaarde, want daarmee wil de bietenclub de consument vooral voor zich winnen. âDe rode biet staat alom bekend als gezond, vooral vanwege de gehaltes aan vezels en mineralen. Daarom vind je de rode biet ook terug in sportdrankjes en geraspt in bijvoorbeeld salades.âDuurzaamheid en klimaat
Wat duurzaamheid en klimaat betreft staat de rode biet in hoog aanzien, weet hij. âDe biet heeft een lange penwortel en kan daarom ook in droge tijden lang doorgroeien. Het is trouwens ook een makkelijke teelt. Gangbare telers hoeven nauwelijks te spuiten.â Overigens was het dit droge voorjaar niet makkelijk om het zaad te laten kiemen. âWe moesten de grond nat maken om het gewas aan de gang te krijgen. Met veel percelen is dat een hoop werk. Maar dat is gelukkig een uitzondering.âRelatief goedkoop
Om de prijsbewuste consument voor zich te winnen, meldt hij het maar even: âBietjes zijn relatief goedkoop. Ze liggen op dit moment voor â¬Â 1,29 per 500 gram in het winkelschap van de supermarkt. Dat is voor de meeste mensen betaalbaar.âEen biet moet worden gekookt. Daar hebben veel mensen de tijd niet voor, zeker niet de jonge consument
Lang koken
De teler noemt, met enige moeite, ook een minpuntje van de rode biet. âEen biet moet worden gekookt. Daar hebben veel mensen de tijd niet voor, zeker niet de jonge consument. Daar is de keten trouwens al op ingesprongen. Een behoorlijk deel van onze bietjes wordt door onze verwerkers gekookt en vacuüm verpakt op de markt gebracht. Daarmee hebben we al een groep jongeren voor ons product gewonnen. Maar we zijn er nog niet.â De rode biet is echt een Nederlandse groente, de meeste bietjes die in Nederland worden geteeld, worden hier ook geconsumeerd. âDat moet zo blijven en daarom spreken we vooral jongeren aan, onze consumenten van de toekomst. Dat vraagt om een lange adem en daarom heeft Biet it een looptijd van 5 jaar.â Binnenkort opent de Bietenclub een pop-up restaurant in het centrum van Amsterdam. âDaar laten we zien op welke wijze je de rode biet in allerlei gerechten kunt verwerken. Als we de jonge Amsterdammer voor ons weten te winnen, volgt de rest vanzelf.â Bekijk hieronder video over de Bietenclub en de campagne Biet itMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst