Skip to content

Piet van Andel: ‘Rode biet vaker op het bord’

De rode biet is wat in de vergetelheid geraakt. Ten onrechte, vindt de Bietenclub, een groep veredelingsbedrijven, telers en verwerkers. Met de campagne Biet it wil de club het tij keren. Teler Piet van Andel fungeert als het gezicht van de promotiecampagne. “We proberen vooral jongeren aan de rode biet te krijgen.”

Updated on:
Interview
Grondstoffen
Piet van Andel: "We proberen de rode biet van de lijst vergeten groenten te krijgen." - Foto: Ton Kastermans premium

Piet van Andel: "We proberen de rode biet van de lijst vergeten groenten te krijgen." - Foto: Ton Kastermans

De rode biet is wat in de vergetelheid geraakt. Ten onrechte, vindt de Bietenclub, een groep veredelingsbedrijven, telers en verwerkers. Met de campagne Biet it wil de club het tij keren. Teler Piet van Andel fungeert als het gezicht van de promotiecampagne. “We proberen vooral jongeren aan de rode biet te krijgen.”

Bietenclub staat op het T-shirt van Piet van Andel. Hij loopt er vaker in rond. En natuurlijk trekt hij ’m aan als de fotograaf langskomt. Van Andel is tenslotte in de promotiecampagne voor de rode biet het gezicht van de vijftien deelnemende telers.

Hartstikke gezond

De campagne Biet it moet het tij keren. De rode biet is in de vergetelheid geraakt. Het zijn vooral ouderen die nog af en toe bietjes eten. Van Andel noemt de cijfers uit recent onderzoek. Slechts 1 op de 3 Nederlanders eet minimaal 4 keer per jaar deze typisch Nederlandse groente. “Dat zijn ook nog eens vooral ouderen. Met onze campagne willen we de rode biet op het menu krijgen van veel meer Nederlanders. Dat is ook in het belang van de consument zelf, want onze bietjes zijn hartstikke gezond.”
Als het gaat om de promotie van een agrarisch product is deze samenwerking in de agrosector best uniek

Samenwerking tussen verschillende ketenpartners

2 groenteveredelingsbedrijven, 15 telers en 2 verwerkers vormen samen de Bietenclub. Hun campagne Biet it is onlangs gelanceerd. Daar was Van Andel natuurlijk bij. Hij is lovend over de samenwerking tussen de verschillende ketenpartners. “Als het gaat om de promotie van een agrarisch product is deze samenwerking in de agrosector best uniek. De hele keten doet mee en betaalt mee. Dat is geen garantie voor succes, maar ik ben optimistisch. De rode biet valt op dit moment toch wel in de categorie vergeten groente. We proberen ’m van dat lijstje af te halen. Dat gaat ons vast lukken.”

Een van de grootste producenten

Van Andel heeft een biologisch bedrijf van 300 hectare met akkerbouw en vollegrondsgroenteteelt. Op zo’n 100 hectare produceert hij samen met een partner rode bieten in de driehoek Zeewolde-Lelystad-Almere op wisselende percelen. Met dat areaal is hij een van de grootste producenten van rode bieten in ons land. Vandaar ook dat hij door de ketenpartners is gevraagd het gezicht te zijn van Biet It. Maar nog meer omdat hij mooi kan vertellen over zijn favoriete product. Dan gaat Van Andel los. Hij begint logischerwijs over de voedingswaarde, want daarmee wil de bietenclub de consument vooral voor zich winnen. “De rode biet staat alom bekend als gezond, vooral vanwege de gehaltes aan vezels en mineralen. Daarom vind je de rode biet ook terug in sportdrankjes en geraspt in bijvoorbeeld salades.”

Duurzaamheid en klimaat

Wat duurzaamheid en klimaat betreft staat de rode biet in hoog aanzien, weet hij. “De biet heeft een lange penwortel en kan daarom ook in droge tijden lang doorgroeien. Het is trouwens ook een makkelijke teelt. Gangbare telers hoeven nauwelijks te spuiten.” Overigens was het dit droge voorjaar niet makkelijk om het zaad te laten kiemen. “We moesten de grond nat maken om het gewas aan de gang te krijgen. Met veel percelen is dat een hoop werk. Maar dat is gelukkig een uitzondering.”

Relatief goedkoop

Om de prijsbewuste consument voor zich te winnen, meldt hij het maar even: “Bietjes zijn relatief goedkoop. Ze liggen op dit moment voor € 1,29 per 500 gram in het winkelschap van de supermarkt. Dat is voor de meeste mensen betaalbaar.”
Een biet moet worden gekookt. Daar hebben veel mensen de tijd niet voor, zeker niet de jonge consument

Lang koken

De teler noemt, met enige moeite, ook een minpuntje van de rode biet. “Een biet moet worden gekookt. Daar hebben veel mensen de tijd niet voor, zeker niet de jonge consument. Daar is de keten trouwens al op ingesprongen. Een behoorlijk deel van onze bietjes wordt door onze verwerkers gekookt en vacuüm verpakt op de markt gebracht. Daarmee hebben we al een groep jongeren voor ons product gewonnen. Maar we zijn er nog niet.” De rode biet is echt een Nederlandse groente, de meeste bietjes die in Nederland worden geteeld, worden hier ook geconsumeerd. “Dat moet zo blijven en daarom spreken we vooral jongeren aan, onze consumenten van de toekomst. Dat vraagt om een lange adem en daarom heeft Biet it een looptijd van 5 jaar.” Binnenkort opent de Bietenclub een pop-up restaurant in het centrum van Amsterdam. “Daar laten we zien op welke wijze je de rode biet in allerlei gerechten kunt verwerken. Als we de jonge Amsterdammer voor ons weten te winnen, volgt de rest vanzelf.” Bekijk hieronder video over de Bietenclub en de campagne Biet it

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Aart van Cooten

Freelance redacteur