Natascha Kooiman. Foto: Smaackmakers
Smaackmakers inspireert en begeleidt cateraars, horeca, food- en non-food bedrijven, overheids- en onderwijsinstellingen naar een duurzamer, en dus meer plantaardig, voedselaanbod en -beleid. Hoe zorg je voor deze gedragsverandering? Initiatiefneemster Natascha Kooiman geeft tips.
Natascha Kooiman is twaalf jaar geleden met Smaackmakers gestart vanuit de gedachte om de voedselomgeving te beïnvloeden. âIk werkte als merkstrateeg voor een communicatieadviesbureau voor maatschappelijke merkenâ, blikt ze terug. âHiervoor was ik veel aanwezig op duurzaamheidscongressen. Om naar een duurzamere wereld te transformeren, is de eiwittransitie een van de belangrijkste transities. Maar ondanks alle mooie gesprekken die over duurzaamheid werden gevoerd, bestond de catering van die congressen standaard uit voornamelijk dierlijke producten. Denk bijvoorbeeld aan melk en broodjes met kaas of ham. Ik vroeg me toen vooral af: Hoe kan het dat op een duurzaamheidscongres, het voedselaanbod totaal niet in lijn is daarmee? En hoe kan ik eraan bijdragen dat wij niet alleen praten over duurzaamheid, maar onze voedingskeuzes daar ook op aanpassen? Dat was mijn startpunt om met Smaackmakers te starten.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp